Prevention of Depression and Suicidal Behavior of Children and Adolescents against the Challenges of Everyday Life

Małgorzata Przybysz-Zaremba

Abstract


Depression and suicidal behavior of children and adolescents appear nowadays to become an everyday problem. Numerous statistics-fed researches and studies indicate that this problem is currently being considered to take on a global dimension. The complexity and multidimensionality of factors, recognized as potential determinants of depression and suicidal behavior require careful analysis and design, as well as implementation of proper and effective prophylaxis. Based on the scheme developed by Srikala Bharath and Tejas S. Golhar, the article discusses the activities of preventive interventions relating to four levels: mental health promotion, universal prophylaxis, selective prophylaxis, and indicated prophylaxis. Each of these levels of preventive strategies has been provided with proposals for actions, changes and improvements. It constitutes an important material for the development of prevention, intervention and support strategies by various entities in the field of depression and suicidal behavior of children and adolescents. At the end, original conclusions for pedagogical practice were presented.


Keywords


prevention; depression; suicidal behavior; children; adolescents

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


LITERATURA

Ang, A.L., Wahab, S., Abd Rahman, F.N., Hazmi, H., Md Yusoff, R. (2019). Depressive symptoms in adolescents in Kuching, Malaysia: Prevalence and associated factors. Pediatrics International. Official Journal of the Japan Pediatric Society, 61(4), 404–410. DOI: https://doi.org/10.1111/ped.13778

Bałandynowicz, A. (2002). Reakcja społeczeństwa wobec problemu suicydalnego jednostki. W: B. Hołyst, M. Staniaszak, M. Binczycka-Anholcer (red.), Samobójstwo (s. 74–107). Warszawa: Polskie Towarzystwo Higieny Psychicznej.

Bałandynowicz, A. (2014). Profilaktyka i prewencja zachowań suicydalnych w okresie adolescencji u dzieci i młodzieży. Resocjalizacja Polska, 6, 17–40.

Bar-Zomer, J., Brunstein Klomek, A. (2018). Attachment to Parents As a Moderator in the Association between Sibling Bullying and Depression or Suicidal Ideation among Children and Adolescents. Frontiers In Psychiatry, 12(3), 9–72. DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyt.2018.00072

Baumann, K. (2008). Problem aktów samobójczych wśród osób w starszym wieku. Gerontologia Polska, 16(2), 80–88.

Beautrais, A.L. (2000). Risk Factors for Suicide and Attempted Suicide among Young People. Australian & New Zealand Journal of Psychiatry, 1(34), 420–436. DOI: https://doi.org/10.1080/j.1440-1614.2000.00691.x

Bharath, S., Golhar, T.S. (2010). Prevention of Depression and Suicide in Children and Adolescents. Journal of Indian Association of Child Adolescent Mental Health, 6(4), 79–83.

Bower, H.A., Bowen, N.K., Powers, J.D. (2011). Family-Faculty Trust as Measured with the Elementary School Success Profile. Children & Schools, 33(3), 158–167. DOI: https://doi.org/10.1093/cs/33.3.158

Christoffersen, M.N., Poulsen, H.D., Nielsen, A. (2003). Attempted suicide among young people: Risk factors in a prospective register based study of Danish children born in 1966. Acta Psychiatrica Scandinavica, 11(108), 350–359. DOI: https://doi.org/10.1034/j.1600-0447.2003.00165.x

Domańska, J.M. (2017). Teoretyczne aspekty zjawiska samobójstw. Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, 26(2), 187–201. DOI: https://doi.org/10.16926/p.2017.26.36

Gromulska, L. (2010). Zdrowie psychiczne w świetle dokumentów światowej organizacji zdrowia. Przegląd Epidemiologiczny, 64, 127–132.

GUS. (2018). Rocznik demograficzny. Warszawa.

Hołyst, B. (1983). Samobójstwo. Przypadek czy konieczność. Warszawa: PWN.

Hołyst, B. (1996). Na granicy życia i śmierci. Warszawa: Wydawnictwo „69”.

Horowitz, J.L., Garber, J. (2006). The Prevention of Depressive Symptoms in Children and Adolescents: A Meta-Analytic Review. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 74(3), 401–415. DOI: https://doi.org/10.1037/0022-006X.74.3.401

Jud, A., Gartenhauser, R. (2015). The impact of socio-economic status and caregiver cooperation on school professionals’ reports to child protection services in Switzerland. European Journal of Social Work, 18(3), 340–353. DOI: https://doi.org/10.1080/13691457.2014.933093

Makara-Studzińska, M. (2013). Przyczyny prób samobójczych u młodzieży w wieku 14–18 lat. Psychiatria, 10(2), 76–83.

