Narrative Identity and Internet Phenomena on the Example of Doomers’ Narrative

Piotr Klimczyk

Abstract


The aim of the article is to present results of qualitative study regarding narratives of people that build identity based on Internet meme, in this case doomer meme. The theoretical framework for the presented study is based on concepts of narrative psychology, mainly the concept of narrative identity by Dan P. McAdams. According to this concept, a person’s identity is constructed through narratives that relate to his/her life, therefore, in order to discover what a person is like, one needs to know the stories he/she tells about himself/herself. In the presented study, participated 82 people aged 14–31 (M = 19; SD = 3.71). Most of the respondents were from Poland (26.58%) and the United States (24%). A questionnaire composed of open questions was used for the study, so the gathered data could be of narrative nature. The analysis of the acquired data was based on the principles of hermeneutic method proposed by Magdalena Żurko and the method of hermeneutic analysis by Ewa Kruchowska. The results shows that a person identifying himself/herself with a doomer is a person with a pessimistic view on the modern world, people and life in general. In life stories of respondents, there were critical moments that made them uphold such identity, e.g. loss of a close relative or major life setbacks.


Keywords


narrative identity; meme; narratives; qualitative study; narrative psychology

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


LITERATURA

Baiden, P., Stewart, L.S., Fallon, B. (2018). Rola negatywnych doświadczeń w dzieciństwie jako uwarunkowań samookaleczeń bez intencji samobójczych wśród dzieci i młodzieży. Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 17(3), 103–137.

Baker, D., Fortune, S. (2008). Understanding self-harm and suicide websites: A qualitative interview study of young adult website users. Crisis. The Journal of Crisis Intervention and Suicide Prevention, 29(3), 118–122. DOI: https://doi.org/10.1027/0227-5910.29.3.118

Baszczak, B. (2011). Tożsamość człowieka a pojęcie narracji. Analiza i Egzystencja, 14, 123–140.

Boroch, R. (2019). Memetyka – tożsamość naukowa dyscypliny. Teksty z ulicy. Zeszyt memetyczny, 20, 99–125. DOI: https://doi.org/10.31261/tzu.2019.20.05

Burnell, K., George, M.J., Vollet, J.W., Ehrenreich, S.E., Underwood, M.K. (2019). Passive social networking site use and well-being: The mediating roles of social comparison and the fear of missing out. Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace, 13(3), artykuł 5. DOI: https://doi.org/10.5817/CP2019-3-5

Classen, B., Wood, J.K., Davies, P. (2020). Social network sites, fear of missing out, and psychosocial correlates. Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace, 14(3), artykuł 4. DOI: https://doi.org/10.5817/CP2020-3-4

Davidson, P. (2012). The language of internet memes. W: M. Mandiberg (ed.), The Social Media Reader (s. 120–134). New York: New York University Press.

Dawkins, R. (2007). Samolubny gen. Poznań: Prószyński i S-ka.

Dryll, M.E. (2008). Narracje o duszach opiekuńczych. W: B. Janusz, K. Gdowska, B. de Barbaro (red.), Narracja. Teoria i praktyka (s. 425–441). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Erikson, E.H. (2014). Tożsamość a cykl życia. Poznań: Zysk i S-ka.

Gandhi, A., Luyckx, K., Molenberghs, G., Baetens, I., Goossens, L., Maitra, S., Claes, L. (2019). Maternal and peer attachment, identity formation, and non-suicidal self-injury: A longitudinal mediation study. Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health, 13, artykuł 7. DOI: https://doi.org/10.1186/s13034-019-0267-2

Gil-Or, O., Levi-Belz, Y., Turel, O. (2015). The “Facebook-self”: Characteristics and psychological predictors of false self-presentation on Facebook. Frontiers in Psychology, 6, artykuł 99. DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2015.00099

Gliniecka, M. (2017). Profil na facebooku – awatar, wirtualna maska czy obraz siebie? O konstruowaniu tożsamości internetowej. Zarządzanie Mediami, 5(2), 89–103. DOI: https://doi.org/10.4467/23540214ZM.17.007.7296

Jespersen, K., Kroger, J., Martinussen, M. (2013). Identity status and ego development: A meta-analysis. Identity: An International Journal of Theory and Research, 13, 228–241. DOI: https://doi.org/10.1080/15283488.2013.799433

Kruchowska, E. (2010). Metoda wielostopniowej analizy i interpretacji hermeneutycznej materiału empirycznego. W: M. Straś-Romanowska, B. Bartosz, M. Żurko (red.), Badania narracyjne w psychologii. Warszawa: Eneteia.

