Sztuczna inteligencja vs prawo autorskie – pytanie o finał starcia. Futurologia, a może to już jutro?

Jerzy Szczotka

Streszczenie w języku polskim


Niniejsza wypowiedź o charakterze naukowo-badawczym dotyczy prawnoautorskich konsekwencji powstawania dóbr o cechach literackich i artystycznych, będących rezultatem „twórczości” sztucznej inteligencji (AI). Istota problemu – gwałtownie zyskująca znaczenie praktyczne – sprowadza się do odpowiedzi na pytanie, czy obecnie (de lege lata), a także w przyszłości (de lege ferenda) dobra tego typu mogą stanowić przedmiot ochrony prawa autorskiego i kto ewentualnie powinien być uznany za ich twórcę. Przeprowadzona analiza dogmatyczna obowiązującej i znajdującej tu zastosowanie – nie tylko krajowej – materii normatywnej, dorobku nauki i orzecznictwa wskazuje, że de lege lata dobra niematerialne wygenerowane przez AI nie mieszczą się w definicji utworu i nie stanowią przedmiotu prawa autorskiego z tej racji, że nie zostały stworzone przez człowieka. W związku z tym sztuczna inteligencja nie może być uznana za twórcę i przez to wyposażona w podmiotowe prawa autorskie – majątkowe, a tym bardziej osobiste. W perspektywie de lege ferenda postulaty przyznania dobrom AI ochrony poza obszarem prawa autorskiego, np. w ramach praw pokrewnych czy instytucji work made for hire, nie przekonują w pełni ze względów aksjologicznych, tj. trudności związanych ze wskazaniem osoby zasługującej na czerpanie korzyści z takiej ochrony. Nie można też wesprzeć propozycji przyznania praw podmiotowych samej AI, albowiem oznaczałoby to zmianę aksjomatu prawa autorskiego, że twórcą może być tylko człowiek. Jeżeli prawo autorskie ma przetrwać jako prawo twórcy-człowieka – za czym należy się opowiedzieć – to w świetle tej regulacji dobra literackie i artystyczne wygenerowane przez AI powinny pozostać w domenie publicznej.


Słowa kluczowe


sztuczna inteligencja; prawo autorskie; utwór; twórca

Pełny tekst:

PDF (English) PDF

Bibliografia


LITERATURE

Auleytner A., Stępień M.J., Prawnoautorska ochrona rezultatów działalności intelektualnej człowieka obejmujących wytwory sztucznej inteligencji, “Monitor Polski” 2020, no. 20 (appendix).

Bar A., Prawo autorskie w erze sztucznej inteligencji. Uwagi na tle historii „Portret Edmonda de Belamy”, “Prawo Mediów Elektronicznych” 2022, no. 1.

Barta J., Markiewicz R., [in:] Prawo autorskie i prawa pokrewne. Komentarz, eds. J. Barta, R. Markiewicz, Warszawa 2011.

Barta J., Markiewicz R., Prawo autorskie, Warszawa 2016.

Biczysko-Pudełko K., Szostek D., Koncepcje dotyczące osobowości prawnej robotów – zagadnienia wybrane, “Prawo Mediów Elektronicznych” 2019, no. 2.

Błeszyński J., Prawo autorskie, Warszawa 1988.

Bober-Kotarbińska A., Sztuczna inteligencja a prawo autorskie, [in:] Prawo autorskie w praktyce. O prawach twórców i odbiorców utworów, ed. E. Szatkowska, Warszawa 2022.

Grzybczyk K., Wyzwania dla prawa własności intelektualnej w dobie cyfryzacji, “Przegląd Prawa Konstytucyjnego” 2020, no. 3, DOI: https://doi.org/10.15804/ppk.2020.03.03.

Grzybowski S., [in:] S. Grzybowski, A. Kopff, J. Serda, Zagadnienia prawa autorskiego, Warszawa 1973.

Jankowska M., Podmiotowość prawna sztucznej inteligencji?, [in:] O czym mówią prawnicy, mówiąc o podmiotowości, ed. A. Bielska-Brodziak, Katowice 2015.

