Kultura uczestnictwa w mediach społecznościowych (na przykładzie picturebooka „Pan Wyrazisty” Olgi Tokarczuk i Joanny Concejo). Refleksje dydaktyczne

Elżbieta Mazur

Résumé


Artykuł poświęcony jest kulturze uczestnictwa w mediach społecznościowych oraz problematyce kreowania wizerunku w internecie na przykładzie picturebooka Pan Wyrazisty Olgi Tokarczuk i Joanny Concejo. Ze względu na podjęcie przez pisarkę i ilustratorkę tematów istotnych dla pokolenia netgeneracji, takich jak konsumpcjonizm, uzależnienie od mediów cyfrowych, narcyzm, samotność oraz brak akceptacji i zrozumienia odmiennych postaw, słowno-graficzna opowieść o współczesnej kulturze poddana została refleksji dydaktycznej (jako propozycja lektury na lekcjach języka polskiego).


Mots-clés


picturebook; Olga Tokarczuk; Joanna Concejo; kultura mediów; edukacja polonistyczna

Texte intégral :

PDF (Język Polski)

Références


Bader, B. (1976). American Picturebooks from “Noah’s Arc” to “The Beast Within”. New York: Macmillan.

Baudrillard, J. (2005). Symulakry i symulacja. Warszawa: Wydawnictwo Sic!

Bortnowski, S. (2011). „Bieguni” Olgi Tokarczuk – impresje czytelnika potocznie zapisane i ku szkole w poincie nachylone. W: A. Janus-Sitarz (red.), Szkolna lektura bliżej teraźniejszości (s. 169–179). Kraków: Universitas.

Bougsiaa, H., Cackowska, M., Kopciewicz, L., Nowicki, T. (2016). Smartfon i tablet w dziecięcych rękach. Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra.

Burszta, W.J. (1998). Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje. Poznań: Zysk i S-ka.

Cackowska, M. (2017). Współczesna książka obrazkowa – pojęcie, typologia, badania, teorie, konteksty, dyskursy. W: M. Cackowska, H. Dymel-Trzebiatowska, J. Szyłak (red.), Książka obrazkowa. Wprowadzenie (s. 11–48). Poznań: Instytut Kultury Popularnej.

Cackowska, M., Dymel-Trzebiatowska, H., Szyłak, J. (red.). (2017). Książka obrazkowa. Wprowadzenie. Poznań: Instytut Kultury Popularnej.

Chmielewska, I. (2017). Zakorzenić się w codzienności. W: S. Frąckiewicz, Ten łokieć źle się zgina. Rozmowy o ilustracji (s. 322–367). Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.

Dobrowolska, H., Dobrowolska, U. (2019). Jutro pójdę w świat. Język polski, klasa 6, podręcznik, szkoła podstawowa. Warszawa: WSiP.

Dyduch, B. (2007). Między słowem a obrazem. Dylematy współczesnej polonistyki. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.

Dymel-Trzebiatowska, H. (2017a). Literaturoznawstwo a badania nad książką obrazkową, K. Hallberg (przekład z języka szwedzkiego). W: M. Cackowska, H. Dymel-Trzebiatowska, J. Szyłak (red.), Książka obrazkowa. Wprowadzenie (s. 49–56). Poznań: Instytut Kultury Popularnej.

Dymel-Trzebiatowska, H. (2017b). Od niemowląt po dorosłych. Europejska książka obrazkowa w nowym tysiącleciu, B. Kümmerling-Meibauer (przekład z języka angielskiego). W: M. Cackowska, H. Dymel-Trzebiatowska, J. Szyłak (red.), Książka obrazkowa. Wprowadzenie (s. 79–106). Poznań: Instytut Kultury Popularnej.

Grodecka, A. (2016). Słowo i obraz w epoce multiplikacji. Poznań: Wydawnictwo „Poznańskie Studia Polonistyczne”.

Grzenia, J. (2006). Komunikacja językowa w Internecie. Warszawa: PWN.

Gurba, K. (2024). Edukacja medialna. W: K. Wolny-Zmorzyński, K. Doktorowicz, P. Płaneta, R. Filas, (red.), Leksykon terminów medialnych. T. 1: A–N. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Hejmej, A. (2010). Komparatystyka kulturowa: interpretacja i egzystencja. Teksty Drugie, (5), 53–64.

Janus-Sitarz, A. (red.). (2004). Przygotowanie ucznia do odbioru różnych tekstów kultury. Kraków: Universitas.

Janus-Sitarz, A. (red.). (2011). Szkolna lektura bliżej teraźniejszości. Kraków: Universitas.

Kantner, K. (2019). Jak działać za pomocą słów? Proza Olgi Tokarczuk jako dyskurs krytyczny. Kraków: Universitas.

