Pop-pamięć. Edukacja o Holocauście a gry komputerowe – od puzzli po serious games

Tomasz Michalik

Streszczenie w języku polskim


Wykorzystywanie gier komputerowych w edukacji jest praktyką, która stała się ważnym elementem procesu przekazywania wiedzy w ramach różnych dyscyplin. Projekty, takie jak „Playing History. Your source for historical games”, program edukacji za pomocą gier prowadzony przez IPN czy platforma www.edugames.pl są dobrym przykładem tego, że również nauki historyczne z powodzeniem korzystają z tej formy nauczania. W odniesieniu do tej tendencji wykorzystywanie gier komputerowych w nauczaniu o Holocauście prowadzi wciąż do wielu dylematów etycznych. Niniejszy artykuł zawiera zarówno prezentację dotychczasowych prób przedstawiania Shoah za pomocą medium gry (w ramach prowokacji artystycznych oraz projektów komercyjnych), jak i możliwości prezentowania wydarzeń związanych z eksterminacją ludności podczas II wojny światowej w ramach nurtu określanego mianem serious games. W pracy podjęta została również problematyka filozofii gier komputerowych, reprezentacji przeszłości oraz nowych form przekazywania wiedzy.

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Arendt H., Eichmann w Jerozolimie. Rzecz o banalności zła, przeł. A. Szostkiewicz,

Kraków 2010.

Baggini J., Żuk w pudełku oraz 99 innych eksperymentów myślowych, przeł. D. Cieśla-

Szymańska, Warszawa 2012.

Bauman Z., Nowoczesność i Zagłada, przeł. T. Kunz, Kraków 2009.

Bouyer L., Eucharist. Theology and Spirituality of the Eucharistic Prayer, Paris 1968.

Filiciak M., Wybrane fakty z historii gier komputerowych, [w:] Światy z pikseli. Antologia

studiów nad grami komputerowymi, red. M. Filiciak, Warszawa 2010.

Frasca G., Ephemeral Game. Is it Barbaric to Design Videogames after Auschwitz?, [w:]

Cybertext Yearbook, eds. M. Eskelinen, R. Koskimaa, Jyväskylä 2000.

Kirkpatrick G., Cynizm gracza komputerowego, przeł. M. Szota, [w:] Światy z pikseli.

Antologia studiów nad grami komputerowymi, red. M. Filiciak, Warszawa 2010.

Mańkowski P., Cyfrowe marzenia. Historia gier komputerowych i wideo, Warszawa 2010.

Ritterfeld U., Cody M., Vorderer P., Serious Games. Mechanisms and Effects, New York




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/ah.2014.5.127
Data publikacji: 2015-05-20 16:58:53
Data złożenia artykułu: 2015-04-21 15:59:18


Statystyki


Widoczność abstraktów - 820
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 966

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2015 Acta Humana

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.