Mitologia artystyczna na kontrkulturowych ścieżkach: Roy Harper
Streszczenie w języku polskim
W artykule niniejszym przedstawiam polityczny wymiar muzyki popularnej w kontekście działań mitologizacji własnej twórczości przejawianych przez politycznie i społecznie zaangażowanych wykonawców z kręgu miejskiego folku i rocka, na przykładzie brytyjskiego artysty Roy’a Harpera
Artistic Mythology on Counterculture Paths: Roy HarperSUMMARY
The article presents the political dimension of popular music in the context of actions meant to mythologize their own musical works by politically and socially engaged urban folk and rock performers, as exemplified by a British artist Roy Harper. The case of this performer shows that artistic mythology can be gradually constructed strictly according to the patterns taken from mythical narratives that function in all cultures in the world. It serves the specifically understood process of mythologizing the activities of an artist and the personality created by the performer. Harper’s biography is a contemporary version of the heroic myth transmitted to the public through the mass media and complemented with themes originating from folkloristic stories such as the magic fairy story. A myth like that is a certain pivot around which a mythological narrative is developed, consisting of diverse elements essential to a specific artist.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
Harper, Roy, http://www.royharper.co.uk
Jeziński, Marek, Mitologie muzyki popularnej, Wyd. Naukowe UMK, Toruń 2014.
Levi–Strauss, Claude, Struktura mitów, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2009.
Mieletinski, Eleazar, Pochodzenie eposu bohaterskiego, Nomos, Kraków 2009.
Propp, Wladimir, Morfologia bajki magicznej, Nomos, Kraków 2011.
Weiss, Wiesław, Wielka Rock Encyklopedia, Wydawnictwo Iskry, Warszawa 2007.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/l.2017.15.2.127
Data publikacji: 2018-09-19 11:08:23
Data złożenia artykułu: 2017-11-23 19:12:23
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2018 Marek Jeziński
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.