O umieraniu ciała i obumieraniu ducha. „Jak nie zabiłem swojego ojca i jak bardzo tego żałuję” Mateusza Pakuły

Paweł Sporek

Résumé


W opracowaniu skupiono się na problemie cielesności i duchowości w odniesieniu do debiutu prozatorskiego Mateusza Pakuły Jak nie zabiłem swojego ojca i jak bardzo tego żałuję. Autor artykułu przedstawia analizowany utwór na tle współczesnej tradycji funeralnej oraz dokonuje ustaleń gatunkowych, próbując ukazać specyfikę wypowiedzi literackiej Pakuły. Opisuje przedstawiony w dzienniku pogrzebowym dramat ojca i syna, wskazując z jednej strony na umieranie ciała (ojciec), z drugiej zaś na głęboki kryzys duchowy obu bohaterów (ojciec, syn). U ojca dotyczy on niemożności zniesienia własnego bólu i prośby o eutanazję, a u syna – wyboru, tj. przyspieszenia śmierci ojca bądź bierności, oraz towarzyszenia swojemu tacie w bolesnym i długim umieraniu.


Mots-clés


literatura funeralna; dziennik; umieranie; dusza; ciało; duchowość; eutanazja

Texte intégral :

PDF (Język Polski)

Références


Barańska, J. (2021). Mateusz Pakuła: Na naszych prawach kładzie się ciężkie łapsko religii [wywiad]. Pobrane z: https://kultura.onet.pl/wywiady-i-artykuly/mateusz-pakula-jak-nie-zabilem-swojego-ojca-i-jak-bardzo-tego-zaluje-wywiad/embxd73

Barnes, J. (2019). Wymiary życia. Warszawa: Świat Książki.

Bieńkowska, E. (2001). Co robić z przeszłością religii? Znak, (10), 41–47.

Dąbrowski, K. (1975). Trud istnienia. Warszawa: Wiedza Powszechna.

Gadacz, T. (2005). O umiejętności życia. Kraków: Znak.

Góra, S. (2021). Dziennik współumierania. O książce „Jak nie zabiłem swojego ojca i jak bardzo tego żałuję” Mateusza Pakuły. Pobrane z: https://kulturaliberalna.pl/2021/12/07/sylwia-gora-recenzja-mateusz-pakula-jak-nie-zabilem-swego-ojca

Grabowska, J., Chodorowska, A. (2018). „Dobra śmierć” na tle regulacji prawnych w Polsce. Studia Prawnoustrojowe, (42), 173–188. DOI: 10.31648/sp.5010

Iwasiów, I. (2013). Umarł mi. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.

Jankowska, M. (2018). Psychologiczne aspekty postaw wobec śmierci. Wokół Dobra, Prawdy i Piękna, 36(4), 372–394.

Jung, C.G. (1995). Odpowiedź Hiobowi. Warszawa: Ethos.

Kierkegaard, S. (1995). Bojaźń i drżenie. Warszawa: Wydawnictwo Zysk i S-ka.

Kozielecki, J. (1977). Psychologiczna teoria decyzji. Warszawa: PWN.

Kozielecki, J. (1981). Psychologiczna teoria samowiedzy. Warszawa: PWN.

Kozielecki, J. (1996). Człowiek wielowymiarowy. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Kucharska, E. (2015). Opieka paliatywna jako alternatywa dla eutanazji. Na kanwie eutanazji dzieci. Sztuka Leczenia, (1–2), 37–48.

Marcinów, M. (2020). Bezmatek. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.

Pakuła, M. (2011). Na końcu łańcucha. Kraków: Fundacja Splot.

Pakuła, M. (2016). Wieloryb. Kraków: Wydawnictwo Lokator.

Pakuła, M. (2021). Jak nie zabiłem swojego ojca i jak bardzo tego żałuję. Warszawa: Nisza.

Różewicz, T. (1999). Matka odchodzi. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie.

Szczygieł, M. (2018). Nie ma. Warszawa: Dowody na Istnienie.

Szot, W. (2022). [Recenzja] Mateusz Pakuła, „Jak nie zabiłem swojego ojca i jak bardzo tego żałuję”. Pobrane z: https://zdaniemszota.pl/4401-recenzja-mateusz-pakula-jak-nie-zabilem-swojego-ojca-i-jak-bardzo-tego-zaluje

Tylikowska, A. (2000). Teoria dezintegracji pozytywnej Kazimierza Dąbrowskiego. Trud rozwoju ku tożsamości i osobowości. W: A. Gałdowa (red.), Tożsamość człowieka (s. 231–258). Kraków: Wydawnictwo UJ.

Ustawa (1997). Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (t.j. Dz.U. 2016, poz. 2138).

Wicha, M. (2017). Rzeczy, których nie wyrzuciłem. Kraków: Wydawnictwo Karakter.

Wygotski, L. (1980). Psychologia sztuki. Kraków: Wydawnictwo Literackie.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2024.9.333-346
Date of publication: 2024-10-24 23:38:07
Date of submission: 2023-11-19 17:07:48


Statistiques


Visibilité des résumés - 1
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 0

Indicateurs



Renvois

  • Il n'y a présentement aucun renvoi.


Droit d'auteur (c) 2024, Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova

Licence Creative Commons
Ce(tte) œuvre est mise à disposition selon les termes de la Licence Creative Commons Attribution 4.0 International.