Propozycje ponowoczesnych interpretacji – metodyczny dwugłos o praktykowaniu lektury i praktykach czytania

Dorota Karkut

Résumé


Artykuł jest recenzją dwóch monografii: Praktyki czytania. Ponowoczesna interpretacja a szkoła Grażyny Tomaszewskiej i Praktykowanie lektury Dariusza Szczukowskiego, wydanych w 2019 roku. Autorzy są profesorami Uniwersytetu Gdańskiego. W swych publikacjach wychodzą naprzeciw oczekiwaniom współczesnej szkoły oraz proponują inspirujące dla nauczycieli i uczniów sposoby pracy z tekstami literackimi, które pozwalają otworzyć się na wielowymiarowość odczytań lekturowych.


Mots-clés


recenzja; współczesna szkoła; wielowymiarowość odczytań lekturowych

Texte intégral :

PDF (Język Polski)

Références


Jędrychowska, M. (2010). Przedmowa. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia at Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia, vol. 71, [3]–[7].

Kwiatkowska-Ratajczak, M. (2011). Wstęp. W: M. Kwiatkowska-Ratajczak (red.), Innowacje i metody. T. 1: W kręgu teorii i praktyki (s. 7–9). Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.

Morawska, I. (2018). Jak znajdować klucze do lektur szkolnych? Refleksje inspirowane nową „Podstawą programową” (i nie tylko). Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia at Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia, vol. 9(259), 124–139.

Pomirska, Z. (2019). Wiwat polonista konstruktywista! W: K. Maciejak, M. Trysińska (red.), Kompetencje nauczyciela polonisty we współczesnej szkole. Między schematem a kreatywnością (s. 69–83). Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Szczukowski, D. (2019). Praktykowanie lektury. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Tomaszewska, G. (2019). Praktyki czytania. Ponowoczesna interpretacja a szkoła. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2022.7.283-290
Date of publication: 2022-12-28 15:44:15
Date of submission: 2022-03-14 13:21:07


Statistiques


Visibilité des résumés - 461
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 0

Indicateurs



Renvois

  • Il n'y a présentement aucun renvoi.


Droit d'auteur (c) 2022, Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova

Licence Creative Commons
Ce(tte) œuvre est mise à disposition selon les termes de la Licence Creative Commons Attribution 4.0 International.