Visual impairment and self-education – selected psychosocial aspects

Kornelia Czerwińska

Abstract


The text begins with the discussion of the main ideas of contemporary education concepts aimed at developing such competencies in the student which enable her/his self-realization. The analysis of goals, functions and forms of educational activities carried out according to the contemporary theories of human development is referred to the specific situation of a child with visual impairment. Basic psychosocial functional implications of visual impairment are presented and the importance of adequate education and rehabilitation for the development of self-educational abilities of blind and low vision children is emphasized.

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Bartkowski J. (2007), Między stygmatyzacją a odrzuceniem. System szkolny a przygotowanie zawodowe młodych osób niepełnosprawnych, [w:] E. Giermanowska (red.), Młodzi niepełnosprawni – aktywizacja zawodowa i nietypowe formy zatrudnienia, Warszawa: Fundacja Instytut Spraw Publicznych.

Bilewicz M. (2012), Poziom pełnienia ról społecznych przez młodzież z uszkodzonym wzrokiem, [w:] Z. Palak, D. Chimicz, A. Pawlak (red.), Wielość obszarów we współczesnej pedagogice specjalnej, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Bilińska-Suchanek E., Jarecka-Żyluk M. (2005), Przygotowanie nauczyciela do dekonstrukcji kultury w edukacji. Model kształtowania postawy krytycznej ucznia, [w:] W. Hörner, M. S. Szymański (red.), Nauczyciel i kształcenie nauczycieli. Zmiany i wyzwania, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Bokszański Z. (1995), Tożsamość a zmiana społeczna, „Studia Socjologiczne”, 4.

Brzezińska A. (2005), Społeczna psychologia rozwoju, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Czerwińska K. (2009a), Depresyjność młodzieży z niepełnosprawnością wzrokową – komunikat z badań, [w:] C. Kosakowski, A. Krause, M. Wójcik (red.), Relacje i doświadczenia społeczne osób z niepełnosprawnością. Dyskursy pedagogiki specjalnej, Toruń–Olsztyn: Wydawnictwo Edukacyjne AKAPIT.

Czerwińska K. (2009b), Poczucie koherencji a poziom depresyjności u młodzieży z niepełnosprawnością wzrokową, [w:] T. Żółkowska, I. Ramik-Mażewska (red.), Wielowymiarowość edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością. Pedagogika specjalna – koncepcje i rzeczywistość, Szczecin: Uniwersytet Szczeciński.

Dopierała M. M. (2011), Wykorzystanie pomocy optycznych, nieoptycznych i optyczno-elektronicznych przez uczniów słabowidzących. Niepublikowana praca licencjacka, Warszawa: Akademia Pedagogiki Specjalnej.

Gałkowski T. (2006), Niepełnosprawność w perspektywie psychopatologii rozwojowej i rezyliencji. [w:] T. Gałkowski, E. Pisula (red.), Psychologia rehabilitacyjna. Wybrane zagadnienia, Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN.

Hryniewicka A. (2007), O nowej tendencji w ujmowaniu problematyki niepełnosprawności i rehabilitacji, „Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo”, 1.

Hryniewicka A. (2005), Problem niepełnosprawności w okresie adolescencji, [w:] B. Szczupał (red.), Młodzież niepełnosprawna – szanse i zagrożenia w aktualnej rzeczywistości społecznej, Kraków: Wydawnictwo Naukowe AKAPIT.

Konarska J. (2012), Aktywność komunikacyjna dzieci niewidomych jako warunek ich prawidłowego rozwoju i zapobieganie dystansowi społecznemu, [w:] M. Parchomiuk, B. Szabała (red.), Dystans społeczny wobec osób z niepełnosprawnością jako problem pedagogiki specjalnej, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Konarska J. (2010), Rozwój i wychowanie rehabilitujące dziecka niewidzącego w okresie wczesnego i średniego dzieciństwa, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.