Kasprzak, P., Kłakówna, Z.A., Kołodziej, P., Regiewicz, A., Waligóra, J. (2016). Edukacja w czasach cyfrowej zarazy. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Kita, M. (2016). Językoznawcy wobec badań języka w Internecie. Artes Humanae, 1, 111–124. DOI: 10.17951/arte.2016.1.111

Kopeć, U. (red.). (2017). Literatura współczesna w edukacji polonistycznej. T. 2: Interpretacje – wartości – konteksty. Rzeszów: Wydawnictwo UR.

Kurczab, H. (2002). Teoria nauczania integrującego w praktyce polonistycznej. W: H. Kurczab, U. Kopeć, E. Kozłowska (red.), Wybrane zagadnienia edukacji polonistycznej (s. 17–51). Rzeszów: Wydawnictwo UR.

Latoch-Zielińska, M. (2015). Uczeń i nauczyciel w cyfrowym świecie. Możliwości, szanse, ograniczenia. W: M. Latoch-Zielińska, I. Morawska, M. Potent-Ambroziewicz (red.), Edukacja a nowe media (s. 37–48). Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Łuczak, A., Prylińska, E., Suchowierska, A., Maszka, R. (2017). Język polski. Między nami, klasa 7. Gdańsk: GWO.

Mazur, E. (red.). (2017). Literatura współczesna w edukacji polonistycznej. T. 1: Analizy i (re)interpretacje. Rzeszów: Wydawnictwo UR.

Mencwel, A. (red.). (1997). Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Mykicka, E. (2012). Między teorią symulakrum a portretem. „Portrety” Anety Grzeszykowskiej i „Portrety” Thomasa Ruffa. Pobrane z: https://www.polisemia.com.pl/numery-czasopisma/numer-12012-8-gdzie-jest-postmodernizm-ii

Ośrodek Rozwoju Edukacji (2018). Podstawa programowa kształcenia ogólnego z komentarzem. Szkoła podstawowa. Język polski. Pobrane z: https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2018/03/podstawa-programowa-ksztalcenia-ogolnego-z-komentarzem

Rabizo-Birek, M. (2023). Found Souls: Olga Tokarczuk Meets Joanna Concejo. W: L. Wiśniewska, J. Lipski (Eds.), Olga Tokarczuk: Comparative Perspectives (s. 64–94). New York: Routledge. DOI: 10.4324/9781003369455-5

Rabizo-Birek, M. (maszynopis). Obrazy, które nas obserwują. W stronę sztuk wizualnych.

Rozporządzenie (2018). Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia (Dz.U. 2018, poz. 467).

Stradowski, J. (2023). Co się dzieje w głowie hejtera? Skąd się bierze mowa nienawiści (fragm.). W: Nowe słowa na start! Podręcznik do języka polskiego dla klasy siódmej szkoły podstawowej (s. 276–279). Warszawa: Nowa Era.

Szczęsna, E. (red.). (2002). Słownik pojęć i tekstów kultury. Warszawa: WSiP.

Tokarczuk, O. (2020). Czuły narrator. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Tokarczuk, O., Concejo, J. (2017). Zgubiona dusza. Wrocław: Wydawnictwo Format.

Tokarczuk, O., Concejo, J. (2023). Pan Wyrazisty. Wrocław: Wydawnictwo Format.

Warnke, A. (2023). Olga Tokarczuk, Joanna Concejo „Pan Wyrazisty”. Pobrane z: https://culture.pl/pl/dzielo/olga-tokarczuk-joanna-concejo-pan-wyrazisty

Wobalis, M. (2017). Nowe media i technologie cyfrowe w kształceniu polonistów. Analiza form i metod stosowania nowych mediów i technologii cyfrowych w akademickim kształceniu polonistów na przykładzie Serwisu Edukacji Interaktywnej Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej UAM w Poznaniu. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. DOI: 10.14746/amup.9788323243083

Wysłouch, S. (2001). Literatura i semiotyka. Warszawa: PWN.

Zdunkiewicz-Jedynak, D. (2008). Wykłady ze stylistyki. Warszawa: PWN.

Żydek-Bednarczuk, U. (2013). Dyskurs internetowy. W: E. Malinowska, J. Nocoń, U. Żydek-Bednarczuk (red.), Przewodnik po stylistyce polskiej. Style współczesnej polszczyzny (s. 347–379). Kraków: Universitas.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2024.9.153-170
Date of publication: 2024-10-24 23:37:46
Date of submission: 2024-02-13 15:10:42


Statistiques


Visibilité des résumés - 179
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 35

Indicateurs



Renvois

  • Il n'y a présentement aucun renvoi.


Droit d'auteur (c) 2024, Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova

Licence Creative Commons
Ce(tte) œuvre est mise à disposition selon les termes de la Licence Creative Commons Attribution 4.0 International.