Instrumenty refleksji. Tworzenie instrumentów służących refleksji w kontekście kształcenia uniwersyteckiego oraz ich funkcje

Ilona Feld-Knapp, Alessa Weimann

Streszczenie w języku polskim


Artykuł stanowi podsumowanie współpracy autorek i dotyczy instrumentów służących refleksji oraz ich efektywnemu wykorzystaniu w kontekście kształcenia uniwersyteckiego. Prezentowanymi narzędziami są arkusz oceny zawierający kryteria skutecznej prezentacji oraz arkusz obserwacji zajęć, który ma wspomóc osoby przygotowujące się do zawodu nauczyciela na ich drodze do profesjonalnej obserwacji lekcji. W artykule omówiono także różnorodne funkcje i znaczenie refleksji w procesie kształcenia.

Słowa kluczowe


informacja zwrotna; obserwacja lekcji; seminarium projektowe; kryteria oceny

Pełny tekst:

PDF (Deutsch)

Bibliografia


Bennewitz, H. (2012). Der Blick auf Lehrer/-innen. In: H. De Boer, S. Reh (Hrsg.), Beobachtung in der Schule – Beobachten lernen. Wiesbaden: Springer VS.

Brinitzer, M., Hantschel, H.-J., Kroemer, S., Möller-Frorath, M., Ros, L. (2016). DaF unterrichten. Basiswissen Didaktik. Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Stuttgart: Ernst Klett Sprachen.

Brunner, A., Armstrong, E. (2010). Feedback als Schlüsselelement einer neuen Lehr- und Lernkultur. Stuttgart/New York: Georg Thieme Verlag.

De Boer, H., Reh, S. (Hrsg.). (2012). Beobachtung in der Schule – Beobachten lernen. Wiesbaden: Springer VS.

Feld-Knapp, I. (2016). Textkompetenz und Aufgabenorientierung im Fremdsprachenunterricht. In: R. Freudenberg-Findeisen (Hrsg.), Auf dem Weg zu einer Textsortendidaktik. Linguistische Analysen und text(sorten)didaktische Bausteine nicht nur für den fremdsprachlichen Deutschunterricht. Hildesheim: Georg Olms Verlag.

Krumm, H.-J. (2010). Unterrichtsbeobachtung und Unterrichtsanalyse. In: H.-J. Krumm, Ch. Fandrych, B. Hufeisen, C. Riemer (Hrsg.), Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Ein internationales Handbuch. 2. Halbband. Berlin/New York: De Gruyter.

Noltenius, F. (2012). Evaluation, Feedback, Reflexion: Wie Schüler ihre Lehrer bewerten können. Hamburg: Diplomica Verlag.

Portmann-Tselikas, P., Schmölzer-Eibinger, S. (2008). Textkompetenz. Fremdsprache Deutsch, (39), 5–16.

Weber, H. (2012). Schülerinnen- und Schülerfeedback. „Instrumentenkoffer“. Abgerufen von www.lernvisionen.ch/kursunterlagen/downloads/sus-feedback-instrumentenkoffer.pdf




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2019.4.179-194
Data publikacji: 2019-12-31 12:58:21
Data złożenia artykułu: 2019-01-02 12:24:24


Statystyki


Widoczność abstraktów - 1173
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (Deutsch) - 0

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2019 Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.