W poszukiwaniu przyczyn wyrażania niechęci wobec dzieci w internecie

Emilia Bańczyk

Résumé


Celem artykułu jest naświetlenie zjawiska wyrażania niechęci wobec dzieci oraz próba dotarcia do jej przyczyn. Przedmiot badania stanowią wypowiedzi internautów postrzegane przez pryzmat lingwistycznej analizy dyskursu. Autorka wyróżnia roboczo trzy grupy przyczyn: kulturowe (indywidualizm, wolnościowy model życia, egocentryzm), społeczne (dzieciocentryzm vs. utrata społecznego kontaktu z dzieckiem) oraz psychologiczne (indywidualne). Względy kulturowe wiążą się z faktem, że ludzie w dzisiejszych czasach cenią sobie wolność i nie chcą poświęcać się dla dzieci, które wydają się zakłócać ich uporządkowany, idealny sposób życia i indywidualistyczny sposób myślenia. Przyczyny społeczne oscylują wokół dwóch biegunów. Pierwszy dotyczy buntu przeciwko społecznej presji posiadania i lubienia dzieci, a także przeciwko społecznemu uprzywilejowaniu rodzin z dziećmi. Drugi dotyczy utraty społecznego kontaktu z dzieckiem jako takim, spowodowanej zmianą modelu rodziny i prywatyzacją macierzyństwa. Przyczyny psychologiczne mają charakter indywidualny; mogą być związane z traumą i różnymi nadwrażliwościami, a przejawiają się głównie w wyrażaniu wstrętu do dzieci. Autorka zwraca uwagę na normalizację niegrzecznych zachowań językowych, ale też na eskalację wyrażanej niechęci, która rodzi pytania o możliwość dyskryminacji ze względu na wiek.


Mots-clés


niechęć; dziecko; dyskryminacja; ageizm; dyskurs; internet

Texte intégral :

PDF (Język Polski)

Références


Bańczyk E. (2021). Internetowa madka jako wariant stereotypu współczesnej matki. Język Polski, (2), 71–86. DOI: 10.31286/JP.101.2.6

Bonnichsen, S. (2011). Three Types of Youth Liberation: Youth Equality. Washington: Youth Power, Youth Culture.

Czachur, W. (2020). Lingwistyka dyskursu jako integrujący program badawczy. Wrocław: Atut.

Douglas, M. (2000). Ukryte znaczenia. Wybrane szkice antropologiczne. Kęty: Wydawnictwo Marek Derewiecki.

Douglas, M. (2007). Czystość i zmaza. Warszawa: PIW.

Flasher, J. (1978). Adultism. Adolescence, 13(51), 517–523.

Grzegorczykowa, R. (1991). Obelga jako akt mowy. Poradnik Językowy, (5–6), 193–200.

Holka-Pokorska, J., Jarema, M., Wichniak, A. (2015). Kliniczne uwarunkowania zaburzeń psychicznych występujących w przebiegu terapii niepłodności. Psychiatria Polska, 49(5), 965–982. DOI: 10.12740/PP/35958

Houellebecq, M. (2010). Możliwość wyspy. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B.

Kwak, A. (2019). Od rodziny nuklearnej Talcotta Parsonsa do wielości form życia rodzinnego współcześnie. Roczniki Nauk Społecznych, 11(47), 129–146. DOI: 10.18290/rns.2019.47.4-7

Liebel, M. (2017). Adultyzm i dyskryminacja wobec dzieci ze względu na wiek. W: M. Liebel, U. Markowska-Manista, Prawa dziecka w kontekście międzykulturowości. Janusz Korczak na nowo odczytany (s. 131–158). Warszawa: Wydawnictwo APS.

Olcoń-Kubicka, M. (2009). Indywidualizacja a nowe formy wspólnotowości. Warszawa: Wydawnictwo Scholar.

Ożóg, K. (2014). Współczesna polska grzeczność językowa a postmodernizm. Studia Linguistica, 9, 49–60.

Reisigl, M. (2010). Dyskryminacja w dyskursach. Tekst i Dyskurs, (3), 27–61.

Sobieszek, K. (2012). Wirtualne miasta, czyli jak cechy przestrzeni społecznościowej mogą wpływać na dyskurs. W: K. Krejtz (red.), Internetowa kultura obrażania? (s. 69–72). Warszawa: Ośrodek Przetwarzania Informacji – Instytut Badawczy.

Wodak, R., Culpeper, J., Semino, E. (2021). Shameless Normalisation of Impoliteness: Berlusconi’s and Trump’s Press Conferences. Discourse & Society, 32(3), 369–393. DOI: 10.1177/0957926520977217

WSJP: Żmigrodzki, P. (red.), Wielki słownik języka polskiego. Pobrane z: https://wsjp.pl

Young-Bruehl, E. (2013). Childism: Confronting Prejudice against Children. New Haven–London: Yale University Press.

Zimny, R. (2012). O sposobach uzasadniania językowych zachowań nieetykietalnych w dyskursie publicznym. W: A. Piotrowicz, M. Witaszek-Samborska, K. Skibski (red.), Kultura komunikacji językowej 2. Etyka i etykieta w komunikacji językowej (s. 173–192). Poznań: Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2024.9.221-242
Date of publication: 2024-10-24 23:37:53
Date of submission: 2023-10-16 10:10:59


Statistiques


Visibilité des résumés - 1
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 0

Indicateurs



Renvois

  • Il n'y a présentement aucun renvoi.


Droit d'auteur (c) 2024, Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova

Licence Creative Commons
Ce(tte) œuvre est mise à disposition selon les termes de la Licence Creative Commons Attribution 4.0 International.