The Axiological Dimension of Locality in Teaching Polish to Ukrainians (Based on the Example of the Textbook by Ałła Krawczuk and Jerzy Kowalewski "I'm from Here")
Abstract
In the current socio-political situation, a new educational context has emerged, in which the local perspective may become particularly useful in teaching Polish to Ukrainians who find themselves as refugees on the territory of the Polish state. The article attempts to indicate the elements that make up the cultural component, which is important in transmitting values that can serve to shape intercultural competence by referring to the common past of both nations, who once inhabited the areas east of the Bug River together.
Keywords
Full Text:
PDF (Język Polski)References
Achtelik, Aleksandra. (2013). Dialog kultur – kultura polska a lokalność. W: Jolanta Tambor (red.), Sztuka to rzemiosło. Nauczyć Polski i polskiego. T. 3 (s. 137–144). Katowice: Wydawnictwo Gnome.
Bandura, Ewa. (2007). Nauczyciel jako mediator kulturowy. Kraków: Wydawnictwo Tertium.
Bartmiński, Jerzy, Niebrzegowska-Bartmińska, Stanisława. (2004). Dynamika punktu widzenia w języku, tekście i dyskursie. W: Jerzy Bartmiński (red.), Punkt widzenia w języku i kulturze (s. 321–358). Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Burzyńska-Kamieniecka, Anna. (2002). Jakże rad bym się nauczył polskiej mowy. O glottodydaktycznych aspektach relacji język a kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Europejski system opisu kształcenia językowego (ESOKJ): uczenie się, nauczanie, ocenianie. (2003). Warszawa: Wydawnictwo Centralnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli.
Garncarek, Piotr. (2022). Polonistyczna glottodydaktyka kulturowa – interdyscyplinarność i modele przestrzenne. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Kowalewski, Jerzy. (2023). Język polski na Ukrainie – stan, status, edukacja. Polonia Inter Gentes, 3, s. 89–110. DOI: https://doi.org/10.56583/pig.2088.
Kownacka, Patrycja. (2023). Lokalność w nauczaniu języka polskiego jako obcego na przykładzie Podlasia. Rozprawa doktorska napisana pod kierunkiem prof. dr hab. Elżbiety Awramiuk, Katedra Językoznawstwa Porównawczego i Stosowanego, Białystok. Pobrano z: https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/15015/1/P_Kownacka_Lokalnosc_w_nauczaniu_jezyka_polskiego_jako_obcego_na_przykladzie_Podlasia.pdf (dostęp: 15.09.24).
Kramsch, Claire. (1996). Context and Culture in Language Teaching. Oxford: OUP.
Kravčuk, Alla, Kovalevs'kij, Êži (2019). Jestem stad. Pidručnik z pol`s`koi movi: komunikaciâ, gramatika. L`viv: Apriori. [Кравчук, Алла, Ковалевський, Єжи. (2019). Jestem stąd. Підручник з польської мови. Комунікація, граматика. Львів: Апріорі].
Kryszczuk, Grażyna. (1999). Świadomość językowa i kompetencja komunikacyjna Niemców na Dolnym Śląsku. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Nikitorowicz, Jerzy. (2009). Edukacja regionalna i międzykulturowa. Warszawa: Wydawnictwo WAiP.
Puzynina, Jadwiga. (2004). Problemy wartościowania w języku i tekście. Etnolingwistyka, 16, s. 179–189.
Rembowska, Krystyna. (2013). Geografia w ujęciu humanistycznym. Wybór prac Krystyny Rembowskiej. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Wojnar, Irena. (1996). Światowa dekada rozwoju kulturalnego – nowe propozycje dla edukacji. W: Irena Wojnar, Jerzy Kubin (red.), Edukacja wobec wyzwań XXI wieku: zbiór studiów (s. 1). Warszawa: Dom Wydawniczy ELIPSA.
Zarzycka, Grażyna. (2000). Etnocentryzm, polonocentryzm, wielokulturowość, wielogłosowość… – opis orientacji obecnych w nauczaniu języków obcych. W: Jan Mazur (red.), Polonistyka na świecie. Nauczanie języka i kultury polskiej studentów zaawansowanych (s. 61–89). Lublin: Wydawnictwo UMCS.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/ff.2024.42.2.199-209
Date of publication: 2024-12-30 10:38:17
Date of submission: 2024-10-03 19:31:36
Statistics
Indicators
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Anna Burzyńska-Kamieniecka
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.