Krakowska szkoła językoznawczej logopedii – przeszłość, teraźniejszość, przyszłość

Mirosław Michalik

Résumé


Tekst stanowi próbę syntetycznego opisu modelu uprawiania nauki o zaburzeniach mowy, który określany jest mianem krakowskiej szkoły językoznawczej logopedii. Położono w nim nacisk na historyczną, metodologiczną i dydaktyczną interpretację modelu, zwracając uwagę na aspekt organizacyjny i personalny. Przedstawiony sposób uprawiania logopedii jako nauki, związany z nieistniejącą już Katedrą Logopedii i Lingwistyki Edukacyjnej Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, jest obecnie rozwijany w dwóch jednostkach naukowych: Zakładzie Neurolingwistyki IFP UP w Krakowie oraz w Zakładzie Logopedii i Lingwistyki Edukacyjnej Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie. Fakt ten został wykorzystany w części tekstu, która dotyczy teraźniejszości i przyszłości krakowskiej szkoły językoznawczej logopedii.


Mots-clés


krakowska szkoła językoznawczej logopedii; logopedia; lingwistyka; lingwistyka edukacyjna

Texte intégral :

PDF (Język Polski)

Références


Concise Encyclopedia of Educational Linguistics, ed. by B. Spolsky, Cambridge 1999.

Grabias S., O ostrość refleksji naukowej. Przedmiot logopedii i procedury logopedycznego postępowania, [w:] Logopedia. Wybrane aspekty historii, teorii i praktyki, pod red. S. Milewskiego, K. Kaczorowskiej-Bray, Gdańsk 2012, s. 56–69.

Michalik M., Dwa aspekty lingwoedukacyjnej teorii i praktyki językoznawczej, czyli o anglosaskiej i polskiej lingwistyce edukacyjnej, „Poradnik Językowy” 2005, z. 6, s. 36–47.

Michalik M., Krakowska szkoła językoznawczej logopedii, „Konspekt” 2004, nr 20, s. 69–72.

Panasiuk J., Zyss T., Michalik M., Ryszka-Kurczab M., Przedmiot neurolingwistyki, „Neurolingwistyka Praktyczna” 2015, nr 1, s. 7–14.

Rittel T., Metodologia lingwistyki edukacyjnej. Rozwój języka, Kraków 1994.

Rittel T., Podstawy lingwistyki edukacyjnej. Nabywanie i kształcenie języka, Kraków 1994.

Rittel T., Rittel S. J., Bibliografia analityczna lingwistyki dyskursu edukacyjnego za lata 1993–2011, t. 1–2, Kraków 2015.

Śniatkowski S., Usprawnianie komunikacji językowej w terapii logopedycznej i w ujęciu lingwistyki edukacyjnej, [w:] Synergia. Mowa – edukacja – terapia, pod red. A. Hetman, M. Michalika, Jastrzębie-Zdrój – Kraków 2014, s. 31–39.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2016.1.109
Date of publication: 2017-02-20 12:39:51
Date of submission: 2017-02-20 11:54:46


Statistiques


Visibilité des résumés - 1565
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 0

Indicateurs



Renvois

  • Il n'y a présentement aucun renvoi.


Droit d'auteur (c) 2017, Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova

Licence Creative Commons
Ce(tte) œuvre est mise à disposition selon les termes de la Licence Creative Commons Attribution 4.0 International.