Indeksowane metadane

Dwa żetony upamiętniające koronację Jana III Sobieskiego w Krakowie, autorstwa nieznanych medalierów, pochodzące z 1676 roku. Uwagi ikonograficzne


 
Dublin Core PKP Metadata Items Metadane dla dokumentu
 
1. Tytuł Tytuł dokumentu Dwa żetony upamiętniające koronację Jana III Sobieskiego w Krakowie, autorstwa nieznanych medalierów, pochodzące z 1676 roku. Uwagi ikonograficzne
 
2. Autor Imię, nazwisko autora, afiliacja, kraj Jan Gustaw Rokita; Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie; Polska
 
3. Przedmiot Dyscyplina(y)
 
3. Przedmiot Słowo(a) kluczowe medal, awers, rewers, żeton, Jan III Sobieski
 
4. Description Abstrakt

Autor artykułu pt. Dwa żetony koronacyjne upamiętniające koronację Jana III Sobieskiego w Krakowie, autorstwa nieznanych medalierów, pochodzące z 1676 roku. Uwagi ikonograficzne opisuje szczegółowo dziesięć przykładów dzieł sztuki nawiązujących do awersów i rewersów wspomnianych żetonów. Jak przekonuje autor, ich twórcy przed wykonaniem królewskiego zlecenia mogli mieć kontakt z wcześniejszymi rycinami przedstawiającymi monarchę. Szczególnie ważne było, zwłaszcza w pierwszych latach panowania Jana III Sobieskiego, wykazanie, iż nowy władca-elekt sprawuje suwerenną władzę nad obywatelami w granicach istniejącego prawa (pacta conventa, artykuły henrykowskie). Jednocześnie, o czym zaświadcza wieniec laurowy na skroniach monarchy (na pierwszych stronach obydwu żetonów), zleceniodawcy mogło zależeć także na przypomnieniu odbiorcy o własnych osiągnięciach militarnych na południowo-wschodnich kresach Rzeczypospolitej. W przypadku drugiego z żetonów koronacyjnych powyższy wątek połączony z wiktorią chocimską znajduje rozwinięcie na rewersie. Również kompozycja na drugiej stronie pierwszego z żetonów koronacyjnych, bardziej rozbudowana, stanowiła aluzję do aktualnych wydarzeń politycznych. Za podstawowe źródło inspiracji przy projektowaniu rewersu posłużył medalierowi zapewne jeden ze współczesnych XVII-wiecznych emblematów lub rewers jednej z monet. W artykule autor przybliżył przedstawienia najbardziej zbliżone do wyobrażenia umieszczonego na medalu komemoracyjnym. Fakt, iż analizując zachowaną spuściznę ikonograficzną nie udało się znaleźć wzorca bezpośredniego, może wskazywać, że twórca zmodyfikował istniejące wcześniej ryciny, dostosowując ich wygląd do aktualnej potrzeby i wymogów zleceniodawcy. Nie ulega jednak wątpliwości, iż podobizny broni białej (miecza, szabli) oraz przerzuconych przezeń wieńców nie stanowiły novum w ikonografii interesującego nas okresu historycznego.

 
5. Wydawca Organizing agency, location www.wydawnictwo.umcs.lublin.pl
 
6. Współpraca Sponsor(rzy)
 
7. Date (YYYY-MM-DD) 2018-02-24
 
8. Typ Status & genre Recenzowany artykuł
 
8. Typ Typ
 
9. Format Format pliku PDF
 
10. Identyfikator Uniform Resource Identifier https://journals.umcs.pl/rh/article/view/4521
 
10. Identyfikator Digital Object Identifier (DOI) http://dx.doi.org/10.17951/rh.2017.43.59-96
 
11. Źródło Tytuł czasopisma/konferencji; vol., nr. (rok) Res Historica; No 43 (2017)
 
12. Język Polish=PL pl
 
13. Relacje Supp. Files Bez nazwy (2MB)
Bez nazwy (1MB)
Bez nazwy (279KB)
Bez nazwy (67KB)
Bez nazwy (71KB)
Bez nazwy (1MB)
Bez nazwy (1MB)
Bez nazwy (2MB)
Bez nazwy (B)
Bez nazwy (431KB)
Bez nazwy (B)
Bez nazwy (49KB)
Bez nazwy (32KB)
Bez nazwy (117KB)
Bez nazwy (1MB)
Bez nazwy (1MB)
Bez nazwy (256KB)
Tekst artykułu (83KB)
Jan Rokita Abstrakt i Bibliografia (32KB)
Abstrakt poprawiony (29KB)
 
14. Coverage Geo-spatial location, chronological period, research sample (gender, age, etc.)
 
15. Prawa Prawa autorskie i zasady wykorzystania Prawa autorskie (c) 2017 Jan Gustaw Rokita
Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.