Art as a Need to Shape Positive Changes in Social Space

Teresa Wilk

Abstract


Nowadays we live in an unfavorable multicultural reality that generates a number of difficult situations that society must constantly get used to. This reality requires constant adaptation to it, causing various attitudes and behaviors. The main good for the entire society is the acquisition of appropriate skills and dispositions, so that the everyday world becomes possible to carry out everyday tasks. In search of the positive patterns of behavior and conditions for the desired changes, art becomes helpful, the value and potential of which can contribute to modeling reality and social attitudes. Performing its social and educational functions, art significantly revitalizes social space, it just needs to be given a chance to do so. The aim of the research was an attempt to show the possibility of changes in the life of an individual, his/her attitudes, and in the social space under the influence of the presence of art. In the adopted orientation of qualitative research, such methods of data acquisition as free-targeted interviews and analysis of the content of the subject literature were used. An important method was also the opinion of artists/experts. The results of the research were presented in the form of the respondents’ statements, which show that the respondents mostly perceive the social and educational functions of art and are able to locate them in the space of social change. By fulfilling its artistic and, above all, social and educational functions, it allows for changes in the everyday functioning of a person, the implementation of his/her attitudes, and the perception of the need to shape social reality through positive own activity. Art is conducive to building social awareness, which contributes to compensating the area of social life. Reaching the recipient, not only allows them to become interested in it but also awakens their sensitivity and willingness to introduce the proposed solutions into everyday social life. It has an integrating and revitalizing function.


Keywords


art; society; changes; need; activity; social reality

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Bauman, Z. (2008). Zindywidualizowane społeczeństwo. Gdańsk: GWP.

Bauman, Z. (2011). Kultura w płynnej nowoczesności. Warszawa: Narodowy Instytut Audiowizualny.

Bauman, Z. (2018). Retropia. Jak rządzi nami przeszłość. Warszawa: PWN.

Beck, U. (2002). Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Bendyk, E. (2013). Między mitem a rozumem. Polityka, (37), 74–76.

Beuys, J. (1990). Teksty, komentarze, wywiady. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Ruchu i Centrum Sztuki Współczesnej.

Brzoza, H. (1982). Wielość sztuk – jedność sztuki. Warszawa: WSiP.

Eagleton, T. (2012). Po co nam kultura? Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza.

Gombrich, E.H. (2013). O sztuce. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.

Huyghe, R. (1957). L’art et l’homme. Vol. 1. Paris: Larousse.

Jankowski, D. (1993). Edukacja kulturalna, czyli jaka? W: D. Jankowski (red.), Edukacja kulturalna. Szkoła i rodzina (s. 8–23). Kalisz: Wojewódzki Ośrodek Metodyczny.

Kukuła, E. (2010). Sztuka w wychowaniu dawniej i dziś. W: K. Pankowska (red.), Sztuka i wychowanie. Współczesne problemy edukacji estetycznej (s. 38–50). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Muszyński, H. (1978). Podstawowe dziedziny wychowania. W: M. Godlewski, S. Krawcewicz, T. Wujek (red.), Pedagogika (s. 297–325). Warszawa: PWN.

Pankowska, K. (2013). Kultura – sztuka – edukacja w świecie zmian. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. DOI: 10.31338/uw.9788323520474

Pankowska, K. (red.). (2010). Sztuka i wychowanie. Współczesne problemy edukacji estetycznej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Plisiecki, J. (2009). Sztuka wpisana we współczesne nauczanie i wychowanie. W: W. Bobrowicz (red.), Pedagogika i kultura. Pomiędzy teorią a praktyką (s. 9–23). Lublin: Oficyna Wydawnicza Verba.

Radlińska, H. (1961). Pedagogika społeczna. Pisma pedagogiczne. T 1. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Read, H. (1976). Wychowanie przez sztukę. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Wojnar, I. (1970). Estetyka i wychowanie. Warszawa: PWN.

Wojnar, I. (1984). Sztuka jako „podręcznik życia”. Warszawa: Nasza Księgarnia.

Wojnar, I. (1995). Teoria wychowania estetycznego. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2023.36.2.139-151
Date of publication: 2023-08-28 09:42:22
Date of submission: 2023-02-19 14:10:14


Statistics


Total abstract view - 506
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 587

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Teresa Wilk

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.