O’Connor, R., Sheehy, N. (2002). Zrozumieć samobójcę. Gdańsk: GWP.

Pilecka, W. (2011). Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży jako dyscyplina stosowana. W: W. Pilecka (red.), Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży. Perspektywa kliniczna (s. 5–27). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Prusik, A. (2015). Profilaktyka zachowań suicydalnych dzieci i młodzieży – wybrane obszary działań. W: M. Przybysz-Zaremba (red.), Zachowania ryzykowne dzieci i młodzieży. Heterogeniczny wymiar oddziaływań profilaktycznych. Wybrane aspekty (s. 95–110). Olsztyn: Wydawnictwo Prospekt PR.

Przewłocka, J. (2015). Klimat szkoły i jego znaczenie dla funkcjonowania uczniów w szkole. Raport o stanie badań. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

Przybysz-Zaremba, M. (2017). Zachowania suicydalne adolescentów – w kierunku „właściwej” profilaktyki (wybrane zagadnienia i działania). W: I. Bieńkowska, J. Modrzejewska (red.), Profilaktyczne aspekty zagrożeń bezpieczeństwa dzieci i młodzieży (T. 2; s. 55–72). Kraków – Bielsko-Biała: Wydawnictwo Scriptum.

Przybysz-Zaremba, M. (2019a). Uwarunkowania zachowań suicydalnych adolescentów – na podstawie przeglądu wybranych badań. Roczniki Pedagogiczne KUL, 11(47), 385–399. DOI: https://doi.org/10.18290/rped.2019.11s-23

Przybysz-Zaremba, M. (2019b). Wokół depresji i zachowań suicydalnych dzieci i młodzieży – wybrane aspekty i badania. Konteksty Pedagogiczne, 1(12), 89–104. DOI: https://doi.org/10.19265/KP.2019.11289

Przybysz-Zaremba, M. (2020). Diagnoza czynników ryzyka i czynników chroniących w zakresie zachowań suicydalnych młodzieży – zarys problemu. W: E. Stokowska-Zagdan, M. Przybysz-Zaremba, J. Stepaniuk (red.), Wybrane obszary diagnozy, profilaktyki, terapii w teorii i praktyce pedagogicznej (s. 16–28). Warszawa: Difin.

Sarmiento-Hernández, E.I., Ulloa-Flores, R.E., Camarena-Medellín, B., Sanabrais-Jiménez, M.A., Aguilar-García, A., Hernández-Muñoz, S. (2019). Asociación entre el polimorfismo 5-HTTLPR, el intento suicida y la comorbilidad en adolescentes mexicanos con trastorno depresivo mayor. Actas Espanolas de Psiquiatria, 47(1), 1–6.

Shortt, A.L, Barrett, P., Fox, T.L. (2001). Evaluating the FRIENDS Program: A Cognitive-Behavioral Group Treatment for Anxious Children and Their Parents. Journal of Clinical Child Psychology, 30(4), 525–535. DOI: https://doi.org/10.1207/S15374424JCCP3004_09

Szymańska, J. (2016). Zapobieganie samobójstwom dzieci i młodzieży. Warszawa: ORE.

Talib, M., Abdollahi, A. (2017). Spirituality Moderates Hopelessness, Depression, and Suicidal Behavior among Malaysian Adolescents. Journal of Religion & Health, 56(3), 784–795. DOI: https://doi.org/10.1007/s10943-015-0133-3

Wasserman, D., Cheng, Q.I., Jiang, G.X. (2005). Global Suicide Rates Among Young People Aged 15–19. World Psychiatry, 4, 114–120.

World Health Organization. (2001). The World Health Report. Mental Health: New Understanding, New Hope. Geneva.

NETOGRAFIA

World Health Organization. (2003). Pobrane z: www.who.int/about/definition/en/print.html (dostęp: 9.05.2018).




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2021.34.1.119-130
Date of publication: 2021-04-27 15:38:05
Date of submission: 2019-11-18 20:50:17


Statistics


Total abstract view - 8369
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 8042

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Małgorzata Przybysz-Zaremba

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.