Specyfika aktywności sieciowej podejmowanej przez osoby z wysokim i niskim ryzykiem uzależnienia medialnego

Arkadiusz Dudziak

Streszczenie w języku polskim


W niniejszym artykule poruszono problem różnic w zakresie korzystania z internetu i jego specyfiki u osób o niskim i wysokim ryzyku uzależnienia medialnego. Podstawą teoretyczną badań jest badane przez Poprawę – Problematyczne Używanie Internetu. Badania własne zostały przeprowadzone wśród uczniów szkół średnich i studentów za pomocą testu TPUI-22 oraz ankiety własnej, badającej specyfikę aktywności sieciowej. Celem badań własnych autora jest ukazanie różnic w zakresie aktywności w sieci u osób z niskim i wysokim ryzykiem uzależnienia medialnego. Pytanie badawcze brzmi: Czy występują różnice w zakresie aktywności sieciowej podejmowanej przez osoby z grupy niskiego i wysokiego ryzyka uzależnienia od internetu? Badania własne wskazują na występowanie różnic istotnych statystycznie w zakresie korzystania z aktywności sieciowych u osób z niskim i wysokim ryzykiem uzależnienia od internetu. Różnice są również zauważalne między pokoleniami „cyfrowych tubylców” i „cyfrowych imigrantów”. Różnice i specyfika aktywności młodych, narażonych na ryzyko uzależnienia osób stanowią kluczową wiedzę o decyzjach i wyborach młodych ludzi. Wiedza ta, oparta na wynikach badań własnych, może stanowić również podstawę do opracowania programów profilaktycznych i działań terapeutycznych związanych z uzależnieniami medialnymi.


Słowa kluczowe


uzależnienie medialne; uzależnienie od internetu; aktywność w sieci; decyzje

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Cierpiałkowska, L., Grzegorzewska, I. (2018). Uzależnienia behawioralne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Cieszyńska-Rożek, J. (2015). Wpływ wysokich technologii na rozwój poznawczy dzieci w wieku niemowlęcym i poniemowlęcym. W: A. Ogonowska, G. Ptaszek (red.), Człowiek – technologia – media. Konteksty kulturowe i psychologiczne (s. 11–22). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Cudo, A., Zabielska-Mendyk, E. (2019). Funkcjonowanie poznawcze a uzależnienie od internetu – przegląd badań. Psychiatria Polska, 53(1), 61–79. DOI: 10.12740/PP/82194

Gałuszka, A. (2018). Problematyczne używanie internetu a cechy osobowości i wczesne nieadaptacyjne schematy użytkowników sieci. Annales Universitatis Pedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura, 10(4), 40–50. DOI: 10.24917/20837275.10.4.4

Gawliczek, P. (2017). Cyfrowi imigranci i tubylcy. Jak pokonać e-wykluczenie i radzić sobie ze zmianami w cyfrowym świecie? Zeszyty Naukowe KSW, 44(16), 25–37.

Greenfield, P. (2009). Technology and Informal Education: What Is Taught, What Is Learned. Science, 323(5910), 69–71, DOI: 10.1126/science.1167190

Janta, M. (2021). Intelektualne rozleniwienie czy nowa strategia przetrwania pokolenia C? Prace Naukowe WSZiP, 50, 81–93.

Jarczyńska, J. (2015). Problematyczne używanie internetu przez młodzież i młodych dorosłych – przegląd narzędzi do przesiewowej oceny tego zjawiska. Przegląd Pedagogiczny, (1), 119–136.

Langier, C. (2018). Cyberdziecko – nowe wyzwanie współczesnej edukacji wczesnoszkolnej. Edukacja – Technika – Informatyka, 25(3), 224–232. DOI: 10.15584/eti.2018.3.32

Majchrzak, P., Ogińska-Bulik, N. (2010). Uzależnienie od internetu. Łódź: Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.

Nabucco de Abreau, C., Young, K. (2017). Uzależnienie od internetu. Profilaktyka, diagnoza, terapia. Zamość: Fundacja Dolce Vita.

Pikuła-Małachowska, J. (2018). Rola internetu w podejmowaniu decyzji zakupowych przez młodych dorosłych. Marketing i Zarządzanie, 52(2), 157–164. DOI: 10.18276/miz.2018.52-15

Poprawa, R. (2011). Test Problematycznego Używania Internetu. Adaptacja i ocena psychometryczna Internet Addiction Test K. Young. Przegląd Psychologiczny, 54(2), 194–216.

Poprawa, R. (2012). Problematyczne używanie internetu – symptomy i metoda diagnozy. Badania wśród dorastającej młodzieży. Psychology of Quality of Life, 11(1), 57–82.

Pyżalski, J., Zdrodowska, A., Tomczyk, Ł., Abramczuk, K. (2019). Polskie Badanie EU Kids Online 2018. Najważniejsze wyniki i wnioski. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. DOI: 10.14746/amup.9788323234098

Sendal-Jagusiak, L. (2020). Pokolenie „always on” – psychologiczne i społeczne funkcjonowanie młodzieży korzystającej z nowych mediów. Ars Educandi, 17(17), 41–60. DOI: 10.26881/ae.2020.17.02

Śliwak, J., Zarosińska, D., Wysocka, M., Partyka, J. (2017). Poziom samooceny u osób korzystających z różnych form internetu. Studia Socialia Cracoviensia, 9(2), 129–149. DOI: 10.15633/ssc.2460




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2022.35.4.75-87
Data publikacji: 2023-02-27 15:39:01
Data złożenia artykułu: 2022-08-17 20:17:04


Statystyki


Widoczność abstraktów - 843
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 625

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2023 Arkadiusz Dudziak

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.