Współczesna młodomowa. Lingwistyczno-kulturowe konceptualizacje zjawiska

Anna Wileczek

Résumé


Artykuł dotyczy sposobów rozumienia i opisu slangu młodzieżowego jako społecznej odmiany języka z trzech perspektyw. Pierwsza z nich prezentuje konceptualizację slangu młodzieżowego jako efekt badań językoznawczych z ostatnich kilkunastu lat, druga wykorzystuje sposoby opisu języka młodych pokoleń w przestrzeni medialnej, a trzecia eksponuje znaczenie slangu dla nastolatków jako jego naturalnych użytkowników. Rekapitulacji towarzyszą autorskie refleksje językowe i społeczno-kulturowe, które dowodzą współczesnej ekspansji socjolektu młodzieżowego oraz jego ewolucji od odmiany środowiskowej do motywowanego kulturowo stylu komunikacyjnego.


Mots-clés


młodomowa; slang młodzieżowy; konceptualizacja slangu młodzieżowego; styl komunikacyjny

Texte intégral :

PDF (Język Polski)

Références


LITERATURA

Baniecka, E. (2008). Gwara młodzieżowa jako odmiana współczesnej polszczyzny – próba charakterystyki. Studia Gdańskie, t. 5, 157–169.

Bernstein, B. (1980). Socjolingwistyka a społeczne problemy kształcenia. W: M. Głowiński (wyb.), Język i społeczeństwo (s. 83–119). Warszawa: Czytelnik.

Chaciński, B. (2003). Wypasiony słownik najmłodszej polszczyzny. Kraków: Znak.

Chaciński, B. (2005). Wyczesany słownik najmłodszej polszczyzny. Kraków: Znak.

Chaciński, B. (2007). Totalny słownik najmłodszej polszczyzny. Kraków: Znak.

Czarnecka, K. (2000). Uczniowska odmiana współczesnej polszczyzny w świadomości jej użytkowników. Poznań: Wydawnictwo WiS.

Czarnecka K., Zgółkowa H. (1991). Słownik gwary uczniowskiej. Poznań: Wydawnictwo SAAWW.

Czeszewski, M. (2001). Słownik slangu młodzieżowego. Piła: Wydawnictwo Ekolog.

Dąbrowska, A. (2017). Slang jest spoko. Pedagogiczne aspekty obecności socjolektu uczniowskiego w dyskursie publicznym. Problemy Wczesnej Edukacji, nr 13, 88–99, DOI: https://doi.org/10.5604/01.3001.0010.5581.

Grabias, S. (2003). Język w zachowaniach społecznych. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Gumperz, J. (1968). Language in Social Interaction. Proceedings of the 8th International Congress of Anthropological and Ethnological Sciences. Tokyo: Science Council of Japan.

Hoppe, S. (1980). Polski język łowiecki. Podręcznik dla myśliwych. Warszawa: Państwowe Wydawnictwa Rolnicze i Leśne.

Izert, M. (2010). Koncert mega odlot, gablota full wypas czy impreza totalna kaszana, czyli o jednym z młodzieżowych sposobów wyrażania opinii i uczuć w języku polskim i francuskim. W: W. Chłopicki, M. Jodłowiec (red.), Słowo w dialogu międzykulturowym (s. 207–216). Kraków: Tertium.

Janikowski, P. (2008). Polska literatura najmłodsza w kontekście problematyki translatologicznej. Katowice–Częstochowa: Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Lingwistycznej.

Jarosz, B. (2013). O zasięgu słownictwa socjolektalnego w XXI wieku. Białostockie Archiwum Językowe, nr 13, 97–116, DOI: https://doi.org/10.15290/baj.2013.13.07.

Jarosz, B. (2016). Typologie socjolektów w polskiej literaturze językoznawczej. Implikacje terminologiczne. W: S. Gaś, D. Kalecińska, S. Wawrzyniak (red.), Badania nad językiem i kulturą. T. 1: Tradycja i współczesność w języku i literaturze (s. 139–155). Poznań: Wydawnictwo Rys.

Jendrzejek A., Pastwa, J. (oprac.). (2006). Słownik gwary młodzieżowej. Toruń: Wydawnictwo Literat.

