Creating the Image of Educational Institutions – Theoretical and Practical Perspective

Paweł Cieśla

Abstract


Dynamically changing educational services market and growing social needs addressed towards educational institutions and its representatives have defined success of modern school depending on working out attractive brand in the society environment, allowing it to be distinguished among others and gain potential customers of its services (parents and their children). Due to that reason, the study presents the most important elements which consist the process of shaping positive and coherent image of educational institution in local environment, both from the theoretical and practical perspective. A proposition of a proprietary model of a strategy for creating the image and promotion of a contemporary school was presented, allowing to create and manage the school image during time through public relations activities. In addition, attention was paid to the diagnosis of the local educational services market, preceding the formulation of the assumptions of the image strategy of the institution, and discussed the role of social media in maintaining the developed image of the school. The summary lists the benefits of using the proposed model and presents guidelines for creating the image of the school to be used in educational practice by the management of educational institutions.


Keywords


school image; promotion of modern school; educational services market; public relations; social media

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


LITERATURA

Bobrowska, A., Garska, M. (2012). Elementy kreacji wizerunku podmiotu politycznego w rzeczywistości wyborczej. Colloquium Wydziału Nauk Humanistycznych i Społecznych AMW, 2(6), 147–164.

Cieśla, P. (2017). Dylematy kreowania wizerunku szkoły w kontekście reformy systemu edukacji. Kwartalnik Edukacyjny, (4/91), 15–27.

Dobrowolska-Wesołowska, M. (2012). Zarządzanie przez motywowanie – motywująca rola dyrektora placówki oświatowej. Acta Scientifica Academiae Ostroviensis, (1), 5–26.

Fazlagić, A.J. (2003). Marketingowe zarządzanie szkołą. Warszawa: CODN.

Gawrecki, L. (1997). Techniki pracy menedżera oświaty, czyli jak powinien działać profesjonalny dyrektor szkoły. Poznań: eMPi2.

Gawrecki, L. (2000). Public relations, czyli jak promować placówkę edukacyjną i jej szefa. W: C. Plewka, H. Bednarczyk (red.), Vademecum menedżera oświaty (s. 357–372). Radom: Wydawnictwo i Zakład Poligrafii Instytutu Technologii Eksploatacji.

Gawrecki, L. (2008). Marketing w oświacie. W: C. Plewka, H. Bednarczyk (red.), Menedżer i kreator edukacji (s. 161–180). Radom: Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy.

Gruba, R. (2018). Rola mediów społecznościowych w działalności promocyjnej placówek oświatowych. Zarządzanie i Edukacja, (120), 70–87.

Jenczek, O. (2020). Komunikacja w mediach społecznościowych. Dyrektor Szkoły, (1/313), 41–43.

Kruszakin, B. (2017). Raport z ankiety „Ważne decyzje – wybór szkoły”. Dane z roku szkolnego 2016/2017. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji, Wydział Edukacji dla Rynku Pracy.

Pietrulewicz, T. (2014). Wpływ wizerunku szkoły na jej wybór przez rodziców w świetle przeprowadzonych badań. e-mentor, (3/55), 22–30. DOI: http://dx.doi.org/10.15219/em55.1105

Podraza, U. (2017). Wizerunek marki w mediach społecznościowych. Naukowy Przegląd Dziennikarski, (1), 63–74.

Siuda, D., Grębosz, M. (2017). Kreowanie wizerunku marki w mediach społecznościowych. Studia i Prace WNEiZ US, 48(2), 307–316. DOI: http://dx.doi.org/10.18276/sip.2017.48/2-26

Smuniewska, J., Milczuk-Walczewska, J. (2009). Promocja szkoły w środowisku lokalnym. W: K. Krysztofiak (red.), Zarządzanie placówką oświatową. Poradnik nowoczesnego dyrektora (s. 369–381). Warszawa: C.H. Beck.

Szczudlińska-Kanoś, A., Kaczmarek-Śliwińska, M. (2015). Dyrektor szkoły jako lider w zmieniającej się przestrzeni mediów. W: G. Mazurkiewicz (red.), Przywództwo edukacyjne. Zaproszenie do dialogu (s. 177–194). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Wyrębek, H. (2009). Zarządzanie jakością w organizacjach edukacyjnych. Zeszyty Naukowe Akademii Podlaskiej. Administracja i Zarządzanie, 10(83), 237–250.

NETOGRAFIA

Rzeszowska, A. (2016). Kształtowanie pozytywnego wizerunku szkoły w społeczności lokalnej. Pobrane z: https://www.monitorszkoly.pl/artykul/ksztaltowanie-pozytywnego-wizerunku-szkoly-w-spolecznosci-lokalnej (dostęp: 15.04.2020).

Zając, D. (2019). Public relations, promocja szkoły i budowanie wizerunku. Pobrane z: https://www.monitorszkoly.pl/artykul/public-relations-promocja-szkoly-i-budowanie-wizerunku (dostęp: 10.04.2020).

AKTY PRAWNE

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. 2017, poz. 59).




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2022.35.2.165-176
Date of publication: 2022-09-05 09:51:02
Date of submission: 2020-05-03 20:18:10


Statistics


Total abstract view - 2272
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 1122

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Paweł Cieśla

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.