"Myśli nawiedzające mnie na ruchliwych ulicach" Wisławy Szymborskiej: Idiosynkratyczność użytkownika języka w ujęciu językoznawstwa kognitywno-kulturowego

Katarzyna Stadnik

Streszczenie w języku polskim


W artykule podjęto zagadnienie kognitywno-kulturowych podstaw niepowtarzalności dzieła literackiego w ujęciu językoznawstwa kognitywno-kulturowego, a zwłaszcza zagadnienie kreatywnego użycia językowego. Przy powołaniu się na koncepcję poznania zakotwiczonego, wedle której procesy poznawcze uwarunkowane są nie tylko ludzkim ucieleśnieniem, ale również interakcją jednostki ze środowiskiem fizycznym/społeczno-kulturowym, pokazano wpływ usytuowania na przejawy kreatywności językowej autora utworu literackiego. W publikacji omówiono wybrane problemy poznania społecznego, ze wskazaniem nieuchronnie idiosynkratycznego sposobu dokonywania przez podmiot kategoryzacji społecznej. Analiza powyższych zagadnień na przykładzie wiersza Wisławy Szymborskiej Myśli nawiedzające mnie na ruchliwych ulicach pozwala na wskazanie potencjalnych źródeł ograniczeń poznawczych, zmniejszających trafność spostrzegania i kategoryzacji obiektów w rzeczywistości społecznej. Zagadnienie poznania społecznego staje się punktem wyjścia do analizy sposobu tworzenia przez noblistkę umysłu fikcyjnego konceptualizatora, przy wskazaniu śladów właściwej autorce aktywności poznawczej, naznaczonej niepewnością jeśli chodzi o zrozumienia złożonego świata interakcji międzyludzkich. Wskazana została dynamiczna natura wyłaniania się struktur poznawczych, pojawiających się w kontekście codziennych relacji interpersonalnych. Pokazano również sposób, w jaki Szymborska tworzy społeczną kategorię ad hoc oraz strukturę tej kategorii uwarunkowaną niepowtarzalnym sposobem konstruowania świata przez noblistkę.


Słowa kluczowe


ikoniczność, językoznawstwo kognitywno-kulturowe, teoria integracji pojęciowej

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Barańczak, S. (2001). Użycie języka w poezji: zwięzłość i wieloznaczność. W: J. Bartmiński (red.). Współczesny język polski (s. 147–154). Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Barsalou, L. (2010). Ad hoc categories. W: P. Hogan (red.). The Cambridge encyclopedia of the language sciences (s. 87–88). New York: Cambridge University Press.

Barsalou, L. (2016). Situated conceptualization: Theory and applications. W: Y. Coello, M. Fischer (red.). Foundations of embodied cognition, Volume 1: Perceptual and emotional embodiment (p. 11–37). East Sussex, UK: Psychology Press.

Bukowski, M. (2011). Reprezentacje pojęciowe z perspektywy psychologii poznania społecznego. W: J. Bremer, A. Chuderski (red.). Pojęcia. Jak reprezentujemy i kategoryzujemy świat (s. 331–358). Kraków: Universitas.

Bukowska-Floreńska, I. (2010). Tożsamość społeczno-kulturowa w refleksji etnologa i antropologa kulturowego. W: L. Dyczewski, J. Szulich-Kałuża, R. Szwed (red.). Stałość i zmienność tożsamości (s. 59–72). Lublin: Wydawnictwo KUL.

Burzyńska, A. (2010). Kulturowy zwrot teorii. W: M. Markowski, R. Nycz (red.). Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy (s. 41–92). Kraków: Universitas.

Evans, V. (2007). Leksykon językoznawstwa kognitywnego. Przeł. M. Buchta, M. Cierpisz, A. Gicala, J. Podhorodecka. Kraków: Universitas.

Filar, D., Piekarczyk, D. (2006). Językowo-kulturowy kontekst tekstu. W: J. Mazur, M. Rzeszutko-Iwan (red.). Teksty kultury. Oblicza komunikacji XXI wieku (s. 21–34). Lublin: UMCS.

Frith, C. (2011). Od mózgu do umysłu. Przeł. A. Binder, M. Binder. Warszawa: WUW.

Kędra-Kardela, A. (2013). Elementy kotwiczące w narracji. Analiza kognitywna Dwóch miast Adama Zagajewskiego. W: D. Filar, D. Piekarczyk (red.). Narracyjność języka i kultury. Literatura i media (s. 37–52). Lublin: UMCS.

Kluba, A. (2015). Szymborska wobec (nie)pewności. W: J. Grądziel-Wójcik, K. Skibski (red.). Niepojęty przypadek. O poezji Wisławy Szymborskiej (s. 214–226). Kraków: Pasaże.

Kövesces, Z. (2011). Język, umysł, kultura. Praktyczne wprowadzenie. Przeł. A. Kowalcze-Pawlik, M. Buchta. Kraków: Universitas.

Lewandowska-Tomaszczyk, B. (2010). Kategorie obrazowania i reprezentacja rzeczywistości. W: A. Kwiatkowska, J. Jarniewicz (red.). Między obrazem a tekstem (s. 8–22). Łódź: WUŁ.

Libura, A. (2007). Amalgamaty kognitywne w sztuce. Kraków: Universitas.

Maruszewski, T. (2011). Psychologia poznania. Umysł i świat. Przeł. A. Sawicka-Chrapkowicz, J. Suchecki. Gdańsk: GWP.

Muszyński, Z. (2008). Koncepcja podmiotu w kognitywistyce. W: J. Bartmiński, A. Pajdzińska (red.). Podmiot w języku i kulturze (s. 73–86). Lublin: UMCS.

Moskowitz, G. (2009). Zrozumieć siebie i innych. Psychologia poznania społecznego. Gdańsk: GWP.

Rembowska-Płuciennik, M. (2012). Poetyka intersubiektywności. Toruń: UMK.

Rembowska-Płuciennik, M. (2013). Narracja jako intersubiektywna przestrzeń mentalna. W: D. Filar, D. Piekarczyk (red.). Narracyjność języka i kultury. Literatura i media (s. 25–36). Lublin: UMCS.

Saryusz-Wolska, M., Traba, R. (red.). (2014). Modi memorandi. Leksykon kultury pamięci. Warszawa: Wydawnictwo Scholar.

Sharifian, F. (2016). Lingwistyka kulturowa. Etnolingwistyka, 28, s. 31–57. DOI: 10.17951/et.2016.28.31.

Skubalanka, T. (2008). Herbert, Szymborska, Różewicz. Studia stylistyczne. Lublin: UMCS.

Sobocin, A. (2010). Kształtowanie tożsamości społeczno-kulturowej współczesnego człowieka. W: L. Dyczewski, J. Szulich-Kałuża, R. Szwed (red.). Stałość i zmienność tożsamości (s. 85–90). Lublin: Wydawnictwo KUL.

Szymborska, W. (2012). Tutaj/ Here. Przeł. C. Cavanagh. Kraków: Wydawnictwo Znak.

Tabakowska, E. (2005). Komunikowanie i poznawanie w językoznawstwie. Teksty Drugie, ½ (91/92), s. 50–59.

Tomasello, M. (2015). Historia naturalna ludzkiego myślenia. Przeł. B. Kucharczyk, R. Ociepa. Kraków: CC Press.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/ff.2017.35.2.53
Data publikacji: 2018-03-05 15:07:02
Data złożenia artykułu: 2017-02-26 23:44:16


Statystyki


Widoczność abstraktów - 1088
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 409

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2018 KATARZYNA STADNIK

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.