Jędrzejko, E. (2012). Język w sieci – czyli jeszcze o czacie i innych formach komunikacji internetowej. Nowe media – nowy styl? Socjolingwistyka, t. 26, 7–22.

Kaczmarek, L.J.B. (2006). Język sieci jako odmiana języka młodzieżowego. Polskie Forum Psychologiczne, t. 11/1, 121–128.

Kaczmarek, L., Skubalanka, T., Grabias, S. (1994). Słownik gwary studenckiej. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Kajtoch, W. (2000). Rola języka w kształtowaniu poczucia tożsamości subkultur młodzieżowych. W: T. Kostyrko, T. Zgółka (red.), Kultura wobec kręgów tożsamości. Materiały konferencji przedkongresowej Poznań 19–21 października 2000 (s. 215–228). Poznań–Wrocław: Wydawnictwo DTSK Silesias.

Kajtoch, W. (2008). Językowe obrazy świata i człowieka w prasie młodzieżowej i alternatywnej. T. 1. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Kajtoch, W. (2010). O osobliwym posługiwaniu się słowem w czasopismach subkultur. W: A. Pajdzińska, R. Tokarski (red.), Relatywizm w języku i kulturze (s. 295–324). Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Kajtoch, W. (2016). Szkice językoznawczo-prasoznawcze. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Karwatowska, M. (2006). Centra zainteresowań gwary uczniowskiej. W: H. Sędziak, D. Czyż (red.), Polszczyzna regionalna. Polszczyzna miast i miasteczek Mazowsza i Podlasia (Cz. 4; s. 57–67). Ostrołęka: Zakład Poligraficzny Waldemar Gnatowski.

Karwatowska, M., Szpyra-Kozłowska, J. (2003). Dowcip i wulgarność – cechy rozmów uczniowskich prowadzonych za pośrednictwem SMS-ów. W: Dialog a nowe media. Druga Internetowa Konferencja Naukowa (s. 1–11). Katowice: Uniwersytet Śląski.

Kida, J. (2008). Językowy obraz kultury współczesnej młodzieży. W: A. Popławska (red.), Kultura – młodzież – edukacja (s. 239–253). Białystok: Wydawnictwo Niepaństwowej WSP.

Kiklewicz, A. (2006). Język, komunikacja, wiedza. Mińsk: Wydawnictwo VTAA.

Kołodziejek, E. (2002). Konceptualizacja rzeczywistości w socjolekcie młodzieżowym. Studia Językoznawcze, t. 1, 131–140.

Kołodziejek, E. (2007). Człowiek i świat w języku subkultur. Szczecin: Uniwersytet Szczeciński.

Krajewski, L. (2005). Komunikacja ludyczna w żargonie przestępców, czyli o tzw. giercowaniu jako przykładzie czarnego humoru w subkulturze więziennej. Media, Kultura, Komunikacja Społeczna. Zeszyty Naukowe Instytutu Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej UWM, nr 1, 186–203.

Lizak, J. (2007). Wpływ reklamy na językowe zachowania dzieci i młodzieży. W: G. Szpila (red.), Język polski XXI wieku. Analizy, oceny, perspektywy (s. 11–120). Kraków: Wydawnictwo Tertium.

Łuc, I. (2004). Przezwiskowe twory środowiskowe i ich zróżnicowanie motywacyjne. Onomastica, t. 19, 95–121.

Łuc, I. (2008). Wulgaryzacja języka w środowiskowej komunikacji nieoficjalnej uczniów jako współczesne wyzwanie dla nauczyciela i edukacji. W: A. Błachnio (red.), Interakcje komunikacyjne w edukacji z perspektywy sytuacyjności i kontekstowości znaczeń (s. 372–384). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Łuc, I. (2009). Język mediów a język młodzieży – edukacyjne wyzwania i zagrożenia. W: D. Czajkowska-Ziobrowska, A. Zduniak (red.), Edukacja XXI wieku. Edukacyjne zagrożenia i wyzwania młodego pokolenia (s. 134–142). Poznań: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa.

