Wpływ mediów na zachowania wyborców
Streszczenie w języku polskim
W XXI wieku media odgrywają niezwykle ważną rolę w życiu każdego obywatela. Są źródłem informacji o świecie i miejscem, w którym się uczymy. Są również przestrzenią, w której obecna jest polityka. To tutaj prowadzone są kampanie wyborcze, publikowane są informacje o wydarzeniach ze świata, a także komunikują się politycy i wyborcy. Zjawisko to jest ważne i warte analizy ze względu na wpływ, jaki może mieć na potencjalnych wyborców, a tym samym na jakość życia obywateli. Z tego powodu tematem artykułu jest przedstawienie teorii agenda-setting jako metodologii wyjaśniającej wpływ, jaki media mogą mieć na wyborców. W ten sposób celem pracy jest pokazanie, w jaki sposób media mogą praktycznie wpływać na myśli polityczne widzów i kształtować ich wybory. W pierwszej części artykułu zostaną przedstawione ogólne założenia teorii. Następnie zostaną opisane praktyczne przykłady ze świata polityki, na podstawie których będzie można zaobserwować zastosowanie teorii agenda-setting na opinie wyborców. Ostatnia część analizy odpowie na pytania: jakimi metodami media wpływają na wyborców i jaki wpływ mogą mieć na życie publiczne.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDF (English)Bibliografia
Alette, E.O., Klijn, E.H., Schouten, K. 2020. How Do Media, Political and Regulatory Agendas Influence One Another in High-Risk Policy Issues? “Policy and Politics”, vol. 48(3), pp. 461–483, DOI: https://doi.org/10.1332/030557319X15734252420020.
Allan, S. 2004. News Culture. Glasgow: McGraw-Hill Education.
Bjørnå, H., Steinveg, B. 2023. Social Media as an Agenda-Setting Instrument in Local Politics, “Nordicom Review”, vol. 44(2), pp. 299–314, DOI: https://doi.org/10.2478/nor-2023-0016.
Bode, L., Vraga, E.K. 2020. Studying Politics Across Media. New York: Routledge.
Bromley-Trujillo, R., Karch, A. 2019. Salience, Scientific Uncertainty, and the Agenda-Setting Power of Science, “Policy Studies Journal”, vol. 49(4), DOI: https://doi.org/10.1111/psj.12373.
CNN. 2022. Anderson Cooper 360°. February 22. 9:00 PM.
Cohen, B. 1963. The Press and Foreign Policy. Princeton: Harcourt.
Entman, R.M. 2007. Framing Bias: Media in the Distribution of Power, “Journal of Communication”, vol. 57(1), pp. 163–173.
Fox News. 2022. Tucker Carlson. February 22. 8:00 PM.
García-Orosa, B. 2021. Digital Political Communication Strategies. Multidisciplinary Reflections. New York:Springer International Publishing.
Gilardi, F., Gessler, T., Kubli, M., Müller, S. 2022. Social Media and Political Agenda Setting, “Political Communication”, vol. 39(1), pp. 39–60, DOI: https://doi.org/10.1080/10584609.2021.1910390.
Hoewe, J., Brownell, K.C., Wiemer, E.C. 2020. The Role and Impact of Fox News, “The Forum”, vol. 18(4), pp. 367–388, DOI: https://doi.org/10.1515/for-2020-2014.
Jarvis, S.E. 2021. Conservative Political Communication: How Right-Wing Media and Messaging (Re)Made American Politics. New York: Routledge.
Kuisz, J., Wigura, K. 2020. The Pushback Against Populism: Reclaiming the Politics of Emotion, “Journal of Democracy”, vol. 31(2), pp. 41–53, DOI: https://doi.org/10.1353/jod.2020.0035.
Lippmann, W. 1922. Public Opinion. New York: Harcourt.
Maalej, D. 2019. Media Agenda-Setting and Framing in the Second Gulf War. Cambridge: Cambridge Scholars Publishing.
Mannevuo, M. 2023. Uneasy Self-Promotion and Tactics of Patience: Finnish MPs’ Ambivalent Feelings about Personalized Politics on Social Media, “International Journal of Cultural Studies”, vol. 26(1), pp. 104–119, DOI: https://doi.org/10.1177/13678779221120028.
