Studium indywidualnego przypadku dziecka słabowidzącego z zespołem Downa jako przykład wychowania rehabilitującego

Małgorzata Bilewicz

Streszczenie w języku polskim


Działania człowieka mające wywołać zmiany w osobowości dziecka, a także całokształt wpływów i oddziaływań środowiska społecznego, które kształtują jego rozwój i przygotowują do życia w społeczeństwie, możemy nazwać wychowaniem. Jeżeli proces ten przyjmuje postać kompleksowych oddziaływań i ma na celu usprawnienie osoby niepełnosprawnej do możliwie najwyższego poziomu, możemy mówić o wychowaniu rehabilitującym. W proces wychowania rehabilitującego zaangażowanych jest wiele osób, jednak największa odpowiedzialność spada na rodziców, którzy są najważniejszymi rehabilitantami swojego dziecka oraz pełnią rolę koordynatora wszelkich oddziaływań terapeutycznych. Celem niniejszej pracy jest ukazanie osiągnięć rozwojowych dziecka słabowidzącego z zespołem Downa, będącego rezultatem wychowania rehabilitującego. Metodą przyjętą w pracy jest studium indywidualnego przypadku. Analiza przypadku dotyczy dziewczynki czteroipółletniej i jest osadzona w kontekście wpływów wychowawczych rodziców oraz ich zaangażowania w terapię córki.

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Borzyszkowska H. (1984), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie i społeczeństwie, [w:] A. Hulek (red.), Rewalidacja dzieci i młodzieży niepełnosprawnej w rodzinie, Warszawa: PWN.

Dykcik W. (2001), Problemy autonomii, integracji społecznej i normalizacji życia osób niepełnosprawnych w środowisku, [w:] W. Dykcik (red.), Pedagogika specjalna, Poznań: Wydawnictwo UAM.

Dzierwa S. (2002), Jak pomóc rodzicom dziecka niepełnosprawnego? „Nowa Szkoła”, 2.

Eckert U. (2006), Możliwości wyboru drogi życiowej przez osoby niepełnosprawne, [w:] Z. Palak (red.), Jakość życia osób niepełnosprawnych i nieprzystosowanych społecznie, Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Gałkowski T. (1979), Dzieci specjalnej troski, Warszawa: Wydawnictwo Wiedza Powszechna.

Hryniewicka A. (2000), O potrzebie kreacji w życiu dzieci niepełnosprawnych, „Szkoła Specjalna”, 4.

Kirenko J. (2002), Indywidualny a społeczny model niepełnosprawności – próba empirycznej weryfikacji, [w:] Z. Tarkowski. G. Jastrzębowska (red.), Człowiek wobec ograniczeń – niepełnosprawność, komunikowanie, diagnoza, terapia, Lublin: Wydawnictwo Fundacji „ORATOR”.

Kołodziej A. (1973), Rola grup społecznych i osób znaczących w procesie przystosowania społecznego jednostki, „Psychologia Wychowawcza”, 2.

Konarzewski K. (1987), Podstawy teorii oddziaływań wychowawczych, Warszawa: PWN.

Kupisiewicz Cz., Kupisiewicz M. (2009), Słownik pedagogiczny, Warszawa: PWN.

Muszyński H. (1974), Ideał i cele wychowania, Warszawa: Wydawnictwo WSiP.

Obuchowska I. (1991), (red.), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, Warszawa: Wydawnictwo WSiP.

Okoń W. (1998), Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa: Wydawnictwo Żak.

Ostrowska A., Sikorska J., Gąciarz B. (2001), Wpływ transformacji społeczno-ekonomicznej na sytuację życiową i aktywność osób niepełnosprawnych w latach 90., [w:] Z. Kawczyńska-Butrym (red.), Problemy opieki i środowisko życia osób niepełnosprawnych, Olsztyn: Wydawnictwo OSW.

Oszustowicz B. (2006), Obraz rodziny w percepcji młodzieży z lekkim upośledzeniem umysłowym – stan aktualny a przewidywania dotyczące przyszłości, [w:] Z. Palak, A. Lewicka, A. Bujnowska (red.), Jakość życia a niepełnosprawność. Konteksty psychopedagogiczne, Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Skrzetuska E., Osik-Chudowolska D., Wojnarska A. (2002), Poziom życia osób niepełnosprawnych w okresie transformacji ustrojowej w ich własnej ocenie, Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Sowa J. (2005). Przestrzeń życiowa w procesie rehabilitacji osoby niepełnosprawnej, „Rewalidacja”, 1.

Ziemska M. (1980), Postawy rodzicielskie i ich wpływ na osobowość dziecka, [w:] M. Ziemska (red.), Rodzina i dziecko, Warszawa: PWN.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2014.27.2.61
Data publikacji: 2015-05-14 13:51:59
Data złożenia artykułu: 2015-04-17 11:34:11


Statystyki


Widoczność abstraktów - 1457
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 613

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2015 Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, sectio J – Paedagogia-Psychologia

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.