Marczewska, M. (2010). Szlauf i ciachon, czyli o wojnie płci w młodomowie. W: P. Zbróg (red.), Współczesna polszczyzna w badaniach językoznawczych. Od leksyki do języka poezji (s. 31–40). Kielce: Wydawnictwo Libron.

Markowski, A. (2012). Wykłady z leksykologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Martyniuk, W. (2010). Alternatywy dla formalnego obrazu szkoły jako instytucji w uczniowskich metaforach. W: Z. Melosik, B. Śliwerski (red.), Edukacja alternatywna w XXI wieku (s. 451–466). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Mikosińska, M. (2008). Wulgaryzmy w języku młodzieży licealnej. W: Z. Cygal-Krupa (red.), Współczesna polszczyzna. Stan, perspektywy, zagrożenia (s. 489–498). Kraków: Księgarnia Akademicka.

Milewska-Stawiany, M. (2009). Nazwy zawodów i godności w leksyce uczniowskiej. Język – Szkoła – Religia, nr 4, 191–208.

Mead, M. (2000). Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Niesporek-Szamburska, B. (2010). Oddziaływanie nowych mediów na zachowania językowe uczniów. Studia Pragmalingwistyczne, t. 2, 170–186.

Nowacka, J. (2015). Z obserwacji nad przekładem środowiskowym w kontekście komunikacji językowej. Studia Wschodniosłowiańskie, t. 15, 383–394.

Ożóg, S. (2020). Język współczesnej młodzieży – między kodem ograniczonym a kodem rozwiniętym. W: M. Kielar-Turska, S. Milewski (red.), Język w biegu życia (s. 523–555). Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Pędzich, B. (2012). Słownik paralotniarski. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Piekot, T. (2008). Język w grupie społecznej. Wprowadzenie do analizy socjolektu. Wałbrzych: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Angelusa Silesiusa w Wałbrzychu.

Pilczuk, B. (2013). O języku młodzieżowym – także dla bibliotekarzy. Poradnik Bibliotekarza, nr 7–8, 12–18.

Polański, E., Synowiec, H. (1995). Badania nad językiem uczniów i jego zróżnicowaniem. W: R. Mrozek (red.), Kultura – język – edukacja (T. 1; s. 167–175). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Preis‑Buczkowska, A., Górska, P. (2016). Ekonomia języka w kontaktach młodzieży na Facebooku. W: J. Mampe, H. Makurat, Ł. Owczinnikowa, F. Marzouk (red.), Socjolingwistyczne badania w teorii i praktyce. Ujęcie interdyscyplinarne (T. 4; s. 131–148). Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Przybylska, R. (2009). O niektórych anglicyzmach w języku młodzieży. W: Anna Janus-Sitarz (red.), W trosce o dobrą edukację. Prace dedykowane Profesor Jadwidze Kowalikowej z okazji 40-lecia pracy naukowej (s. 102–112). Kraków: Universitas.

Rapp, K. (2001). Młodomowa. Wprost, nr 37, 76–77.

Romanek, B. (2016). Język uczniów. Charakterystyka, opinie nauczycieli o tym zjawisku. SŁOWO. Studia Językoznawcze, nr 7, 131–146, DOI: https://doi.org/10.15584/slowo.2016.7.9.

Ryll, P. (2006). Psalmy młodych? Slang młodzieżowy w modlitwie. Więź, nr 6, 52–56.

Serafin, W. (1997). Kilka uwag o przenikaniu niektórych leksemów z subkodu do języka młodzieży. Język Polski, z. 1, 17–21.

Seul-Michałowska, S. (2008). Świat społeczny w blogu nastolatka. W: H. Wrona-Polańska, G. Rudkowska, L. Wrona (red.), Człowiek, rodzina, kultura (s. 156–163). Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.

Skowronek, B. (2007). Konceptualizacje filmu i jego oglądania w języku młodzieży. Studium kognitywno-kulturowe. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.

