Nowa fala migracji edukacyjnej do Polski. Profil społeczno-kulturowy studentów z Afryki Subsaharyjskiej w Lublinie
Streszczenie w języku polskim
W artykule podjęto temat nowej fali migracji edukacyjnej do Polski, koncentrując się na napływie studentów z Afryki Subsaharyjskiej do Lublina, jednego z głównych ośrodków akademickich w kraju. Zjawisko to analizowane jest w wymiarze ilościowym, w oparciu o dane statystyczne oraz wyniki badania ankietowego. W latach 2019–2022 odnotowano wyraźny wzrost liczby studentów z tego regionu, przy czym szczególnie często wybierali oni uczelnie niepubliczne oraz kierunki o profilu praktycznym. Uzyskane wyniki wskazują, że dominującą grupę stanowią młode kobiety, wywodzące się z rodzin o relatywnie wysokim kapitale edukacyjnym i aspiracjach związanych z mobilnością akademicką. Charakterystyczna dla Lublina jest wysoka koncentracja narodowościowa – blisko 80% badanych studentów pochodzi z Zimbabwe, co odróżnia lokalne środowisko akademickie od bardziej zróżnicowanych pod tym względem ośrodków Europy Zachodniej. W artykule podkreślono znaczenie analizowanego zjawiska dla rozwoju edukacji międzykulturowej w Polsce oraz potrzebę refleksji nad wyzwaniami integracyjnymi i adaptacyjnymi w kontekście rosnącej obecności studentów subsaharyjskich w polskim szkolnictwie wyższym.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
Altbach, P.G., Knight, J. (2007). The Internationalization of Higher Education: Motivations and Realities. Journal of Studies in International Education, 11(3–4), 290–305. DOI: https://doi.org/10.1177/1028315307303542
Anderson, M., Connor, P. (2018). Sub-Saharan African Immigrants in the U.S. Are Often More Educated Than Those in Top European Destinations. Online: https://www.pewresearch.org/internet/2018/04/24/sub-saharan-african-immigrants-in-the-u-s-are-often-more-educated-than-those-in-top-european-destinations (dostęp: 7.02.2024).
Beech, S.E. (2015). International Student Mobility: The Role of Social Networks. Social and Cultural Geography, 16(3), 332–350. DOI: https://doi.org/10.1080/14649365.2014.983961
Betts, A. (2013). The Migration Industry in Global Migration Governance. W: T. Gammeltoft, N. Hansen, N. Sørensen (Eds.), The Migration Industry and the Commercialization of International Migration (s. 45–63). Abingdon: Routledge.
Connor, P. (2018). International Migration from Sub-Saharan Africa Has Grown Dramatically Since 2010. Online: https://www.pewresearch.org/short-reads/2018/02/28/international-migration-from-sub-saharan-africa-has-grown-dramatically-since-2010 (dostęp: 7.02.2024).
Corra, M. (2023). Immigration from Africa to the United States: Key Insights from Recent Research. Frontiers in Sociology, 8, artykuł 1171818. DOI: https://doi.org/10.3389/fsoc.2023.1171818
Danecka, M., Jaroszewska, E. (2013). Imigranci z Afryki w Polsce. Przyczynek do analizy czynników blokujących ich napływ i integrację. Kultura i Społeczeństwo, (3), 157–184.
Docquier, F., Rapoport, H. (2012). Globalization, Brain Drain, and Development. Journal of Economic Literature, 50(3), 681–730. DOI: https://doi.org/10.1257/jel.50.3.681
Fleury, A. (2016). Understanding Women and Migration: A Literature Review. Knomad Working Paper, (8).
Haas, H. de (2010). Migration and Development: A Theoretical Perspective. International Migration Review, 44(1), 227–264. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1747-7379.2009.00804.x
Herbst, M., Sobotka, A. (2014). Mobilność społeczna i przestrzenna w kontekście wyborów edukacyjnych. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Jasińska-Kania, A., Łodziński, S. (red.). (2009). Obszary i formy wykluczenia etnicznego w Polsce. Mniejszości narodowe, imigranci, uchodźcy. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Knott, K. (2016). Living Religious Practices. W: J.B. Saunders, E. Fiddian-Qasmiyeh, S. Snyder (Eds.), Intersections of Religion and Migration: Issues at the Global Crossroads (s. 71–90). New York: Palgrave Macmillan.
Lowell, B.L., Findlay, A. (2002). Migration of Highly Skilled Persons from Developing Countries: Impact and Policy – Synthesis Report. International Migration Papers, (44).
Massey, D.S., Arango, J., Hugo, G., Kouaouci, A., Pellegrino, A., Taylor, J.E. (1993). Theories of International Migration: A Review and Appraisal. Population and Development Review, 19(3), 431–466. DOI: https://doi.org/10.2307/2938462
New American Economy (2018). Power of the Purse: How Sub-Saharan Africans Contribute to the U.S. Economy. Online: https://research.newamericaneconomy.org/wp-content/uploads/sites/2/2018/01/NAE_African_V6.pdf (dostęp: 8.02.2024).
OECD (2022). Online: https://gpseducation.oecd.org/revieweducationpolicies/#!node=&filter=all (dostęp: 19.01.2024).
OECD (2023). Education at a Glance 2023: OECD Indicators. Paris: OECD Publishing. DOI: https://doi.org/10.1787/e13bef63-en
Pannetiera, J., Lerta, F., Roustideb, M.J., Desgrées du Loû, A. (2017). Mental Health of Sub-Saharan African Migrants: The Gendered Role of Migration Paths and Transnational Ties. SSM – Population Health, 3, 549–557. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ssmph.2017.06.003
Pew Research Center (2018). At Least a Million Sub-Saharan Africans Moved to Europe Since 2010. Online: https://www.pewresearch.org/global/2018/03/22/at-least-a-million-sub-saharan-africans-moved-to-europe-since-2010 (dostęp: 7.02.2024).
Piper, N. (2008). Feminisation of Migration and the Social Dimensions of Development: The Asian Case. Third World Quarterly, 29(7), 1287–1303. DOI: https://doi.org/10.1080/01436590802386427
UNCTAD (2018). Economic Development in Africa. Report 2018: Migration for Structural Transformation. New York–Geneva: United Nations.
United Nations (2017). World Population Prospects: The 2017 Revision. New York: Department of Economic and Social Affairs Population Division. Online: https://www.un.org/development/desa/pd/sites/www.un.org.development.desa.pd/files/files/documents/2020/Jan/un_2017_world_population_prospects-2017_revision_databooklet.pdf (dostęp: 26.10.2025).
Zheng, P. (2014). Antecedents to International Student Inflows to UK Higher Education: A Comparative Analysis. Journal of Business Research, 67(2), 136–143. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2012.11.003
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/b.2025.80.0.227-239
Data publikacji: 2025-10-23 14:23:16
Data złożenia artykułu: 2025-10-07 23:31:18
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2025 Małgorzata Flaga, Urszula Bronisz

Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.