Odrodzenie przez przemoc? Rodzina amerykańska w serialach Ray Donovan i Wielkie kłamstewka

Zbigniew Mazur

Streszczenie w języku polskim


Celem pracy jest zbadanie, jak mitologiczny motyw odrodzenia przez przemoc, który Richard Slotkin opisał jako „metaforę nadająca strukturę amerykańskiemu doświadczeniu”, jest wykorzystywany we współczesnej amerykańskiej kulturze popularnej. Artykuł przedstawia obrazy rodziny w dwóch amerykańskich serialach telewizyjnych: serialu kryminalnym Ray Donovan (2013–2018, Showtime) i miniserialu Wielkie kłamstewka (Big Little Lies, HBO, 2017). Analiza narracji w omawianych tekstach filmowych pokazuje, że oba twórczo wykorzystują motyw odrodzenia przez przemoc. Chociaż narracje te osadzone są w różnych założeniach ideologicznych i reprezentują inne gatunki telewizyjne, w obydwu najważniejszy temat to przemoc jako główna przyczyna kryzysów w rodzinie. Przedstawienie rodziny w serialu Ray Donovan zbudowane jest w obrębie paternalistycznego, neokonserwatywnego dyskursu. Obraz ten opowiada o losach bohatera, który skutecznie zajmuje się wybawianiem z kłopotów przedstawicieli bogatej i niemoralnej elity Los Angeles, ale który nie radzi sobie z rozwiązywaniem problemów swojej dysfunkcjonalnej rodziny. Wielkie kłamstewka to historia pięciu kobiet z północnej Kalifornii należących do ostentacyjnie liberalnej i postępowej elity społecznej. Każda z nich musi się jednak zmierzyć z poważnymi problemami rodzinnymi. Niniejsze badanie dowodzi, że choć narracje w obydwu serialach podporządkowane zostały tematowi odrodzenia przez przemoc, to ich wymowa znacznie się różni. Ray Donovan konsekwentnie pokazuje, jak bezowocne i nieskuteczne jest uciekanie się do przemocy w próbach uratowania rodziny. Narracja w Wielkich kłamstewkach, chociaż osadzona w progresywnym i liberalnym dyskursie, zdaje się wskazywać, że przemoc, jako kara za zło, może prowadzić do katharsis i odrodzenia.


Słowa kluczowe


przemoc; odrodzenie przez przemoc; rodzina amerykańska; amerykańskie seriale telewizyjne; Ray Donovan; Wielkie kłamstewka

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


BIBLIOGRAFIA PODMIOTOWA

Vallée, J.-M. (prod.) (2017–2018). Big Little Lies (TV series). HBO.

Zuriff, B., Gordon, M., Biderman, A. (prod.) (2013–2018). Ray Donovan (TV series), seasons 1–6. Showtime.

BIBLIOGRAFIA PRZEDMIOTOWA

Castleberry, GL. (2014). Revising the Western: Connecting Genre Rituals and American Western Revisionism in TV’s Sons of Anarchy. Cultural Studies ↔ Critical Methodologies, 14(3), pp. 269–278.

Durys, E. (2016). Kulturowy wymiar amerykańskiego kina policyjnego (Cultural Dimension of American Cop Cinema). In: T. Domański (ed.), Międzynarodowe studia polityczne i kulturowe wobec wyzwań współczesności (pp. 327–346). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Handley, W. (2002). Marriage, Violence, and the Nation in the American Literary West. New York: Cambridge University Press.

Lichtenfeld, E. (2004). Action Speaks Louder: Violence, Spectacle, and the American Action Movie. Westport & London: Prager.

Ligor, J. (2017). The Character of Anton Chigurh in the Coen Brothers No Country for Old Men as an Expression of Reflections on Evil and Violence. Społeczeństwo. Edukacja. Język, 5, pp. 73–86.

Mattes, A. (2014). Action without Regeneration: The Deracination of the American Action Hero in Michael Mann’s Heat. Journal of Popular Film and Television, 42(4), pp. 186–194.

Purse, L. (2011). Contemporary Action Cinema. Edinburgh: Edinburgh University Press.

Slotkin, R. (1973). Regeneration through Violence: The Mythology of the American Frontier, 1600–1860. Middletown: Wesleyan University Press.

Slotkin, R. (1990). The Continuity of Forms: Myth and Genre in Warner Brothers’ The Charge of the Light Brigade. Representations, 29, pp. 1–23.

Slotkin, R. (2017). Thinking Mythologically: Black Hawk Down, the “Platoon Movie” and the War of Choice in Iraq. European Journal of American Studies, 12(2), pp. 1–18.

Tenga, A., Bassett, J. (2016) “You Kill or You Die, or You Die and You Kill”: Meaning and Violence in AMC’s The Walking Dead. The Journal of Popular Culture, 49(6), pp. 1280–1300.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/ff.2018.36.2.121-129
Data publikacji: 2019-01-18 08:01:22
Data złożenia artykułu: 2018-10-20 13:53:19

Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2019 Zbigniew Mazur

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.