On the Usefulness of the Category of Hope in the Educational Situation of a Sexually Abused Child

Barbara Adamczyk

Abstract


The article deals with the issue of the usefulness of the category of hope in the educational situation of a sexually abused child. The theoretical part presents the perspective of understanding hope in the educator-foster relationship. The future, the way of experiencing the present, and the meaning and size of the space in which person lives depend on his hope. The hope that the educator brings is important from the perspective of psychosocial development, disturbed by a traumatic experience. Rebuilding trust and relationships is the essence of hope. The purpose of this article is to identify significant determinants of hope defining the work of an educator with a child, a victim of sexual violence, and their description in the experience of study participants. The study used the narrative method using content analysis. The research problem took the form of the question: What are the basic determinants of the category of hope in the narratives of post-graduate students preparing to work with an abused child? The research was conducted in 2019 among 23 respondents. Obtained research results allowed to select subcategories within the examined categories, showing the specificity and value of the experiments described by the researched. In addition, the conclusions of the study are valuable for pedagogical practice, especially in the scope of enriching the educational offer for the teaching profession and teacher in relation to diagnostic, intervention and support activities for people with experience of violence.


Keywords


sexually abused child; hope; educational situation

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


LITERATURA

Ablewicz, K. (1996). Swoista odpowiedzialność wychowawcy. W: K. Pacławska (red.), Tradycja i wyzwanie (s. 219–230). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Ablewicz, K. (2002). Człowiek jako metodologiczny problem pedagogiki. Horyzonty Wychowania, 1, 85–105.

Ablewicz, K. (2003). Teoretyczne i metodologiczne podstawy pedagogiki antropologicznej. Studium sytuacji wychowawczej. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

André, Ch., Lelord, F. (1999). L’estime de soi. S’aimer pour mieux vivre avec les autres. Paris: Edition Odile Jacob.

Beisert, M., Izdebska, A. (2012). Wykorzystanie seksualne dzieci. Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 39(2), 48–66.

Blanchard-Dallaire, C., Hébert, M. (2014). Social Relationships in Sexually Abused Children: Self-Reports and Teachers’ Evaluation. Journal of Child Sexual Abuse, 23(3), 326–344. DOI: https://doi.org/10.1080/10538712.2014.888123

Chrobak, S. (2009). Podstawy pedagogiki nadziei. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.

Cichoń, W. (1996). Wartości – człowiek – wychowanie. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Collin-Vezina, D., Hebert, M. (2005). Comparing Dissociation and PTSD in Sexually Abused School-Aged Girls. Journal of Nervous and Mental Disease, 193(1), 47–52. DOI: https://doi.org/10.1097/01.nmd.0000149218.76592.26

Danilewska, J. (2004). Psychologia humanistyczna a pedagogika szkolna, czyli siła „romantycznej utopii” na usługach szkoły w teorii i praktyce. W: S. Palka (red.), Pogranicza pedagogiki i nauk pomocniczych (s. 199–211). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Erikson, E.H. (2002). Dopełniony cykl życia. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.

Finkelhor, D., Ormrod, R., Turner, H. (2005). The Victimization of Children and Youth. Child Maltreatment, 10(1), 5–25. DOI: https://doi.org/10.1177/1077559504271287

Frąckowiak, T. (2007). O pedagogice nadziei. Fascynacje i asocjacje aksjologiczne. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.

Friedrich, W.N., Urquiza, A.J., Beilke, R.L. (1986). Behavior Problems in Sexually Abused Young Children. Journal of Pediatric Psychology, 11(1), 47–57. DOI: https://doi.org/10.1093/jpepsy/11.1.47

Gadacz, T. (2007). O umiejętności życia. Kraków: Wydawnictwo Znak.

Guardini, R. (1991). Bóg daleki. Bóg bliski. Poznań: Wydawnictwo W drodze.

Hiszpańska, B. (2009). Nadzieja na prawdę – prawda o nadziei. Aspekt pedagogiczny. Roczniki Pedagogiczne, 37(1), 5–18.

Kukołowicz, T., Hamerlska, A. (1996). Przyczyny podejmowania działalności wychowawczej. W: T. Kukołowicz (red.), Teoria wychowania. Wybrane zagadnienia (s. 15–32). Stalowa Wola: Fundacja Uniwersytecka KUL.

Langeveld, M.J. (1961). Naukowy charakter pedagogiki. Kwartalnik Pedagogiczny, 3, 81–92.

Nowak, M. (1996). Znaczenie wartości w procesie wychowania. W: K. Popielski (red.), Człowiek, wartości, sens. Studia z psychologii egzystencji: logoteoria i nooteoria, logoterapia i nooterapia (s. 242–245). Lublin: Katolicki Uniwersytet Lubelski.

Olbrycht, K. (2000). Prawda, dobro i piękno w wychowaniu człowieka jako osoby. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Ożarowska, M. (2011). Wykorzystywanie seksualne dziecka: istota zjawiska, objawy, skutki. Horyzonty Psychologii, 1, 89–100.

Rynio, A. (1997). Autorytet osób znaczących w kształtowaniu osobowości dojrzałej. W: J. Kostkiewicz (red.), Szkice o kształtowaniu osobowości (s. 59–72). Rzeszów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej.

Rynio, A. (2004). Integralne wychowanie w myśli Jana Pawła II. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Sajkowska, M. (2011). Wykorzystywanie seksualne dzieci. Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 3, 147–153.

Seneka, L.A. (1987). Myśli. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Skrzypulec, V., Drosdzol, A., Kowalczyk, R. (2010). Diagnostyka medyczna w przypadku podejrzenia przemocy seksualnej wobec dziecka. W: M. Sajkowska (red.), Dziecko wykorzystywane seksualnie. Diagnoza, interwencja, pomoc psychologiczna (s. 47–54). Warszawa: Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę.

Theiss, W. (1996). Zniewolone dzieciństwo. Socjalizacja w skrajnych warunkach społeczno-politycznych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Tischner, J. (1980). Bezdroża spotkania. Analecta Cracoviensia, 12, 140–149. DOI: https://doi.org/10.15633/acr.3014

Tischner, J. (2001). Miłość nas rozumie. Kraków: Wydawnictwo Znak.

Tischner, J. (2014). Świat ludzkiej nadziei. Kraków: Wydawnictwo Znak.

Trzebiński. J., Zięba, M. (2003). Nadzieja, strata i rozwój. Psychologia Jakości Życia, 1, 5–33.

Verhack, I. (1999). Wychowywać, czyli wzbudzać poznanie własnego istnienia. W: A. Rynio (red.), Pedagogika katolicka. Zagadnienia wybrane (s. 79–89). Stalowa Wola: Wydział Nauk Społecznych KUL.

Węglerska, O. (2018). Zdolność do mentalizacji a wykorzystanie seksualne w dzieciństwie. Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 17(2), 147–164.

Wojnar, I. (1995). Pedagogika ogólna w świecie (wybrane problemy). W: T. Hejnicka-Bezwińska (red.), Pedagogika ogólna. Tradycja – teraźniejszość – nowe wyzwania (s. 95–105). Bydgoszcz: Wyższa Szkoła Pedagogiczna.

Wojtyła, K. (1969). Osoba i czyn. Kraków: Polskie Towarzystwo Teologiczne.

AKTY PRAWNE

Konwencja o Prawach Dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz.U. 1989, nr 120, poz. 526).




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2021.34.2.145-158
Date of publication: 2021-06-12 13:30:22
Date of submission: 2020-10-18 15:07:30


Statistics


Total abstract view - 1114
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 668

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Barbara Adamczyk

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.