Big Databases as New Sources of Information. Are “Big Date” the Future of Journalism?

Ewelina Dziwak

Abstract


The essence of any device coupled to an IT network is the collection, processing and transmission of data. Along with technological progress, the amount of information and, above all, the possibilities of their collection and interpretation allowed exploration of the big data in the fields of science, which until recently were outside the margin of the socalled ‘data revolution’. Big data sets were initially used only by financial institutions. On their basis, mathematical economic and economic forecasts were determined. Nowadays, when the humanities are in the heat of criticism and the science is leading the science, the humanities begin to defend themselves and, like the exact sciences, begin to use new technologies. Within the humanities, data play a large role, which, if skilfully analyzed, allows predicting social phenomena. Data correlated with each other by data journalists become the beginning of new, unknown stories. The author in her text shows the role of data in the process of creating journalistic messages. The article not only presents data as a remedy for information overload, but also points to data journalism as the future in acquiring and generating information.


Keywords


big data; data journalism; visualization; information

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Brosz Maciej, Bryda Grzegorz, Siuda Piotr (2017), Od redaktorów: Big Data i CAQDAS a procedury badawcze w polu socjologii jakościowej, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, nr 2, s. 6–23, [online:] http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/Volume38/PSJ_13_2_Brosz_Bryda_Siuda.pdf [dostęp: 11.11.2018].

Co oznaczają więzienne tatuaże? [infografika] (2019), [w:] Onet Facet, [online:] https://facet.onet.pl/warto-wiedziec/co-oznaczaja-wiezienne-tatuaze-infografika [dostęp: 25.02.2019].

Gogołek.Włodzimierz (2012), Nowy.wymiar.zasobów.informacyjnych.www, [online:] http://www.ktime.up.krakow.pl/symp2012/referaty_2012_10/gogolek.pdf [dostęp: 23.03.2019].

Graczyk-Kucharska Magdalena (2015), Big data koniecznością współczesnego marketingu, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu”, nr 41, t. 2, DOI: 10.18276/pzfm.2015.41/2-22, s. 265–277, [online:] http://www.wzieu.pl/zn/875/22Graczyk-Kucharska.pdf [dostęp: 19.10.2018].

Kozłowski Piotr (2013), Najpopularniejsze samochody w Polsce, [online:] http://datablog.pl/infografika-najpopularniejsze-samochody-w-polsce/ [dostęp: 23.09.2018].

Leetaru Kalev Hannes (2011), Monitorujemy media aby przewidywać przyszłość (Culturomics 2.0), rozm. przepr. Barbara Jakubek, [online:] http://www.mediafun.pl/monitorujemy-media-aby-przewidywac-przyszlosc- culturomics-2-0/ [dostęp: 19.10.2018].

Mach-Król Maria (2015), Analiza i strategia big data w organizacjach, „Studia i Materiały Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Wiedzą”, t. 74, s. 41–53, [online:] http://www.pszw.edu.pl/images/publikacje/t074_pszw_2015_mach-krol-analiza-i-strategia-bigdata-w-organizacjach.pdf [dostęp: 19.10.2018].

Matuszek Beata (2016), Jak Polacy wspierają OPP 1% podatku?, [online:] http://datablog.pl/jak-polacy-wspieraja-opp-1-podatku/ [dostęp: 23.09.2018].

Mayer-Schöberger Viktor, Cukier Kenneth (2014), Big data. Rewolucja, która zmieni nasze myślenie, pracę i życie, przeł. Michał Głatki, Warszawa.

Pawłowska Danuta (2019), Polacy mieli wracać z emigracji, ale wyjeżdża ich coraz więcej. Ile pieniędzy wysyłają do Polski?, [online:] http://biqdata.wyborcza.pl/biqdata/7,159116,24452247,polacy-na-emigracji.html [dostęp: 18.02.2019].

Piekarski Karol (2017), Kultura danych. Algorytmy wzmacniające uwagę, Gdańsk.

Polańska Krystyna, Wassilew Aleksander (2015), Analizy big data w serwisach społecznościowych, „Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy”, nr 4 (44), cz. II, DOI: 10.15584/nsawg.2015.4.2.11, s. 117–128, [online:] https://repozytorium.ur.edu.pl/bitstream/handle/item/1555/2.11%20pola%c5%84ska-analizy.pdf [dostęp: 19.10.2018].

Szpunar Magdalena (2015), Internet i jego wpływ na procesy pamięciowe, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” t. 18, nr 2 (70), s. 149–156, [online:] http://www.magdalenaszpunar.com/_publikacje/2015/2015_70_10.pdf [dostęp: 19.10.2018].

Szpunar Magdalena (2016), Humanistyka cyfrowa a socjologia cyfrowa. Nowy paradygmat badań naukowych, „Zarządzanie w Kulturze”, t. 17, z. 4, s. 355–369, [online:] http://www.magdalenaszpunar.com/_publikacje/2016/ZwK_17_4_355-369.pdf [dostęp: 19.10.208].

Tabakow Marta, Korczak Jerzy, Franczyk Bogdan (2014), Big data – definicje, wyzwania i technologie informatyczne, „Informatyka Ekonomiczna”, nr 1 (31), DOI: 10.15611/ie.2014.1.12, s. 138–153.

The Migrants’ Files, [online:] http://www.themigrantsfiles.com/ [dostęp: 20.10.2018].

Vanderdorpe Christian (2008), Od papirusu do hipertekstu. Esej o przemianach tekstu i lektury, przeł. Anna Sawisz, Warszawa.

Vetulani Jerzy (1998), Jak usprawnić pamięć. Przewodnik po najnowszych teoriach pamięci i osiągnięciach farmakologii na polu walki z niedostatkami naszych czynności intelektualnych, wyd. 3, Kraków.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/ah.2018.9.185-196
Date of publication: 2019-09-12 20:05:25
Date of submission: 2018-10-31 23:06:22


Statistics


Total abstract view - 2203
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 930

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Ewelina Krystyna Dziwak

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.