„AMBASADY” REGIONÓW – PRZEDSTAWICIELSTWA POLSKICH WOJEWÓDZTW W BRUKSELI

Beata Surmacz

Streszczenie w języku polskim


Celem artykułu jest przedstawienie form organizacyjnych, funkcji oraz aktywności biur regionalnych polskich województw w Brukseli, a także próba oceny ich funkcjonowania. Pierwsze biura regionalne w Brukseli zaczęły powstawać w połowie lat 80. XX w. Obecnie funkcjonuje ich ponad 300. Wśród nich są reprezentowane wszystkie województwa. Polskie biura regionalne posiadają status bądź samodzielnej jednostki budżetowej, bądź delegatury urzędu marszałkowskiego. Nie posiadają statusu dyplomatycznego, ale są swoistymi „ambasadami” województw. Główne funkcje biur regionalnych to: funkcja informacyjna, lobbingowa, promocyjna, networking oraz funkcja wspierająca władze regionalne w ich kontaktach z instytucjami UE. Funkcjonowanie polskich biur regionalnych jest oceniane bardzo różnie. Często pojawiają się pytania o celowość otwierania biur oraz wątpliwości dotyczące współmierności kosztów funkcjonowania i efektów ich pracy.

Słowa kluczowe


regiony; biura regionalne; paradyplomacja; Unia Europejska

Pełny tekst:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.17951/teka.2013.0.8.36
Data publikacji: 2015-07-03 10:28:33
Data złożenia artykułu: 2015-06-30 22:41:41


Statystyki


Widoczność abstraktów - 1036
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 980

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2015 Beata Surmacz

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.