„W nieoczekiwanych chwilach empatii” – dydaktyka uważności wobec poezji Elizabeth Bishop

Agata Patalas

Streszczenie w języku polskim


W artykule badany jest dydaktyczny potencjał poezji i malarstwa Elizabeth Bishop. Wywiedzione z nich uważne widzenie rzeczywistości, ufność pokładana w zwykłym doświadczeniu, dbałość o precyzję zapisu oraz komunikatywność uczuć okazują się możliwe do odczytania podczas niespiesznego odbioru dzieła. Wiersz i obraz, empatycznie i bezinteresownie odsłonięte dla odczytania dzięki poetyce modernistycznej, której nie zależy na interpretacji, lecz na uchwyceniu chwili życia, nawzajem się uzupełniają co do form ekspresji doświadczeń i emocji. Dydaktyka uważności pozwala w ten sposób przemierzać świat Bishop.


Słowa kluczowe


Elizabeth Bishop; poezja; malarstwo; poetyka modernistyczna; dydaktyka uważności

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Anderson, L. (2015). Elizabeth Bishop: Lines of Connection. Edinburgh: Edinburgh University Press.

Ashbery, J. (1994). Druga prezentacja Elizabeth Bishop. Literatura na Świecie, nr 3, 245–254.

Bishop, E. (1994). One Art. New York: Farrar, Straus and Giroux.

Bishop, E. (1995). 33 wiersze. Kraków: Społeczny Instytut Wydawniczy Znak.

Bishop, E. (2006). Edgar Allan Poe & The Juke-Box: Uncollected Poema, Drafts, and Fragments. New York: Farrar, Straus and Giroux.

Bishop, E. (2011). Exchanging Hats: Paintings. New York: Farrar, Straus and Giroux.

Bishop, E. (2015). The North Haven Journal, 1974–1979. North Haven: John Storck.

Bishop, E. (2018). Santarem. Stronie Śląskie: Biuro Literackie.

Fountain, G., Brazeau, P. (1994). Remembering Elizabeth Bishop: An Oral Biography. Amherst: University of Massachusetts Press.

Goldensohn, L. (1999). Elizabeth Bishop’s Written Pictures, Painted Poems. W: L.J. Menides, A.G. Dorenkamp (eds.), “In Worcester, Massachusetts”: Essay on Elizabeth Bishop. From the 1997 Elizabeth Bishop Conference at WPI (s. 167–175). New York: Peter Lang Inc., International Academic Publishers.

Koropeckyj, R. (2013). Adam Mickiewicz. Życie romantyka. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B.

Król, Z. (2013). Powrót do świata. Dzieje uwagi w filozofii i literaturze XX wieku. Warszawa: IBL.

Nussbaum, M. (2016). Nie dla zysku. Dlaczego demokracja potrzebuje humanistów. Warszawa: Fundacja Kultura Liberalna.

Sosnowski, A. (2000). Końce poezji: „druga prezentacja” Elizabeth Bishop. Literatura na Świecie, nr 12, 205–227.

Stevens, W. (2008). Żółte popołudnie. Wrocław: Biuro Literackie.

Telicki, M. (2018). Ćwiczenie uważności. Codzienność jako poetyckie doświadczenie nowoczesne. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Travisano, T. (2015). What tribute she could bear. On Elizabeth Bishop as seen by James Merill – mentor, friend, influence, and ideal. Pobrane z: www.thesmartset.com/what-tribute-she-could-bear [dostęp: 23.12.2019].




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2020.5.265-281
Data publikacji: 2020-12-31 10:41:43
Data złożenia artykułu: 2020-02-24 22:23:18


Statystyki


Widoczność abstraktów - 1300
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 0

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2020 Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.