Lenkiewicz, K., Racicka, E., Bryńska, A. (2017). Samouszkodzenia – miejsce w klasyfikacjach zaburzeń psychicznych, czynniki ryzyka i mechanizmy kształtujące. Przegląd badań. Psychiatria Polska, 51(2), 323–334. DOI: https://doi.org/10.12740/PP/62655

Luyckx, K., Soenens, B., Berzonsky, D.M., Smits, I., Goossens, L., Vansteenkiste, M. (2007). Information-oriented identity processing, identity consolidation, and well-being: The moderating role of autonomy, self-reflection, and self-rumination. Personality and Individual Differences, 43, 1099–1111. DOI: https://doi.org/10.1016/j.paid.2007.03.003

Marcia, E.J. (1966). Development and validation of ego-identity status. Journal of Personality and Social Psychology, 3(5), 551–558. DOI: https://doi.org/10.1037/h0023281

Marcia, E.J. (1980). Identity in Adolescent. W: J. Adelson (ed.), Handbook of Adolescent Psychology (s. 109–137). New York: Wiley.

Marcia, E.J. (2002). Identity and Psychosocial Development in Adulthood. Identity: An International Journal of Theory and Research, 2(1), 7–28. DOI: https://doi.org/10.1207/S1532706XID0201_02

Mascheroni, G., Vincent, J., Jimenez, E. (2015). “Girls are addicted to likes so they post semi-naked selfies”: Peer mediation, normativity and the construction of identity online. Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace, 9(1), artykuł 5. DOI: https://doi.org/10.5817/CP2015-1-5

McAdams, P.D. (1995). What Do We Know When We Know a Person? Journal of Personality, 63(3), 365–396. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.1995.tb00500.x

McAdams, P.D. (1996). Personality, Modernity, and the Storied Self: A Contemporary Framework for Studying Persons. Psychological Inquiry: An International Journal for the Advancement of Psychological Theory, 7(4), 295–321. DOI: https://doi.org/10.1207/s15327965pli0704_1

McAdams, P.D. (2001). The Psychology of Life Stories. Review of General Psychology, 5(2), 100–122. DOI: https://doi.org/10.1037/1089-2680.5.2.100

McAdams, P.D., McLean, C.K. (2013). Narrative Identity. Current Directions in Psychological Science, 22(3), 233–238. DOI: https://doi.org/10.1177/0963721413475622

Ogonowska, A. (2018a). Cyberpsychologia. Nowe perspektywy badania mediów i ich użytkowników. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia De Cultura, 10(4), 5–18. DOI: https://doi.org/10.24917/20837275.10.4.1

Ogonowska, A. (2018b). Edukacja medialna w kontekście cyberpsychologii: nowe perspektywy badania mediów i ich użytkowników we współczesnej cywilizacji medialnej. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 23, 93–109. DOI: https://doi.org/10.14746/ikps.2018.23.05

O’Keefle, S.G., Clarke-Pearson, K. (2011). The impact of social media on children, adolescents, and families. Council on Communications and media Pediatrics, 127(4), 800–804. DOI: https://doi.org/10.1542/peds.2011-0054

Oleś, P. (2008). Autonarracyjna aktywność człowieka. W: B. Janusz, K. Gdowska, B. de Barbaro (red.), Narracja. Teoria i praktyka (s. 37–52). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Oleś, P. (2013). Wprowadzenie do psychologii osobowości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Pantic, I., Damjanovic, A., Todorovic, J., Topalovic, D., Bojovic-Jovic, D., Ristic, S., Pantic, S. (2012). Association between online social networking and depression in high school students: behavioral physiology viewpoint. Psychiatria Danubina, 24(1), 90–93.