Kowalik S. (2007), Psychologia rehabilitacji, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Krause A. (2010), Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Kron F. W. (2012), Pedagogika. Kluczowe zagadnienia, Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Kupisiewicz C., Kupisiewicz M. (2009), Słownik pedagogiczny, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kupisiewicz M. (2013), Słownik pedagogiki specjalnej, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Majewski T. (2002), Tyflopsychologia rozwojowa. Psychologia dzieci niewidomych i słabowidzących, Warszawa: Polski Związek Niewidomych.

Maloney P. L. (1981), Practical Guidance For Parents of the Visually Handicaped Preschooler, Springfield Charles C Thomas Publisher.

Nowak-Dziemianowicz M. (2011), Narracja–Tożsamość–Wychowanie. Perspektywa przejścia i zmiany, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, 3.

Ossowski R. (1999a), Teoretyczne i praktyczne podstawy rehabilitacji, Bydgoszcz: Wydawnictwo WSP.

Ossowski R. (1999b), Wychowanie dzieci niesprawnych sensorycznie, [w:] I. Obuchowska (red.), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, Warszawa: WSiP.

Sękowski A., Klinkosz W. (2003), Powodzenie w studiach osób niewidomych i słabowidzących a niektóre cechy osobowości, „Czasopismo Psychologiczne”, 1.

Sękowski T. (2001), Psychologiczne aspekty rehabilitacji zawodowej osób niewidomych zatrudnionych w warunkach pełnej i częściowej integracji, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Siegień-Matyjewicz A. J. (2006), Samorealizacja, [w:] Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. V, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Sińska J. (2006), Matka i dziecko z uszkodzonym wzrokiem – transakcyjny model wspomagania interakcji, [w:] T. Gałkowski, E. Pisula (red.), Psychologia rehabilitacyjna. Wybrane zagadnienia, Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN.

Skoczylas E. (2013), Wspieranie rodzin dzieci z dysfunkcją wzroku, [w:] B. Sidor-Piekarska (red.), Kompetentne wspieranie osób z niepełnosprawnością, Lublin: Wydawnictwo KUL.

Skrzypek-Siwińska E. (2004), Odbiór świata przez osoby niewidome, „Laski”, 3/4.

Smykowska D. (2010), Rodzina wychowująca dziecko z niepełnosprawnością, [w:] I. Janicka (red.), Rodzice i dzieci w różnych systemach rodzinnych, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Sowa J. (2008), Aksjologiczny kontekst procesu rehabilitacji, [w:] Z. Palak (red.), Pedagog specjalny w procesie edukacji, rehabilitacji i resocjalizacji, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Sowa J. (2011), Etyczne aspekty rehabilitacji, „Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo”, 2.

Stasiak M. K. (2005), Metodyka pracy nad rozwojem podmiotu, Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej.

Szabała B. (2013a), Radzenie sobie w sytuacjach trudnych a kompetencje społeczne studentów z niepełnosprawnością wzrokową, „Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo”, 1.

Szabała B. (2013b), Wsparcie społeczne a kompetencje społeczne młodzieży niewidomej, „Niepełnosprawność i Rehabilitacja”, 1.

Śliwerski B. (2010), Teoretyczne i empiryczne podstawy samowychowania, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Twardowski A. (2012), Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami w środowisku rodzinnym, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Tyszkowa M. (2010), Rozwój jednostki w cyklu życia: teoria i metodologia badań, Poznań: Polskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk UAM.

Urbańczak-Psuja A. (2003), Integracja społeczna w rozwoju dzieci niewidomych i słabowidzących, „Laski”, 4/5.

Walter N. (2007), Nowe media dla niewidomych i słabowidzących, Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Adama Mickiewicza.

Walthes R. (2007), Tyflopedagogika, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Wawrowska E. (2011), W rodzinie niewidomego dziecka, [w:] H. Liberska (red.), Rodzina z dzieckiem niepełnosprawnym – możliwości i ograniczenia rozwoju, Warszawa: Wydawnictwo Difin.

Wojciechowski F. (2007), Niepełnosprawność. Rodzina. Dorastanie, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2014.27.1.71
Date of publication: 2015-05-26 21:46:08
Date of submission: 2015-04-17 11:08:21


Statistics


Total abstract view - 2893
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 5191

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2015 Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio I – Philosophia-Sociologia

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.