Juściński P.P., Prawo autorskie w obliczu rozwoju sztucznej inteligencji, “Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace z Prawa Własności Intelektualnej” 2019, no. 1.

Kappes A., Podmiotowość prawna sztucznej inteligencji. Rzeczywista potrzeba czy kreacjonizm prawniczy?, [in:] Non omne quod licet honestum est. Studia z prawa cywilnego i handlowego w 50-lecie pracy naukowej Profesora Wojciecha Jana Katnera, eds. S. Byczko, A. Kappes, B. Kucharski, U. Promińska, Łódź–Warszawa 2022.

Konieczna A., Problematyka sztucznej inteligencji w świetle prawa autorskiego, “Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace z Prawa Własności Intelektualnej” 2019, no. 4.

Księżak P., Zdolność prawna sztucznej inteligencji (AI), [in:] Czynić postęp w prawie. Księga jubileuszowa dedykowana Profesor Birucie Lewaszkiewicz-Petrykowskiej, ed. W. Robaczyński, Łódź 2017.

Księżak P., Wojtczak S., Prawo autorskie wobec sztucznej inteligencji (próba alternatywnego spojrzenia), “Państwo i Prawo” 2021, no. 2.

Markiewicz R., Prawo autorskie na jednolitym rynku cyfrowym. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/790, LEX/el. 2021.

Michalak A., Projekt rozporządzenia Parlamentu UE o odpowiedzialności cywilnej za działania systemów sztucznej inteligencji – krok w dobrym kierunku czy niepotrzebne odstępstwo od zasad?, [in:] Prawo sztucznej inteligencji i nowych technologii, eds. B. Fischer, A. Pązik, M. Świerczyński, Warszawa 2021.

Piechocki A., Gorzkowska K., Problematyka stosowania prawa autorskiego do dzieł stworzonych przy udziale tzw. generatywnej sztucznej inteligencji, “Prawo Nowych Technologii” 2023, no. 1.

Poźniak-Niedzielska M., Niewęgłowski A., [in:] System Prawa Prywatnego, vol. 13: Prawo autorskie, ed. J. Barta, Warszawa 2017.

Ritterman S., Komentarz do ustawy o prawie autorskim, Kraków 1937.

Traple E., Granice eksploracji tekstów i danych na potrzeby maszynowego uczenia się przez systemy sztucznej inteligencji, [in:] Prawo sztucznej inteligencji i nowych technologii, eds. B. Fischer, A. Pązik, M. Świerczyński, Warszawa 2021.

Wojewódzka J., Podmiotowość sztucznej inteligencji w kontekście praw autorskich, “Prawo Nowych Technologii” 2022, no. 2.

Wolter A., Ignatowicz J., Stefaniuk K., Prawo cywilne. Zarys części ogólnej, Warszawa 2020.

ONLINE SOURCES

Andruszkiewicz M., John McCarthy – prawdziwy ojciec sztucznej inteligencji, 21.1.2021, https://whatnext.pl/john-mccarthy-prawdziwy-ojciec-sztucznej-inteligencji (access: 29.4.2023).

Bielińska K., AI wskrzesza dzieła sztuki, których nie ma, https://www.pcformat.pl/AI-wskrzesza-dziela-sztuki-ktorych-nie-ma,a,5886 (access: 25.4.2023).

Błoński M., Hawking ostrzega przed sztuczną inteligencją, 3.12.2014, https://kopalniawiedzy.pl/Stephen-Hawking-sztuczna-inteligencja-czlowiek,21508 (access: 9.6.2023).

Elgammal A., How a Team of Musicologists and Computer Scientists Completed Beethoven’s Unfinished 10th Symphony, 24.9.2021, https://theconversation.com/how-a-team-of-musicologists-and-computer-scientists-completed-beethovens-unfinished-10th-symphony-168160 (access: 25.4.2023).

Konarska A., Prawa autorskie do „selfie” małpy Naruto, 25.4.2018, https://kruczek.pl/prawa-autorskie-do-selfie-malpy-naruto (access: 26.4.2023).

