Multimedialny moduł tematyczny (MMT), czyli o głośnym czytaniu jako aksjologicznej edukacji na lekcjach polskiego w szkole średniej

Elżbieta Kotarba

Streszczenie w języku polskim


Zadaniem humanistyki, w tym dydaktyki języka polskiego, jest spotkanie z dziełem literackim. To trudne zadanie, szczególnie w dzisiejszych czasach, kiedy media elektroniczne stały się głównymi nośnikami wartości i pseudowartości. Autorka przedstawia wyniki badań na temat wartości czytania po przeprowadzeniu lekcji o Królu Edypie Sofoklesa w ramach programu nauczania multimedialnymi modułami tematycznymi. Czytanie okazuje się niezastąpioną wartością w obliczu narastającej niechęci młodych ludzi do omawiania trudnych i wymagających lektur na lekcjach języka polskiego.


Słowa kluczowe


humanistyka; dydaktyka języka polskiego; dzieło literackie; multimedialne moduły tematyczne

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


LITERATURA

Bobiński, W. (2011). Teksty w lustrze ekranu. Okołofilmowa strategia kształcenia literacko-kulturowego. Kraków: TAiWPN Universitas.

Bobiński, W. (2016). Wykształcić widza. Sztuka oglądania w edukacji polonistycznej. Kraków: TAiWPN Universitas.

Bodzioch-Bryła, B., Pietruszewska-Kobiela, G., Regiewicz, A. (2015). Literatura – nowe media. Homo irretitus w kulturze literackiej XX i XXI wieku. Częstochowa: Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego.

Bortnowski, S. (2007). Kanon literacki: między potrzebą a buntem. W: A. Janus-Sitarz (red.), Szkolne spotkania z literaturą (s. 15–28). Kraków: TAiWPN Universitas.

Chemperek, D., Kalbarczyk, A., Trześniowski, D. (2014). Nowe. Zrozumieć tekst – zrozumieć człowieka. Starożytność–średniowiecze. Kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym. Podręcznik do języka polskiego dla liceum i technikum, klasa 1. Cz. 1. Warszawa: WSiP.

Chrząstowska, B. (2009). Jak uczyć rozumienia historyczności w nowym liceum. W: tejże, Przedmiot, podmiot i proces. Szkice z metodyki kształcenia polonistycznego (s. 163–172). Poznań: Poznańskie Studia Polonistyczne.

Cieloch-Niewiadomska, J. (2015). Szkoła nieczytania. www.nck.pl/upload/archiwum_kw_files/artykuly/4._joanna_cieloch-niewiadomska_-_szkola_nieczytania.pdf [dostęp: 25.01.2019].

Dyrda, T., Gumuła, T. (2009). Wybrane problemy edukacji szkolnej w Polsce. W: T. Dyrda, T. Gumuła (red.), Szkoły, nauczyciele, uczniowie: dyskusja o programie, metodzie, uczeniu się w Europie (s. 33–55). Radom: Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – PIB.

Fatyga, A. (2010). Literatura i ekran, czyli spotkania z filmem na lekcjach języka polskiego. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne.

Holajda, D.K. (2010). E-biblioteki w kształceniu polonistycznym. Polonistyka, nr 11, 20–25.

Janus-Sitarz, A. (2009). Kryzys lektury na tle innych kryzysów cywilizacyjnych. W: tejże, Przyjemność i odpowiedzialność w lekturze. O praktykach czytania literatury w szkole (s. 27–96). Kraków: TAiWPN Universitas.

Janus-Sitarz, A. (2011). Najpierw trzeba chcieć czytać. Studenci zachęcają licealistów do lektury. W: A. Janus-Sitarz (red.), Szkolna lektura bliżej teraźniejszości (s. 273–286). Kraków: TAiWPN Universitas.

Janus-Sitarz, A. (2016). W poszukiwaniu czytelnika: diagnozy, inspiracje, rekomendacje. Kraków: Universitas. Pobrane z: www.cbeiku.polonistyka.uj.edu.pl/documents/85721075/eef43f25-e9cc-460a-879d-130fe2de086d [dostęp: 4.04.2019].

