The Specificity of Internet Activity Undertaken by People with High and Low Risk of Internet Addiction

Arkadiusz Dudziak

Abstract


This article addresses the problem of differences in the use of the Internet and its specificity in people with low and high risk of media addiction. The theoretical basis of the research is explored by Poprawa – Problematic Internet Use. Own research was carried out among high school students and university students using the TPUI-22 test and an own survey examining the specificity of network activity. The aim of the author’s own research is to show the differences in Internet activity in people with low and high risk of media addiction. The research question is: Are there differences in Internet activity undertaken by people from the low and high risk group of Internet addiction? Own research indicates the existence of statistically significant differences in the use of online activities in people with low and high risk of Internet addiction. Differences are also noticeable between the generations of “digital natives” and “digital immigrants”. The differences and specificity of the activity of young people at risk of addiction constitute the key knowledge about the decisions and choices of young people. This knowledge, based on the results of own research, may also constitute the basis for the development of preventive programs and therapeutic activities related to media addictions


Keywords


media addiction; Internet addiction; network activity; decisions

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Cierpiałkowska, L., Grzegorzewska, I. (2018). Uzależnienia behawioralne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Cieszyńska-Rożek, J. (2015). Wpływ wysokich technologii na rozwój poznawczy dzieci w wieku niemowlęcym i poniemowlęcym. W: A. Ogonowska, G. Ptaszek (red.), Człowiek – technologia – media. Konteksty kulturowe i psychologiczne (s. 11–22). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Cudo, A., Zabielska-Mendyk, E. (2019). Funkcjonowanie poznawcze a uzależnienie od internetu – przegląd badań. Psychiatria Polska, 53(1), 61–79. DOI: 10.12740/PP/82194

Gałuszka, A. (2018). Problematyczne używanie internetu a cechy osobowości i wczesne nieadaptacyjne schematy użytkowników sieci. Annales Universitatis Pedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura, 10(4), 40–50. DOI: 10.24917/20837275.10.4.4

Gawliczek, P. (2017). Cyfrowi imigranci i tubylcy. Jak pokonać e-wykluczenie i radzić sobie ze zmianami w cyfrowym świecie? Zeszyty Naukowe KSW, 44(16), 25–37.

Greenfield, P. (2009). Technology and Informal Education: What Is Taught, What Is Learned. Science, 323(5910), 69–71, DOI: 10.1126/science.1167190

Janta, M. (2021). Intelektualne rozleniwienie czy nowa strategia przetrwania pokolenia C? Prace Naukowe WSZiP, 50, 81–93.

Jarczyńska, J. (2015). Problematyczne używanie internetu przez młodzież i młodych dorosłych – przegląd narzędzi do przesiewowej oceny tego zjawiska. Przegląd Pedagogiczny, (1), 119–136.

Langier, C. (2018). Cyberdziecko – nowe wyzwanie współczesnej edukacji wczesnoszkolnej. Edukacja – Technika – Informatyka, 25(3), 224–232. DOI: 10.15584/eti.2018.3.32

Majchrzak, P., Ogińska-Bulik, N. (2010). Uzależnienie od internetu. Łódź: Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.

Nabucco de Abreau, C., Young, K. (2017). Uzależnienie od internetu. Profilaktyka, diagnoza, terapia. Zamość: Fundacja Dolce Vita.

Pikuła-Małachowska, J. (2018). Rola internetu w podejmowaniu decyzji zakupowych przez młodych dorosłych. Marketing i Zarządzanie, 52(2), 157–164. DOI: 10.18276/miz.2018.52-15

Poprawa, R. (2011). Test Problematycznego Używania Internetu. Adaptacja i ocena psychometryczna Internet Addiction Test K. Young. Przegląd Psychologiczny, 54(2), 194–216.

Poprawa, R. (2012). Problematyczne używanie internetu – symptomy i metoda diagnozy. Badania wśród dorastającej młodzieży. Psychology of Quality of Life, 11(1), 57–82.

Pyżalski, J., Zdrodowska, A., Tomczyk, Ł., Abramczuk, K. (2019). Polskie Badanie EU Kids Online 2018. Najważniejsze wyniki i wnioski. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. DOI: 10.14746/amup.9788323234098

Sendal-Jagusiak, L. (2020). Pokolenie „always on” – psychologiczne i społeczne funkcjonowanie młodzieży korzystającej z nowych mediów. Ars Educandi, 17(17), 41–60. DOI: 10.26881/ae.2020.17.02

Śliwak, J., Zarosińska, D., Wysocka, M., Partyka, J. (2017). Poziom samooceny u osób korzystających z różnych form internetu. Studia Socialia Cracoviensia, 9(2), 129–149. DOI: 10.15633/ssc.2460




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2022.35.4.75-87
Date of publication: 2023-02-27 15:39:01
Date of submission: 2022-08-17 20:17:04


Statistics


Total abstract view - 611
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 468

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Arkadiusz Dudziak

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.