Skubalanka, T. (1976). Założenia analizy stylistycznej. W: H. Markiewicz, J. Sławiński (red.), Problemy metodologiczne współczesnego literaturoznawstwa (s. 250–273). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Skudrzyk, A. (2013). „Homo videns”: nowe media a język młodego pokolenia. W: K. Węsierska, N. Moćko (red.), Profilaktyka logopedyczna w praktyce edukacyjnej (T. 2; s. 43–52). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Sosna, M. (2008). Zapożyczenia francuskie w najmłodszej tzw. wypasionej polszczyźnie. W: Z. Cygal-Krupa (red.), Współczesna polszczyzna. Stan, perspektywy, zagrożenia (s. 435–442). Kraków: Księgarnia Akademicka.

Suska, D. (2010). Anglicyzmy w języku młodzieży: zagrożenie czy konieczna globalizacja polszczyzny? W: M. Sokołowski (red.), Syndrom pawia i papugi. 20 lat transformacji ustrojowej Polski (s. 179–190). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Święcicka, M. (2004). Ekspresywne określenia mężczyzn w języku młodzieży szkolnej. W: K. Wojtczuk, A. Wierzbicka (red.), Funkcja emocjonalna jednostek językowych i tekstowych (s. 269–279). Siedlce: Wydawnictwo Akademii Podlaskiej w Siedlcach.

Święcicka, M. (2017). Młoda mowa. Studia nad polszczyzną dzieci i młodzieży. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.

Turlają dropsa, żeby się utajnić. O współczesnej mowie młodych Polaków (Rozmowa z profesorem Andrzejem Markowskim). (2011). Angora, nr 48.

Warchala, J., Skudrzyk, A. (2010). Kultura piśmienności młodego pokolenia. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Widawski, M. (red.). (2010). Slang UG. Słownik slangu studentów Uniwersytetu Gdańskiego. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Wileczek, A. (2010). Figury autentyczności w socjolekcie młodzieżowym. W: B. Niesporek-Szamburska, M. Wójcik-Dudek (red.), Dziecko – język – tekst (s. 155–166). Katowice: Uniwersytet Śląski.

Wileczek, A. (2013). Medialność młodomowy. Zeszyty Prasoznawcze, nr 2, 308–320.

Wileczek, A. (2018). Kod młodości. Młodomowa w aspektach społeczno-kulturowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Wilkoń, A. (2000). Typologia odmian współczesnej polszczyzny. Katowice: Uniwersytet Śląski.

Zarębina, M. (2002). Oryginalność czy wulgarność. O slangu studenckim. W: S. Gajda, K. Rymut, U. Żydek-Bednarczuk (red.), Język w przestrzeni społecznej (s. 239–246). Opole: Uniwersytet Opolski.

Zaśko-Zielińska, M. (2009). Próba charakterystyki biolektu – język a wiek. Acta Universitatis Wratislaviensis. Studia Linguistica, nr 28, 117–123.

Zgółka, T. (2010). Parametry odróżniające odmiany językowe. W: M. Milewska-Stawiany, E. Rogowska (red.), Polskie języki. O językach zawodowych i środowiskowych (s. 34–40). Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Zgółkowa, H. (1994). Grypsera w szkole. Przenikanie słownictwa środowisk przestępczych do żargonu uczniowskiego. W: H. Zgółkowa (red.), Słowa służebne. Prace ofiarowane Profesor Monice Gruchmanowej na 70-lecie Jej Urodzin (s. 41–47). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Zgółkowa, H. (red.). (2004). Nowy słownik gwary uczniowskiej. Wrocław: Wydawnictwo Europa.

Ziółkowski, M. (1998). Język i komunikowanie. W: A. Kojder [i in.] (red.), Encyklopedia socjologii (T. 1; s. 370–375). Warszawa: Oficyna Naukowa.

NETOGRAFIA

Bartmiński, J., Krzemińska, A. (2014). Z perspektywy botanika. Rozmowa z prof. Jerzym Bartmińskim o tym, czy język nas określa oraz czy globalizacja psuje język. Polityka cyfrowa, 24.02.2014. Pobrane z: www.polityka.pl/niezbednikinteligenta/1531491,1,z-perspektywy-botanika.read [dostęp: 4.01.2021].

Buharewicz, J. (2019). Eluwina, jesieniary! – czyli młodzieżowe słowo roku 2019. Pobrane z: https://dokariery.pl/-/eluwina-jesieniary-czyli-mlodziezowe-slowo-roku-2019 [dostęp: 12.02.2021].

