Educational dimensions of professionalization of social work

Ewa Kantowicz

Abstract


There is a lot of discussions around the process of professional education for socio-educational activity answering new challenges of training competencies of social work professionals. Academic
discourses are related not only with the concept of professionalization, but also are focused on such kind of training, which is adequate to accepted standards and individual as well as social expectations. Undertaken discourse on educational dimensions of  professionalization of social workers is a kind of reflection on possible aspects of exploration of the problem and dilemmas connected with creating expected knowledge, skills and attitudes, which are friendly for effective social work practice.

Keywords


professionalization; education; dilemmas of social workers training

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Biernat T., Karwacki A. (2011), Aktywna polityka społeczna i profesjonalna praca socjalna w województwie kujawsko-pomorskim, Toruń: Wyd. Akapit.

Carr D. (1999), Professional education and professional ethics right to die or duty to live, „Journal of Applied Philosophy”, 16 (1).

Czechowska-Bieluga M. (2013), Poczucie zadowolenia z życia pracowników socjalnych w socjopedagogicznej perspektywie uwarunkowań pełnionej roli zawodowej, Lublin: Wyd. UMCS.

Dyrektywa 2005/36/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 września 2005 roku w sprawie uznawania kwalifikacji zawodowych (Dz.U. UE L 255/22, PL, 30 września 2005 roku, art. 2–4, 12–14, pkt 9–18).

Gynnerstedt K., Hojer S. (2004), Sweeden, [w:] A. M. Campanini, E. Frost (ed.), European Social Work. Commonalities and differences, Rome: Carocci.

Kantowicz E. (2005), Praca socjalna w Europie. Inspiracje teoretyczne i standardy kształcenia, Olsztyn: Wyd. UWM.

Kantowicz E. (2011), Kierunki profesjonalnego kształcenia do pracy socjalnej w Europie, [w:] A. Cudowska (red.), Kierunki rozwoju edukacji w zmieniającej się przestrzeni społecznej, Białystok: Wyd. Trans Humana.

Kantowicz E. (2014), Profesjonalizacja pracy socjalnej w perspektywie zmian, „Praca Socjalna”, nr 1.

Łuczyńska M. (2012), Pracownicy socjalni w procesie zmian – na podstawie badań z 1988, 1995 i 2010 roku, [w:] M. Rymsza (red.), Pracownicy socjalni i praca socjalna w Polsce. Między służbą społeczną a urzędem, Warszawa: ISP.

Marynowicz-Hetka E. (1996), Praca socjalna i jej aktualny wymiar, [w:] E. Marynowicz-Hetka, J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając (red.), Pedagogika społeczna i praca socjalna. Przegląd stanowisk i komentarze, Warszawa: Wyd. „Interart”.

Mason T. (2004), Denmark, [w:] A. M. Campanini, E. Frost (ed.), European Social Work. Commonalities and differences, Rome: Carocci.

Piekarski J. (1999), Problem wiedzy profesjonalnej w pracy socjalnej, [w:] E. Marynowicz-Hetka, A. Wagner, J. Piekarski (red.), European Dimensions in Training and Practice of the Social Professions, Katowice: Wyd. „Śląsk”.

Raport z badań w ramach projektu PHARE (1996), charakterystyka kadr pomocy społecznej, ze szczegółowym uwzględnieniem pracowników socjalnych, z punktu widzenia ich sytuacji społecznej, zawodowej, rodzinnej i ekonomicznej, Warszawa.

Rozporządzenie Ministra Polityki Społecznej z dnia 24 marca 2005 roku w sprawie kolegiów pracowników służb społecznych (Dz.U. z 2005 r., nr 61, poz. 544).

Rymsza M. (red.), (2010), Czy podejście aktywizujące ma szansę? Pracownicy socjalni i praca socjalna w Polsce 20 lat po reformie systemu pomocy społecznej, Warszawa: ISP.

Sikorski C. (2007), Drogi do sukcesu. Profesjonalista kontra populistyczna kultura organizacyjna, Warszawa: Wyd. Difin.

Szmagalski J. (2012), Kształcenie do pracy socjalnej w Polsce po 1989 roku, [w:] M. Rymsza (red.), Pracownicy socjalni i praca socjalna w Polsce. Między służbą a urzędem, Warszawa: Instytut Spraw Publicznych.

Tello T. B. (2004), Spain, [w:] A. M. Campanini, E. Frost (ed.), European Social Work. Commonalities and differences, Rome: Carocci.

Urbaniak-Zając D. (2001), O niektórych aspektach profesjonalizacji pracy socjalnej, [w:] E. Marynowicz- Hetka, A. Wagner, J. Piekarski (red.), Profesje społeczne w Europie. Z problemów kształcenia i działania, Katowice: Wyd. Śląsk.

Urponen K. (2004), Finland, [w:] A. M. Campanini, E. Frost (ed.), European Social Work. Commonalities and differences, Rome: Carocci.

Weissenborn A. (2004), Austria, [w:] A. M. Campanini, E. Frost (ed.), European Social Work. Commonalities

and differences, Rome: Carocci.

Wilkinson G., Frost E. (2004), England, [w:] A. M. Campanini, E. Frost (ed.), European Social Work. Commonalities and differences, Rome: Carocci.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2013.26.1-2.133
Date of publication: 2015-07-09 21:45:44
Date of submission: 2015-07-09 15:52:59


Statistics


Total abstract view - 1289
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 5042

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2015 Ewa Kantowicz

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.