Lawler R., The US Copyright Office Says You Can’t Copyright Midjourney AI-generated Images, https://www.theverge.com/2023/2/22/23611278/midjourney-ai-copyright-office-kristina-kashtanova (access: 15.5.2023).

Markiewicz R., Sztuczna inteligencja i własność intelektualna, 2018, https://www.uj.edu.pl/documents/10172/140821974/SI_prof_Markiewicz.pdf/35aa8d83-c295-44d4-b470-5e13888f09ea (access: 15.5.2023).

Mazurek M., Proszę szukać innej pracy pani redaktor. Gazetę będą tworzyć roboty. Wywiad z R. Tadeusiewiczem, 2019, https://www.academia.edu/39651246 (access: 27.4.2023).

Musiał E., Światło odbite słów. Czy algorytm można (po)lubić, 6.4.2021, https://pisarze.pl/2021/04/06/elzbieta-musial-swiatlo-odbite-slow-czy-algorytm-mozna-polubic (access: 14.6.2023).

Okoń Z., Generative AI: pozwy przeciwko Stability AI i fair use, 19.2.2023, https://pl.linkedin.com/pulse/generative-ai-pozwy-przeciwko-stability-i-fair-use-zbigniew-oko%C5%84 (access: 15.5.2023).

Sulikowski K., Sztuczna inteligencja, druk 3D i Rembrandt jak żywy, 28.8.2018, https://www.centrumxp.pl/Aktualnosci/Sztuczna-inteligencja-druk-3D-i-Rembrandt-jak-zywy (access: 25.4.2023).

Wyczik J., Pozew zbiorowy przeciwko twórcom Stable Diffusion, Midjourney oraz DeviantArt – czyli co mogło pójść nie tak?, 18.1.2023, https://pl.linkedin.com/pulse/pozew-zbiorowy-przeciwko-tw%C3%B3rcom-stable-diffusion-oraz-jakub-wyczik?trk=pulse-article (access: 15.5.2023).

LEGAL ACTS

Act of 29 March 1926 on copyright law (consolidated text, Journal of Laws 1935, no. 36, item 260).

Act of 4 February 1994 on copyright and related rights (consolidated text, Journal of Laws 2022, item 2509).

Copyright, Designs and Patents Act 1988.

Directive (EU) 2019/790 of the European Parliament and of the Council of 17 April 2019 on copyright and related rights in the Digital Single Market and amending Directives 96/9/EC and 2001/29/EC (OJ EU L 130/92, 17.5.2019).

European Parliament resolution of 16 February 2017 with recommendations to the Commission on civil law rules on robotics (2015/2103(INL)) (OJ EU C 252/239, 18.7.2018).

European Parliament resolution of 20 October 2020 on intellectual property rights for the development of artificial intelligence technologies (2020/2015(INI)) (OJ EU C 404.129, 6.10.2021).

European Parliament resolution of 20 October 2020 with recommendations to the Commission on a civil liability regime for artificial intelligence (2020/2014(INL)) (OJ EU C 404/107, 6.10.2021).

CASE LAW

Judgment of the Court (Fourth Chamber) of 16 July 2009 in case C-5/08, Infopaq International A/S v. Danske Dagblades Forening, ECLI:EU:C:2009:465.

Judgment of the Court (Third Chamber) of 12 September 2019 in case C-683/17, Cofemel – Sociedade de Vestuário SA v. G-Star Raw CV., ECLI:EU:C:2019:721.

Judgment of the Polish Supreme Court of 14 February 2014, II CSK 281/13.

Naruto v. David John Slater et al., No. 3:2015cv04324 – Document 45 (N.D. Cal. 2016).

U.S. Copyright Office, Library of Congress, Copyright Registration Guidance: Works Containing Material Generated by Artificial Intelligence, Federal Register (vol. 88, no. 51), Thursday, 16 March 2023 (Rules and Regulations).




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/sil.2024.33.1.323-342
Data publikacji: 2024-03-28 13:58:17
Data złożenia artykułu: 2023-07-23 13:13:22


Statystyki


Widoczność abstraktów - 873
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 0 PDF - 0

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2024 Jerzy Szczotka

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.