Kania, A., Strawa-Kęsek, E. (2015). Innowacyjne praktyki studenckie jako profesjonalizacja zawodu i szansa na rynku pracy. W: A. Janus-Sitarz (red.), Twórcze praktyki polonistyczne (s. 187–199). Kraków: Universitas. Pobrane z: www.cbeiku.polonistyka.uj.edu.pl/documents/85721075/815d863d-9c05-4baa-a035-213af5230b53 [dostęp: 4.04.2019].

Kaniewski, J. (2007). Kanon a przestrzeń kulturowa ucznia. W: tegoż, Koncepcja egzaminu maturalnego a kształcenie polonistyczne (s. 267–309). Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.

Karwatowska, M., Jarosz, B. (2015). (Nowe) media. Implikacje kulturowe, językowe i edukacyjne. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Kiełczewska, S. (2011). Muzea w sieci. Polonistyka, nr 11, 6–9.

Książek-Szczepanikowa, A. (2010). Hipertekst w multimediach – zbliżenie. Polonistyka, nr 11, 6–11.

Morawska, I. (2017). Kanon lektur szkolnych. Krytyka i obrona. W: I. Morawska, M. Latoch-Zielińska (red.), Edukacja polonistyczna wobec przemian kulturowych (s. 29–44). Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Morbitzer, J. (2015). Nowa kultura uczenia się – ku lepszej edukacji w cyfrowym świecie. Nowa Szkoła, nr 2, 8–18.

Ogonowska, A. (2005). Problematyka edukacji medialnej w kontekście wybranych zagadnień pedagogiki krytycznej. Kwartalnik Pedagogiczny, nr 1, 79–94.

Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants. Pobrane z: www.marcprensky.com/writing/Prensky%20-%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf [dostęp: 30.01.2019].

Rajewicz, D. (2009). Edukacja przez film. Polonistyka, nr 3, 58–61.

Ratajczak, C., Prylińska, E., Manthey, J., Budna, K., Zieliński, T., …, Zaporowicz, J. (2019). Język polski. Sztuka wyrazu. Podręcznik do 1 klasy liceum i technikum. Zakres podstawowy i rozszerzony. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe.

Regiewicz, A. (2006). Dialog filmu z literaturą. Scenariusze lekcji dla liceum i technikum. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe.

Rusek, M. (2017). Bitwa książek i bitwa o książki. Transformacje kształcenia literackiego. W: I. Morawska, M. Latoch-Zielińska (red.), Edukacja polonistyczna wobec przemian kulturowych (s. 13–27). Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Skowronek, B. (2008). Jak filmoznawca może pomóc szkolnemu poloniście w interpretowaniu tekstów kultury. Polonistyka, nr 2, 13–17.

Ślósarz, A. (2002). Lektury licealne a kino komercyjne. Kraków: Wydawnictwo i Poligrafia Zakonu Pijarów.

Ślósarz, A. (2008). Media w służbie polonisty. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.

Ślósarz, A. (2017). Lektury szkolne po remediacji druku. W: I. Morawska, M. Latoch-Zielińska (red.), Edukacja polonistyczna wobec przemian kulturowych (s. 59–76). Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Ślósarz, A. (2018). Interpretanty lektur. Produkty medialnego przemysłu. Multimedialne moduły tematyczne jako dydaktyczny instrument. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.

Wasylewicz, M., Czopek, J. (2016). Miejsce i rola internetu i mediów społecznościowych w przestrzeni edukacyjnej. Nowa Szkoła, nr 4, 31–39.

Wobalis, M. (2010). E-rzeczywistość czy e-nierzeczywistość? Polonistyka, nr 11, 12–18.

Wojtowicz, A. (2001). Jak Anglicy uczą czytania. Polonistyka, nr 10, 586–591.

Żylińska, M. (2013). Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

AKTY PRAWNE

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 2018 roku w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia (Dz.U. 2018, poz. 467).




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2020.5.131-147
Data publikacji: 2020-12-31 10:41:26
Data złożenia artykułu: 2019-04-15 09:35:52


Statystyki


Widoczność abstraktów - 896
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 0

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2020 Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.