Dwa żetony upamiętniające koronację Jana III Sobieskiego w Krakowie, autorstwa nieznanych medalierów, pochodzące z 1676 roku. Uwagi ikonograficzne
| Dublin Core | PKP Metadata Items | Metadane dla dokumentu | |
| 1. | Tytuł | Tytuł dokumentu | Dwa żetony upamiętniające koronację Jana III Sobieskiego w Krakowie, autorstwa nieznanych medalierów, pochodzące z 1676 roku. Uwagi ikonograficzne |
| 2. | Autor | Imię, nazwisko autora, afiliacja, kraj | Jan Gustaw Rokita; Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie; Polska |
| 3. | Przedmiot | Dyscyplina(y) | |
| 3. | Przedmiot | Słowo(a) kluczowe | medal, awers, rewers, żeton, Jan III Sobieski |
| 4. | Description | Abstrakt | Autor artykułu pt. Dwa żetony koronacyjne upamiętniające koronację Jana III Sobieskiego w Krakowie, autorstwa nieznanych medalierów, pochodzące z 1676 roku. Uwagi ikonograficzne opisuje szczegółowo dziesięć przykładów dzieł sztuki nawiązujących do awersów i rewersów wspomnianych żetonów. Jak przekonuje autor, ich twórcy przed wykonaniem królewskiego zlecenia mogli mieć kontakt z wcześniejszymi rycinami przedstawiającymi monarchę. Szczególnie ważne było, zwłaszcza w pierwszych latach panowania Jana III Sobieskiego, wykazanie, iż nowy władca-elekt sprawuje suwerenną władzę nad obywatelami w granicach istniejącego prawa (pacta conventa, artykuły henrykowskie). Jednocześnie, o czym zaświadcza wieniec laurowy na skroniach monarchy (na pierwszych stronach obydwu żetonów), zleceniodawcy mogło zależeć także na przypomnieniu odbiorcy o własnych osiągnięciach militarnych na południowo-wschodnich kresach Rzeczypospolitej. W przypadku drugiego z żetonów koronacyjnych powyższy wątek połączony z wiktorią chocimską znajduje rozwinięcie na rewersie. Również kompozycja na drugiej stronie pierwszego z żetonów koronacyjnych, bardziej rozbudowana, stanowiła aluzję do aktualnych wydarzeń politycznych. Za podstawowe źródło inspiracji przy projektowaniu rewersu posłużył medalierowi zapewne jeden ze współczesnych XVII-wiecznych emblematów lub rewers jednej z monet. W artykule autor przybliżył przedstawienia najbardziej zbliżone do wyobrażenia umieszczonego na medalu komemoracyjnym. Fakt, iż analizując zachowaną spuściznę ikonograficzną nie udało się znaleźć wzorca bezpośredniego, może wskazywać, że twórca zmodyfikował istniejące wcześniej ryciny, dostosowując ich wygląd do aktualnej potrzeby i wymogów zleceniodawcy. Nie ulega jednak wątpliwości, iż podobizny broni białej (miecza, szabli) oraz przerzuconych przezeń wieńców nie stanowiły novum w ikonografii interesującego nas okresu historycznego. |
| 5. | Wydawca | Organizing agency, location | www.wydawnictwo.umcs.lublin.pl |
| 6. | Współpraca | Sponsor(rzy) | |
| 7. | Date | (YYYY-MM-DD) | 2018-02-24 |
| 8. | Typ | Status & genre | Recenzowany artykuł |
| 8. | Typ | Typ | |
| 9. | Format | Format pliku | |
| 10. | Identyfikator | Uniform Resource Identifier | https://journals.umcs.pl/rh/article/view/4521 |
| 10. | Identyfikator | Digital Object Identifier (DOI) | http://dx.doi.org/10.17951/rh.2017.43.59-96 |
| 11. | Źródło | Tytuł czasopisma/konferencji; vol., nr. (rok) | Res Historica; No 43 (2017) |
| 12. | Język | Polish=PL | pl |
| 13. | Relacje | Supp. Files |
Bez nazwy (2MB) Bez nazwy (1MB) Bez nazwy (279KB) Bez nazwy (67KB) Bez nazwy (71KB) Bez nazwy (1MB) Bez nazwy (1MB) Bez nazwy (2MB) Bez nazwy (B) Bez nazwy (431KB) Bez nazwy (B) Bez nazwy (49KB) Bez nazwy (32KB) Bez nazwy (117KB) Bez nazwy (1MB) Bez nazwy (1MB) Bez nazwy (256KB) Tekst artykułu (83KB) Jan Rokita Abstrakt i Bibliografia (32KB) Abstrakt poprawiony (29KB) |
| 14. | Coverage | Geo-spatial location, chronological period, research sample (gender, age, etc.) | |
| 15. | Prawa | Prawa autorskie i zasady wykorzystania |
Prawa autorskie (c) 2017 Jan Gustaw Rokita![]() Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License. |