Doksa, T. (2020). Chillwagon, twoje ulubione słowo roku? Pobrane z: www.redbull.com/pl-pl/chillwagon-alternatywka-ok-boomer-slowa-roku [dostęp: 12.02.2021].

Kotkowski, Ł. (2017). XD. Pobrane z: https://spidersweb.pl [dostęp: 12.02.2021].

Miodek, J. (2007). Polszczyzna różnych pokoleń. Pobrane z: www.rjp.pan.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=1353 [dostęp: 1.02.2017].

Skowron, A.I. (2010). Slang młodzieżowy to nie same wulgaryzmy. Pobrane z: https://nowiny24.pl/slang-mlodziezowy-to-nie-same-wulgaryzmy/ar/6103911 [dostęp: 12.02.2021].

Tomczuk, J. (2019). Język pocisku i zaorania. Pobrane z: www.newsweek.pl/polska/spoleczenstwo/jak-mowi-mlodziez-popularne-slowa-zwroty-wyrazenia-rozmowa/5nk7vds [dostęp: 21.07.2019].

Varga, K. (2020). Nieogarnięci trzydziestoletni. Pobrane z: https://wyborcza.pl/7,101707,26231886,nieogarnieci-trzydziestoletni-pokolenie-bez-napedu-do-zycia.html [dostęp: 2.09.2020].

Wrona, B. (2014). Język i styl młodego pokolenia w kontekście przemian kulturowych (na przykładzie dyskursu na forach internetowych). Pobrane z: http://sbc.org.pl/Content/96342/doktorat3452.pdf [dostęp: 3.08.2020].

Żelazińska, A. (2019). „Alternatywka” Młodzieżowym Słowem Roku. „Jesieniara” na drugim miejscu. Pobrane z: www.polityka.pl/tygodnikpolityka/ludzieistyle/1934290,1,alternatywka-mlodziezowym-slowem-roku-jesieniara-na-drugim-miejscu.read [dostęp: 20.02.2021].

www1: Biforek i afterek, czyli neologizmy w języku młodzieży. Pobrane z: http://portalwiedzy.onet.pl/,5130,1415840,czasopisma.html [dostęp: 20.02.2021].

www2: Co tu się odjaniepawla? Jesieniara, alternatywka i eluwina to młodzieżowe słowa roku 2019. W slangu są też inne zwroty. Znasz je? Pobrane z: www.moja-ostroleka.pl/art/1581202932/co-tu-sie-odjaniepawla-jesieniara-alternatywka-i-eluwina-to-mlodziezowe-slowa-roku-2019-w-slangu-sa-tez-inne-zwroty-znasz-je [dostęp: 20.02.2021].

www3: Co tu się odjaniepawla? Językoznawca i psycholog wyjaśniają o co chodzi z młodzieżowym slangiem. 2019. Pobrane z: https://ceo.com.pl/co-tu-sie-odjaniepawla-jezykoznawca-i-psycholog-wyjasniaja-o-co-chodzi-z-mlodziezowym-slangiem-91985 [dostęp: 10.01.2021].

www4: Dissują, prankują i ogarniają. Czyli co się odjaniepawla w młodzieżowym slangu. 2018. Pobrane z: https://nauka.trojmiasto.pl/Dissuja-prankuja-i-ogarniaja-Czyli-co-sie-odjaniepawla-w-mlodziezowym-slangu-n120041.html [dostęp: 20.02.2021].

www5: Dziadkowie! Tak mówią Wasze wnuczki! 2013. Pobrane z: www.fakt.pl/wydarzenia/polska/zdradzamy-tajemnice-mlodziezowego-slangu/px6q7fx [dostęp: 20.02.2021].

www6: „Dziecko, co ty mówisz?!”, czyli slang nastolatków. Pobrane z: http://szkola.wp.pl/kat,121278,title,Dziecko-co-ty-mowisz-czyli-slang-nastolatkow,wid,15866034,wiadomosc.html?ticaid=118ce4 [dostęp: 20.02.2021].

www7: http://forum.wm.pl/viewtopic.php?f=26&t=540&start=30 [dostęp: 24.03.2017].

