Топос ‘pодина – могилы’ в текстах периодических изданий Польской православной церкви

Jan Morawicki

Streszczenie w języku polskim


Topos ‘ojczyzna – groby’ w tekstach periodyków polskiego kościoła prawosławnego

Autor artykułu poddaje analizie literacki topos ‘ojczyzna – groby’ pojawiający się w publikacjach medialnych Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego. Materiał pochodzi z czasopism „Przegląd Prawosławny”, „Polski Żołnierz Prawosławny”, „Cerkiewny Wiestnik” oraz „Wiadomości Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego” z lat 1989–2012. Na podstawie analizy 9 próbek tekstowych autor dochodzi do wniosku, że obecność tego toposu nie jest związana ani z cechami gatunkowymi publikacji, ani z bezpośrednią treścią tekstu (czas i miejsce opisywanych wydarzeń nie mają wpływu na wygląd toposu). Analizy ujawniają również, że topos najczęściej stymuluje ekspresyjny, wartościujący język; często wspomina się o miejscach pochówku, aby podkreślić przynależność członków wspólnoty prawosławnej do narodu polskiego, a także w celu uwzględnienia aspektu sakralizacji ofiar. Pojęcie ojczyzny może odnosić się do określonego regionu Polski, całego kraju lub terytorium zamieszkiwanego przez kilka pokoleń prawosławnych. Autor konkluduje, że wykorzystanie toposu ‘ojczyzna – groby’ ma na celu ukazanie prawosławnych obywateli jako integralnej części polskiego społeczeństwa, która stawia przed sobą te same wyzwania i ponosi takie same ofiary jak inni Polacy. Z drugiej strony obecność toposu w badanych publikacjach świadczy o tym, że prawosławni stanowią odrębną społeczność w państwie polskim, ponieważ byli prześladowani i cierpieli za swoje przekonania religijne.


Słowa kluczowe


prawosławie, topos, ojczyzna, groby, Polski Autokefaliczny Kościół Prawosławny, Polska, wojna

Pełny tekst:

PDF (Русский)

Bibliografia


Bartminski 2012: Bartminski, Jerzy. The Linguistic Foundations of Worldviews. Lublin: UMCS, 2012. [In Polish: Bartmiński, Jerzy. Językowe podstawy obrazu świata. Lublin: UMCS, 2012.]

Charkiewicz 2008: Charkiewicz, Jaroslaw. Martyrs of the 20th Century. Orthodox Martyrdom in Poland in the Biographies of Saints. Warsaw: Warsaw Orthodox Metropolis, 2008. [In Polish: Charkiewicz, Jarosław. Męczennicy XX wieku. Martyrologia Prawosławia w Polsce w biografiach świętych. Warszawa: Warszawska Metropolia Prawosławna, 2008.]

Curtius 1997: Curtius, Ernst. European Literature and the Latin Middle Ages. Krakow: Universitas. [In Polish: Curtius, Ernst Robert. Literatura europejska i łacińskie średniowiecze. Kraków: Universitas, 1997.]

Dudra 2019: Dudra, Stefan. The Polish Autocephalous Orthodox Church in the Area of Denominational Policy and National Policy of the People’s Republic of Poland and the Third Republic. Warsaw: WN Scholar, 2019. [In Polish: Dudra, Stefan. Polski Autokefaliczny Kościół Prawosławny w obszarze polityki wyznaniowej oraz polityki narodowościowej Polski Ludowej i III Rzeczpospolitej. Warszawa: WN Scholar, 2019.]

Glowinski et al. 2002: Głowinski, Michal & Teresa Kostkiewiczowa & Aleksandra Okopien-Slawinska & Janusz Slawinski. Dictionary of Literary Terms. Wroclaw: Ossolineum, 2002. [In Polish: Głowiński, Michał & Teresa Kostkiewiczowa & Aleksandra Okopień-Sławińska & Janusz Sławiński. Słownik terminów literackich. Wrocław: Ossolineum, 2002.]

Naumow 1999: Naumow, Aleksander. “The Kiev Tradition in Polish Orthodoxy.” In Lesniewski, Krzysztof & Jadwiga Lesniewska, eds. Orthodoxy. Light of Faith and a Source of Experience: 449–471. Lublin: Orthodox Lublin-Chełm Diocese, 1999. [In Polish: Naumow, Aleksander. „Tradycja kijowska w prawosławiu polskim.” W: Leśniewski, Krzysztof & Jadwiga Leśniewska, red. Prawosławie. Światło wiary i zdrój doświadczenia: 449–471. Lublin: Prawosławna Diecezja Lubelsko-Chełmska, 1999.]

Podgorzec 1993: Podgorzec, Zbigniew. My Christ. Conversations with Jerzy Nowosielski. Bialystok: Luk, 1993. [In Polish: Podgórzec, Zbigniew. Mój Chrystus. Rozmowy z Jerzym Nowosielskim. Białystok: Łuk, 1993.]

Rudi 2005: Rudi, Tatiana. “Topics of Russian Hagiography (Typology Issues).” In Rudi, Tatiana & Svetlana Semiachenko, eds. Russian Hagiography. Research, Publications, Polemics: 59–101. Saint Petersburg: Dmitriy Bulanin, 2005. [In Russian: Руди, Татьяна. „Топика русских житий (вопросы типологии).“ В: Руди, Татьяна & Светлана Семячко, ред. Русская агиография. Исследования, публикации, полемика: 59–101. Санкт-Петербург: Дмитрий Буланин, 2005.]

Rymkiewicz 1968: Rymkiewicz, Jaroslaw. Various Thoughts on Gardens. The Story of One Topos. Warsaw: Czytelnik, 1968. [In Polish: Rymkiewicz, Jarosław. Myśli różnie o ogrodach. Dzieje jednego toposu. Warszawa: Czytelnik, 1968.]

Sokolova 2021: Sokolova, Lidia. “The “Stoyanie na Kostyakh” Topos in Ancient Russian Battle Narratives.” The Problems of Historical Poetics, vol. 19, book 4 (2021): 105–148. https://poetica.pro/files/redaktor_pdf/1638425915.pdf (accessed 21.07.2022). [In Russian: Соколова, Лидия. „Топос „Стояние на костях“ в древнерусских повествованиях о битвах.” Проблемы исторической поэтики, vol 19, no 4 (2021): 105–148.]

Tomczok 2016: Tomczok, Marta. “What Hides behind the Barn? Metamorphoses of the Post-Jedwabne Topos in the Context of the Topoi of the Holocaust.” Narrations of the Shoah, no 2 (2016): 72–87. [In Polish: Tomczok, Marta. „Co stoi za stodołą? Przemiany toposu pojedwabieńskiego a topika Zagłady.” Narracje o Zagładzie, no 2 (2016): 72–87.]

Weil-Bergougnoux 1994: Weil-Bergougnoux, Michele. “A Software for Literary History.” Journal of French Literary History, no 11–12 (1994): 1038–1055. https://www.jstor.org/stable/40532405 (accessed 21.07.2022). [In French: Weil-Bergougnoux, Michèle. “Un logiciel pour l’histoire littéraire.” Revue d’histoire littéraire de la France, no 11–12 (1994): 1038–1055.]




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/zcm.2022.11.155-171
Data publikacji: 2022-12-05 23:18:56
Data złożenia artykułu: 2022-12-05 19:23:30


Statystyki


Widoczność abstraktów - 541
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (Русский) - 153

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2022 Jan Morawicki

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.