Margaux, M. 2021. Congress and US-Turkey Relations, “The Journal of Transatlantic Studies”, vol. 19(4), pp. 494–516, DOI: https://doi.org/10.1057/s42738-021-00084-z.
McCombs, M., Shaw, D. 1972. The Agenda-Setting Function of Mass Media, “Public Opinion Quarterly”, vol. 36(2), pp. 176–187, DOI: https://doi.org/10.1086/267990.
McCombs, M., Valenzuela, S. 2020. Setting the Agenda. Mass Media and Public Opinion. Cambridge: Polity Press.
Min, S.J. (2021). Who Believes in Conspiracy Theories? Network Diversity, Political Discussion, and Conservative Conspiracy Theories on Social Media, “American Politics Research”, vol. 49(5), pp. 415–427, DOI: https://doi.org/10.1177/1532673X211013526.
Mortensen, P.B., Loftis, M.B., Seeberg, H.B. 2022. Explaining Local Policy Agendas. Institutions, Problems, Elections and Actors. New York: Springer International Publishing.
O’Grady, T., Abou-Chadi, T. 2019. Not So Responsive after All: European Parties Do Not Respond to Public Opinion Shifts across Multiple Issue Dimensions, “Research & Politics”, vol. 6(4), pp. 1–7, DOI: https://doi.org/10.1177/2053168019891380.
Robinson, N. 2019. The Politics of Agenda Setting: The Car and the Shaping of Public Policy. New York: Routledge.
Seznec, J. 2020. Why US-Saudi Arabia Relations Will Continue to Be Close, Even When Climate Action Reduces Demand for Oil, “Bulletin of the Atomic Scientists”, vol. 75(5), pp. 244–248, DOI: https://doi.org/10.1080/00963402.2020.1806578.
Shehata, A., Andersson, D., Glogger I., Hopmann, D.N., Andersen, K., Kruikemeier, S.m Johansson, J. 2021. Conceptualizing Long-Term Media Effects on Societal Beliefs, “Annals of the International Communication Association”, vol. 45(1), pp. 75–93, DOI: https://doi.org/10.1080/23808985.2021.1921610.
Stern, S., Livan, G., Smith, R.E. 2020. A Network Perspective on Intermedia Agenda-Setting, “Applied Network Science”, vol. 5(31), DOI: https://doi.org/10.1007/s41109-020-00272-4.
Tsiotsou, R.H, Diehl, S. 2022. Delineating Transformative Value Creation Through Service Communications: An Integrative Framework, “Journal of Service Management”, vol. 33(4), pp. 531–551, DOI: https://doi.org/10.1108/JOSM-11-2021-0420.
Waqua, M., Hamzah, Z.L., Salleh Noor, A.M. 2022. Branded Content Experience inSocial Media Settings: A Consumer Culture Theory Perspective, “Journal of Brand Management”, vol. 29(2), pp. 225–240, DOI: https://doi.org/10.1057/s41262-021-00268-0.
Young, A., Atkin, D. 2022. An Agenda-Setting Test of Google News World Reporting on Foreign Nations, “Electronic News”, DOI: https://doi.org/10.1177/19312431221106375.
Zhang, M., Chen, Z., Liu, X., Liu, J. 2023. Theory and Practice of Agenda Setting: Understanding Media, Bot, and Public Agendas in the South Korean Presidential Election, “Asian Journal of Communication”, vol. 34(1), pp. 24–56, DOI: https://doi.org/10.1080/01292986.2023.2261112.
Zheng, H., Edson, C., Tandoc, J. 2022. Calling Dr. Internet: Analyzing News Coverage of Cyberchondria, “Journalism Practice”, vol. 16(5), pp. 1001–1017, DOI: https://doi.org/10.1080/17512786.2020.1824586.
Zhong, B., Sun, T., Zhou, Y., Xie, L. 2022. Privacy Matters: Reexamining Internet Privacy Concern Among Social Media Users in a Cross-Cultural Setting, “Atlantic Journal of Communication”, DOI: https://doi.org/10.1080/15456870.2022.2099548.
Zhou, W., Gao, H. 2020. US–China Trade War: A Way Out?, “World Trade Review”, vol. 19(4), vol. 605–617, DOI: https://doi.org/10.1017/S1474745620000348.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/k.2024.31.1.7-17
Data publikacji: 2024-11-20 16:07:13
Data złożenia artykułu: 2023-11-02 12:28:05
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2024 Dominika Tabis
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.