www8: https://nauka.trojmiasto.pl/Dissuja-prankuja-i-ogarniaja-Czyli-co-sie-odjaniepawla-w-mlodziezowym-slangu-n120041.html?strona=0#opinie [dostęp: 20.02.2021].

www9: https://nauka.trojmiasto.pl/Dissuja-prankuja-i-ogarniaja-Czyli-co-sie-odjaniepawla-w-mlodziezowym-slangu-n120041.html?strona=3#opinie [dostęp: 20.02.2021].

www10: https://parenting.pl/o-czym-mowi-nastolatek-przeswietlamy-mlodziezowy-slang#comments [dostęp: 20.02.2021].

www11: https://sjp.pwn.pl/mlodziezowe-slowo-roku/Regulamin-plebiscytu;202302.html [dostęp: 20.06.2020].

www12: Język młodzieży – mieszkanka hip-hopu i Internetu. 2010. Pobrane z: www.rp.pl/artykul/558277-Jezyk-mlodziezy---mieszkanka-hip-hopu-i-Internetu.html#ap-1 [dostęp: 20.02.2021].

www13: Młodzież też ma swój język, którym opisuje świat (Rozmowa z profesorem Jerzym Bartmińskim). Pobrane z: http://archiwum.kurierlubelski.pl/module-dzial-printpub-tid-9-pid-58004.html [dostęp: 22.03.2010].

www14: O czym mówi nastolatek. Prześwietlamy młodzieżowy slang. Pobrane z: https://parenting.pl/o-czym-mowi-nastolatek-przeswietlamy-mlodziezowy-slang [dostęp: 20.06.2020].

www15: Slang młodzieżowy. Pobrane z: www.miejski.pl [dostęp: 20.06.2020].

www16: Slang młodzieżowy. Czy znasz język nastolatków? Sprawdź się w naszym quizie! 2020. Pobrane z: https://sadeczanin.info/kultura-edukacja-religia/slang-mlodziezowy-czy-znasz-jezyk-nastolatkow-sprawdz-sie-w-naszym-quizie [dostęp: 20.02.2021].

www17: Slang młodzieżowy – słownik dla rodziców. 2018. Pobrane z: https://olesnica.dlawas.info/wiadomosci/slang-mlodziezowy-slownik-dla-rodzicow/cid,9303,a [dostęp: 20.02.2021].

www18: Szkolny slang 2019. I wszystko staje się masne! Pobrane z: https://dotrelations.pl/news/2019/12/04/szkolny-slang-2019-i-wszystko-staje-sie-masne [dostęp: 20.02.2021].

www19: Szok! Nie rozumiemy języka swojego dziecka. 2008. Pobrane z: www.fakt.pl/wydarzenia/szok-nie-rozumiemy-jezyka-swojego-dziecka/f02syrx [dostęp: 20.02.2021].

www20: Wasz wnuczek jest na propsie. Nie da się disować. 2015. Pobrane z: www.fakt.pl/wydarzenia/polska/fakt-pomaga-zrozumiec-babciom-i-dziadkom-mlodziezowy-slang/kvmeh12 [dostęp: 20.02.2021].

www21: www.ankietka.pl/wyniki-badania/60978/slang-mlodziezowy-wsrod-licealistow.html [dostęp: 24.11.2019].

www22: www.instagram.com/p/BJ17iE5D4yg [dostęp: 20.07.2020].

www23: Wykład prof. Jana Miodka pt. „Polszczyzna najmłodszych pokoleń”. 2012. Pobrane z: http://przystaneknauka.us.edu.pl/artykul/wyklad-prof-jana-miodka-pt-polszczyzna-najmlodszych-pokolen [dostęp: 20.02.2021].




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2021.6.185-206
Date of publication: 2021-09-22 09:55:30
Date of submission: 2020-09-09 13:58:35


Statistiques


Visibilité des résumés - 1562
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 0

Indicateurs



Renvois

  • Il n'y a présentement aucun renvoi.


Droit d'auteur (c) 2021, Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova

Licence Creative Commons
Ce(tte) œuvre est mise à disposition selon les termes de la Licence Creative Commons Attribution 4.0 International.