Pikul, M., Tokarz, A. (2011). Narracje osób zaangażowanych w hippikę Próba określenia funkcji aktywności hippicznych. W: E. Dryll, A. Cierpka (red.), Psychologia narracyjna. Tożsamość, dialogowość, pogranicza (s. 253–263). Warszawa: Eneteia.

Steijn, W.M. (2014). A developmental perspective regarding the behaviour of adolescents, young adults, and adults on social network sites. Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace, 8(2), artykuł 5. DOI: https://doi.org/10.5817/CP2014-2-5

Stemplewska-Żakowicz, K. (2002). Koncepcje narracyjnej tożsamości. Od historii życia do dialogowego „ja”. W: J. Trzebiński (red.), Narracja jako sposób rozumienia świata (s. 82–113). Gdańsk: GWP.

Stemplewska-Żakowicz, K. (2008). Obiektywność i inne metodologiczne cnoty z perspektywy postmodernistycznej wrażliwości badawczej. W: B. Janusz, K. Gdowska, B. de Barbaro (red.), Narracja. Teoria i praktyka (s. 75–103). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Straś-Romanowska, M. (2010). Psychologia wobec małych i wielkich narracji. W: M. Straś-Romanowska, B. Bartosz, M. Żurko (red.), Psychologia małych i wielkich narracji (s. 21–40). Warszawa: Eneteia.

Thomas, A. (2000). Textual constructions of children’s online identities. CyberPsychology & Behavior, 3(4), 665–672. DOI: https://doi.org/10.1089/109493100420250

Trusewicz-Pasikowska, M. (2018). Tożsamość wirtualna – droga do wyzwolenia czy zniewolenia? W: A. Kampka, K. Masłowska, A. Pawłowska (red.), Co nas wyzwala, co nas zniewala? Młodzi o wolności (s. 171–185). Warszawa: Wydawnictwo SGGW.

Trzebiński, J. (2002). Autonarracje nadają kształt życia człowieka. W: J. Trzebiński (red.), Narracja jako sposób rozumienia świata (s. 43–80). Gdańsk: GWP.

Trzebiński, J. (2008). Problematyka narracji we współczesnej psychologii. W: B. Janusz, K. Gdowska, B. de Barbaro (red.), Narracja. Teoria i praktyka (s. 9–17). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Verduyn, P., Ybarra, O., Résibois, M., Jonides, J., Kross, E. (2017). Do Social Network Sites Enhance or Undermine Subjective Well-Being? A Critical Review. Social Issues and Policy Review, 11(1), 274–302. DOI: https://doi.org/10.1111/sipr.12033

Young, R., Sproeber, N., Groschwitz, C.R., Preiss, M., Plener, L.P. (2014). Why alternative teenagers self-harm: Exploring the link between non-suicidal self-injury, attempted suicide and adolescent identity. BMC Psychiatry, 14, 137. DOI: https://doi.org/10.1186/1471-244X-14-137

Żurko, M. (2008). Wybrane metody analizy i interpretacji narracji autobiograficznej w ujęciu hermeneutycznym. W: B. Janusz, K. Gdowska, B. de Barbaro (red.), Narracja. Teoria i praktyka (s. 37–52). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

NETOGRAFIA

Brown, N.E. (2013). Meme Origins: Where ‘That Feeling When…’ Got Its’ Start. Pobrane z: www.bustle.com/articles/6152-meme-origins-where-that-feeling-when-got-its-start (dostęp: 3.09.2021).

Finkelstein, R. (2008). A memetics compendium. Pobrane z: https://robotictechnologyinc.com/images/upload/file/Memetics%20Compendium%205%20February%2009.pdf (dostęp: 3.09.2021).




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2021.34.3.95-117
Date of publication: 2021-12-23 22:21:09
Date of submission: 2021-05-04 23:58:00


Statistics


Total abstract view - 1920
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 1318

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Piotr Klimczyk

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.