Cicha, daleka, zamknięta… O doświadczaniu przyjaźni przez szóstoklasistów podczas pandemii

Maria Groenwald

Résumé


Zagadnieniem przedstawionym w opracowaniu jest doświadczanie przyjaźni przez szóstoklasistów w czasie pandemii oraz w okresie ją poprzedzającym. Rozpatrując je, sięgnięto po pochodzące z kilku źródeł wypowiedzi, sformułowane przez: Arystotelesa i opublikowane w jego dziełach, uczniów rozwiązujących w 2007 roku sprawdzian po szóstej klasie oraz trzynastolatków uczących się w związku z pandemią zdalnie lub hybrydowo. Analiza uzyskanych danych empirycznych umożliwia zidentyfikowanie: zmian, jakie zaszły w przeżywaniu przez uczniów przyjaźni; różnych perspektyw temporalnych w postrzeganiu przyjaźni; odmienności w opisie cech charakteryzujących przyjaciela.


Mots-clés


przyjaźń; szóstoklasiści; przyjaciel; zmiany; pandemia

Texte intégral :

PDF (Język Polski)

Références


Adelman, M.B., Parks, M.R., Albrecht, T.L. (2000). Natura przyjaźni i jej rozwój. W: J. Stewart (red.), Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi (s. 377–385). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Arystoteles (1996). Etyka wielka. W: Dzieła wszystkie (T. 5; s. 382–383). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Arystoteles (2007). Etyka nikomachejska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Brzezińska, A. (2000). Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Drabarek, A. (1999). Przyjaźń. W: S. Jedynak (red.), Mały słownik etyczny. Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza Branta.

Duck, S. (2000). Nasi przyjaciele, my sami. W: J. Stewart (red.), Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi (s. 387–399). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Dunn, J. (2008). Przyjaźnie dzieci. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Góźdź, J. (2019). Przyjaźń w okresie wczesnej dorosłości – cechy przyjaciela, funkcje przyjaźni oraz rola zaufania. W: J. Kędzior (red.), Praktyki komunikacyjne (s. 37–64). Wrocław: Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego.

Groenwald, M. (2008). „Nasza przyjaźń nigdy się nie rozstanie” – inspirowana Arystotelesem analiza rozwiązań jednego zadania. Edukacja, (1), 85–92.

Groenwald, M. (2019). Wzajemność w uczeniu się. Kwartalnik Pedagogiczny, 64(1), 85–98. DOI: 10.5604/01.3001.0013.1842

Guzy-Steinke, H. (2013). Relacja wzajemności w perspektywie pedagogiki społecznej. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.

Jurgiel, A. (2009). Doświadczanie szkoły przez uczniów. Rekonstrukcja fenomenograficzna. Problemy Wczesnej Edukacji, 5(2), 142–148.

Jurgiel-Aleksander, A. (2016). Dorosły w świadomości przedszkolaka. Esej prawie naukowy. Problemy Wczesnej Edukacji, 32(1), 106–112. DOI: 10.5604/01.3001.0008.5639

Jurgiel-Aleksander, A. (2021), Rodzice o dobrej publicznej szkole dla swoich dzieci. Fenomenograficzna ilustracja. Problemy Wczesnej Edukacji, 53(2), 36–49. DOI: 10.26881/pwe.2021.53.03

Miles, M.B., Huberman, A.M. (2000). Analiza danych jakościowych. Białystok: Trans Humana.

Niebrzydowski, L., Płaszczyński, E. (1989). Przyjaźń i otwartość w stosunkach międzyludzkich. Studium psychologiczne. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Naukowe.

Olubiński, A. (2020). „Świat życia” i „Mała ojczyzna” jako obszary procesów edukacyjnych. Przegląd Pedagogiczny, (2), 9–29.

Perӓkylӓ, A. (2009). Analiza rozmów i tekstów. W: N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych (T. 2; s. 325–349). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Ptaszek, G., Bigaj, M., Dębski, M., Pyżalski, J., Stunża, G.D. (2020). Zdalna edukacja – gdzie byliśmy, dokąd idziemy? Wstępne wyniki badania naukowego „Zdalne nauczanie a adaptacja do warunków społecznych w czasie epidemii koronawirusa”. Warszawa. DOI: 10.13140/RG.2.2.25737.67685

Pyżalski, J. (2020). Co jest obecnie ważne, a co mniej w działaniach szkół i nauczycieli? W: J. Pyżalski (red.), Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy jako nauczyciele (s. 25–27). Warszawa: Wydawca EduAkcja.

Pyżalski, J., Poleszak, W. (2020). Relacje przede wszystkim – nawet jeśli obecnie jedynie zapośredniczone. W: J. Pyżalski (red.), Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy jako nauczyciele (s. 28–36). Warszawa: Wydawca EduAkcja.

Siemianowski, A. (2009). O potrzebie filozoficznych badań nad wartościami. W: E. Okońska, K. Stachewicz (red.), Co się dzieje z wartościami? Próba diagnozy (s. 49–56). Poznań: Wydawnictwo UAM.

Stunża, G.D. (2020). Zdania (nie)dokończone. Edukacja zdalna w wypowiedziach uczniów, rodziców i nauczycieli. Jakościowy moduł badawczy. W: G. Ptaszek, G.D. Stunża, J. Pyżalski, M. Dębski, M. Bigaj, Edukacja zdalna: co stało się z uczniami, ich rodzicami i nauczycielami? (s. 134–181). Gdańsk: GWP.

Szczepańska, M., Gaweł-Luty, E. (2009). Przyjaźń jako wartość w relacjach społecznych dzieci i młodzieży. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Sztompka, P. (2002). Socjologia. Analiza społeczeństwa. Kraków: Wydawnictwo Znak.

Świderek, K. (2013). Źródła danych zastanych. W: M. Makowska (red.), Analiza danych zastanych. Przewodnika dla studentów (s. 32–54). Warszawa: Wydawnictwo Scholar.

Urbaniak-Zając, D. (2016). W poszukiwaniu teorii działania profesjonalnego pedagogów. Badania rekonstrukcyjne. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2023.8.205-219
Date of publication: 2023-11-01 15:56:47
Date of submission: 2022-06-06 11:36:47


Statistiques


Visibilité des résumés - 613
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 157

Indicateurs



Renvois

  • Il n'y a présentement aucun renvoi.


Droit d'auteur (c) 2023, Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova

Licence Creative Commons
Ce(tte) œuvre est mise à disposition selon les termes de la Licence Creative Commons Attribution 4.0 International.