Motyw samotności we współczesnej literaturze dziecięco-młodzieżowej poświęconej migracjom zarobkowym

Justyna Zając

Streszczenie w języku polskim


Książki poruszające tematykę konsekwencji wyjazdów zarobkowych Polaków wprowadzają młodych czytelników w zagadnienia związane z funkcjonowaniem rodzin transnarodowych oraz prezentują obrazy migracji widzianej z perspektywy dzieci. W niniejszym artykule analizie poddano wybrane narracje literackie dla niedorosłych odbiorców, ukazujące zaburzone albo zerwane relacje rodziców z potomstwem oraz boleśnie przeżywaną przez najmłodszych samotność.


Słowa kluczowe


samotność; migracje zarobkowe; rodzina transnarodowa; literatura

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Andersen, H.C. (2007). Królowa śniegu. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Błasiak, A., Chmura, A. (2018). Opieka w rodzinie. W: B. Sieradzka-Baziur (red.), Pedagogika rodziny na początku XXI wieku w świetle pojęć i terminów (s. 83–116). Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum.

Bukowska, M. (2007). Zagadnienie samotności we współczesnej polskiej literaturze naukowej. Kraków: Wydawnictwo MCDN.

Cieplak, A. (2016). Ma być czysto. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.

Cieplak, A. (2021). Rozpływaj się. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Crossan, S. (2021). Kasieńka. Warszawa: Wydawnictwo Dwie Siostry.

Danilewicz, W. (2006). Sytuacja życiowa dzieci w rodzinach migracyjnych. Białystok: Trans Humana.

Danilewicz, W. (2010). Rodzina ponad granicami. Transnarodowe doświadczenia wspólnoty rodzinnej. Białystok: Trans Humana.

Dąbrowska, A. (2016). Rodzina migracyjna w przestrzeni życiowej dorastających. Holistyczny model wsparcia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Dołęga, Z. (2003). Samotność młodzieży – analiza teoretyczna i studia empiryczne. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Gromadzka, B. (2017). Kryzys w rodzinie czy kryzys pisania o rodzinie? Na podstawie literatury dla młodzieży na przełomie XX i XXI wieku. Wychowanie w Rodzinie, 15(1), 361–380.

Gromadzka, B. (2022). Tożsamość migracyjna w literaturze dla dzieci i młodzieży oczyma niepolskich pisarek – na przykładzie powieści „Þankaganga. Myślobieg” Vali Þórsdóttir i „Kasieńka” Sarah Crossan. Dzieciństwo. Literatura i Kultura, 4(1), 67–91. DOI: 10.32798/dlk.947

Iglicka, K. (2008). Kontrasty migracyjne Polski – wymiar transatlantycki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Izdebska, J. (2000). Dziecko w rodzinie u progu XXI wieku. Niepokoje i nadzieje. Białystok: Trans Humana.

Izdebska, J. (2008). Dziecko osamotnione w rodzinie dysfunkcyjnej – przejawy, przyczyny, wsparcie. W: E. Jundziłł, R. Pawłowska (red.), Pedagogika opiekuńcza. Przeszłość – teraźniejszość – przyszłość (s. 359–369). Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Kawczyńska-Butrym, Z. (2010). Dzieci i młodzież w migracjach – problemy edukacji i zdrowia. W: R. Bera (red.), Wielka emigracja zarobkowa młodzieży. Wyzwania dla edukacji (s. 175–184). Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Kawula, S. (1999). Człowiek w relacjach socjopedagogicznych. Szkice o współczesnym wychowaniu. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”.

Klimowicz, G. (1988). Przeciwko bezradnej samotności. Warszawa: Nasza Księgarnia.

Kmiecik, I. (2019). Empatyzacja w powieści „Arka czasu” Marcina Szczygielskiego. W: I. von der Lühe, S.J. Żurek (red.), Pamięć o Zagładzie w polskojęzycznej i niemieckojęzycznej literaturze autorek i autorów drugiego oraz trzeciego pokolenia post-Szoah (s. 317–327). Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.

Kosmowska, B. (2021). Samotni.pl. Łódź: Wydawnictwo Literatura.

Kozak, S. (2010). Patologia eurosieroctwa w Polsce. Skutki migracji zarobkowej dla dzieci i ich rodzin. Warszawa: Difin.

Kubicka, D. (2003). Twórcze działanie dziecka w sytuacji zabawowo-zadaniowej. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Leszczyński, G. (1990). Młodopolska lekcja fantazji. O przełomie antypozytywistycznym w literaturze fantastycznej dla dzieci i młodzieży. Warszawa: Instytut Literatury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego.

Łopatkowa, M. (1983). Samotność dziecka. Warszawa: WSiP.

Markiewicz, H. (1988). Odmiany intertekstualności. Ruch Literacki, 29(4–5), 245–263.

Rostowski, J. (1993). Współczesne zmiany w postawach wobec dziecka. Problemy Rodziny, (1), 3–17.

Skibska, J. (2014). Postawy rodzicielskie jako determinant prawidłowego rozwoju społeczno-emocjonalnego dziecka w młodszym wieku szkolnym – komunikat z badań. W: K. Szczepańska-Woszczyna, M. Hronec (red.), Społeczno-ekonomiczne uwarunkowania rozwoju rodziny (s. 355–364). Dąbrowa Górnicza: Wyższa Szkoła Biznesu.

Slany, K. (2003). Dylematy i kontrowersje wokół małżeństwa i rodziny we współczesnym świecie. W: J. Balicki, E. Frątczak, J. Hrynkiewicz, A. Jagielski, J.T. Kowaleski, K. Slany (red.), Wybrane problemy współczesnej demografii (s. 9–24). Łódź: Zakład Demografii Uniwersytetu Łódzkiego.

Symonowicz-Jabłońska, I. (2016). Baśniowość w kulturze popularnej jako wyzwanie edukacyjne. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.

Szczygielski, M. (2015). Czarny młyn. Warszawa: Instytut Wydawniczy Latarnik im. Zygmunta Kałużyńskiego.

Szpociński, A. (2014). Nośniki pamięci, miejsca pamięci. Sensus Historiae, (4), 17–26.

Szubert, B. (2011). Autoterapia samotności. Tolkmicko: Wydawnictwo Radwan.

Urbańska, S. (2009). Matka migrantka. Perspektywa transnarodowości w badaniu przemian ról rodzicielskich. Studia Migracyjne. Przegląd Polonijny, 35(1), 61–84.

Walczak, B. (2016). Rodzina transnarodowa. Konteksty i implikacje. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Winnicka, E. (2017). Eurosieroty. Pobrane z: https://www.polityka.pl/archiwumpolityki/1877468,1,eurosieroty.read

Żurek, S.J. (2019). Wprowadzenie do części polonistycznej. W: I von der Lühe, S.J. Żurek (red.), Pamięć o Zagładzie w polskojęzycznej i niemieckojęzycznej literaturze autorek i autorów drugiego oraz trzeciego pokolenia post-Szoah (s. 21–28). Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2023.8.277-293
Data publikacji: 2023-11-01 15:56:53
Data złożenia artykułu: 2022-11-29 23:26:42


Statystyki


Widoczność abstraktów - 221
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 0

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2023 Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.