Teachers’ Sense of Professional Responsibility

Joanna Wierzejska

Abstract


Responsible acting in the educational work means being aware of your own duties and methods of their implementation and taking into account consequences of your own pedagogical behaviour. The purpose of the research was to diagnose the sense of responsibility of school teachers, which will be expressed by the state of their consciousness (understanding of responsibility, identification of its sources, the importance it has in their lives, the degree of internalization of characteristics of a responsible teacher), as well as readiness to assume responsibility for various aspects of care and educational work with school youth. The research carried out with a diagnostic survey method covered 294 school teachers. The results obtained indicate a properly formed sense of professional responsibility.


Keywords


sense of professional responsibility; school teacher; care and educational work; school youth

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Bera, R. (2012). Poczucie odpowiedzialności zawodowej osób migrujących zarobkowo. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Daszkowski, J. (1983). Społeczna psychologia odpowiedzialności. Studia Socjologiczne, (2), 87–92.

Denek, K. (1994). Wartości i cele edukacji szkolnej. Poznań–Toruń: Wydawnictwo Edytor.

Derbis, R. (1986). Pojęcie odpowiedzialności. Psychologia Wychowawcza, (3), 296–306.

Derbis, R. (1987). Poczucie odpowiedzialności i swoboda działania. Przegląd Psychologiczny, 30(3), 621–634.

Derbis, R. (1991). Koncepcja swobody działania i poczucia odpowiedzialności. Prace Naukowe WSP w Częstochowie. Seria: Psychologia, 2, 79–98.

Galarowicz, J. (1992). Na ścieżkach prawdy. Wprowadzenie do filozofii. Kraków: Wydawnictwo Naukowe PAT.

Hildebrand, D. von (1982). Fundamentalne postawy moralne. W: D. von Hildebrand, J.A. Kłoczowski, J. Paściak, J. Tischner (red.), Wobec wartości (s. 14–52). Poznań: Wydawnictwo „W drodze”.

Ingarden, R. (1987). Książeczka o człowieku. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Levinas, E. (1991). Etyka i Nieskończony. Rozmowy z Philipp’em Nemo. Kraków: Wydawnictwo Naukowe PAT.

Łobocki, M. (1998). Podmiotowe traktowanie uczniów. Wychowawca, (7–8), 36–37.

Łobocki, M. (1999). Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

May, R. (1989). Psychologia i dylemat ludzki. Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.

Nowacki, T.W. (1999). O odpowiedzialności – analiza pojęcia. W: K. Duraj-Nowakowa (red.), Nauczyciele akademiccy w procesie kształcenia pedagogów. U progu reformy systemu edukacji. Kraków–Łowicz: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Nowicka-Kozioł, M. (2000). Wprowadzenie. Poczucie odpowiedzialności moralnej. W: M. Nowicka-Kozioł (red.), Poczucie odpowiedzialności moralnej jako aspekt podmiotowy (s. 7–13). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Olbrycht, K. (1995). Edukacja aksjologiczna. T. 2: Odpowiedzialność pedagoga. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Olbrycht, K. (1999). Przygotowanie pedagogów do prowadzenia edukacji aksjologicznej. Wybrane aspekty. W: K. Olbrycht (red.), Edukacja aksjologiczna. Wybrane problemy przekazu wartości (T. 4; s. 11–20). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Palka, S. (2010). Podstawy metodologii badań w pedagogice. Gdańsk: GWP.

Popielski, K. (1994). Noetyczny wymiar osobowości. Psychologiczna analiza poczucia sensu życia. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Reykowski, J. (1986). Motywacja, postawy prospołeczne a osobowość. Warszawa: PWN.

Rutkowiak, J. (1990). Kryzys pedagogiki a kryzys wychowania postrzegany przez pryzmat nauczycielskiej odpowiedzialności wychowawczej. W: Z. Kwieciński, L. Witkowski (red.), Ku pedagogii pogranicza (s. 176–191). Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Schwartlander, J. (1995). Odpowiedzialność jako podstawowe pojęcie filozoficzne. Znak, (10), 5–20.

Suchodolski, B. (1971). Przedmowa. W: B. Suchodolski (red.), Problemy współczesnego człowieka w filozofii. Wartość – wolność – odpowiedzialność (s. 1–43). Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Szkudlarek, T., Śliwerski, B. (1991). Wyzwania pedagogiki krytycznej i antypedagogiki. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Ślipko, T. (1984). Zarys etyki ogólnej. Kraków: Wydawnictwo Apostolstwa Modlitwy.

Tchorzewski, A. (red.). (1998). Odpowiedzialność jako wartość i problem edukacyjny. Bydgoszcz: Wydawnictwo AB.

Tischner, J. (1981). Myślenie według wartości. Kraków: Znak.

Wojtyła, K. (1994). Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne. W: T. Styczeń, W. Chudy, W. Gałkowski, A. Rodziński, A. Szostek (red.), Człowiek i moralność 4. Źródła i monografie (s. 51‒71). Lublin: Wydawnictwo KUL.

Zawadzki, F. (1983). Z rozważań nad odpowiedzialnością. Studia Filozoficzne, 4, 116–124.

Zimny, Z. (1984). Odpowiedzialność obiektywna, subiektywna i społeczna. Przegląd Psychologiczny, 27(4), 785–812.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2021.34.4.125-138
Date of publication: 2022-03-02 18:21:14
Date of submission: 2021-11-20 14:36:48


Statistics


Total abstract view - 899
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 915

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Joanna Wierzejska

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.