The Family as a Space for Identity Formation in the Opinion of Students of Pedagogy

Katarzyna Jas

Abstract


The research results presented in this article are a fragment of a broader empirical material collected in order to find out the opinions of pedagogy students on the family as a space for identity formation. The theoretical considerations refer to Jerzy Nikitorowicz’s concept of a multifaceted and continuously forming identity, and to Erik H. Erikson’s psychosocial theory of development. In addition, an attempt was made to establish the answer to the question: What are the students’ opinions on the family as a space for the formation of their identity? In order to obtain an answer, the method of diagnostic survey was used in the research, and a questionnaire was used as a technique. The survey of 64 students of pedagogy shows that for most of them, the family is of great importance in the formation of their identity. Relationships with parents, siblings, grandmothers, grandfathers, and other relatives are factors that, according to the respondents, have a significant impact on the process of building their identity.


Keywords


family; identity; student; pedagogy; development

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


LITERATURA

Bokszański, Z. (2005). Tożsamości zbiorowe. Warszawa: PWN.

Branje, S. (2022). Adolescent Identity Development in Context. Current Opinion in Psychology, 45, 1–6. DOI: 10.1016/j.copsyc.2021.11.006

Brunton, J., Buckley, F. (2020). ‘You’re Thrown in the Deep End’: Adult Learner Identity Formation in Higher Education. Studies in Higher Education, 46(12), 2696–2709. DOI: 10.1080/03075079.2020.1767049

Brzezińska, A.W. (2006). Dzieciństwo i dorastanie: korzenie tożsamości osobistej i społecznej. W: A.W. Brzezińska, A. Hulewska, J. Słomska (red.), Edukacja regionalna (s. 47–78). Warszawa: PWN.

Chojnacka, B., Iwański, R. (2022). Struktura rodziny i oczekiwania wobec ról rodzinnych w opinii Polaków. Wychowanie w Rodzinie, 27(2), 183–196. DOI: 10.34616/wwr.2022.2.183.196

Erikson, E.H. (1968). Identity: Youth and Crisis. New York–London: W.W. Norton & Company.

Erikson, E.H. (1997). Dzieciństwo i społeczeństwo. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.

Erikson, E.H. (2002). Dopełniony cykl życia. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.

Erikson, E.H. (2004). Tożsamość a cykl życia. Poznań: Zysk i S-ka.

Forgas, J.P., Williams, K.D., Wheeler, L. (red.). (2005). Umysł społeczny. Poznawcze i motywacyjne aspekty zachowań interpersonalnych. Gdańsk: GWP.

Grabowska, B. (2013). Poczucie tożsamości młodzieży uczącej się w szkołach z polskim językiem nauczania na Białorusi, Ukrainie i w Republice Czeskiej – studium porównawcze. Toruń: Adam Marszałek.

Harwas-Napierała, J., Trempała, B. (2000). Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka. Warszawa: PWN.

Kazubowska, U. (2010). Specyfika oddziaływań socjalizacyjno-wychowawczych rodziny a proces integracji pokoleniowej – analiza problemu i próba oceny. W: B. Bugajska (red.), Młodość i starość. Integracja pokoleń (s. 133–143). Szczecin: Zapol.

Lewowicki, T. (1994). Poczucie tożsamości narodowej młodzieży – stałość i zmienność. W: T. Lewowicki (red.), Poczucie tożsamości narodowej młodzieży. Studium z pogranicza polsko-czeskiego (s. 127–135). Cieszyn: Uniwersytet Śląski Filia w Cieszynie.

Lewowicki, T. (1997). Wyznaczniki tożsamości narodowej (wiedza o determinantach tożsamości i zachowań tożsamościowych jako element edukacji). W: Z. Jasiński, A. Kozłowska (red.), Tożsamość narodowa młodzieży na pograniczach (s. 35–40). Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

Lewowicki, T. (2001). Szkic do teorii zachowań tożsamościowych. W: T. Lewowicki, E. Ogrodzka-Mazur (red.), W poszukiwaniu teorii przydatnych w badaniach międzykulturowych (s. 159–165). Cieszyn: Uniwersytet Śląski Filia w Cieszynie.

Łobocki, M. (2011). Metody i techniki badań pedagogicznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Melchior, M. (2001). Poczucie inności: konstruowanie tożsamości jednostkowej. W: A. Jawłowska (red.), Wokół problemów tożsamości (s. 102–116). Warszawa: Wydawnictwo LTW.

Merton, R.K. (1982). Teoria socjologiczna i struktura społeczna. Warszawa: PWN.

Nikitorowicz, J. (1995). Pogranicze, tożsamość, edukacja międzykulturowa. Białystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.

Nikitorowicz, J. (1997). Szanse i zagrożenia tożsamości rodzinnej na pograniczu kultur. W: J. Nikitorowicz (red.), Rodzina wobec wyzwań edukacji międzykulturowej (s. 66–71). Białystok: Wydawnictwo Trans Humana.

Nikitorowicz, J. (1999). Szanse i zagrożenia tożsamości rodzinnej na pograniczu kultur. W: J. Nikitorowicz (red.), Rodzina wobec wyzwań w edukacji międzykulturowej (s. 66–78). Białystok: Wydawnictwo Trans Humana.

Nikitorowicz, J. (2001). Pogranicze, tożsamość, edukacja międzykulturowa. Białystok: Wydawnictwo Trans Humana.

Nikitorowicz, J. (2005). Kreowanie tożsamości dziecka. Gdańsk: GWP.

Nikitorowicz, J. (2007). Tożsamość. W: T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku (s. 754–773). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Nikitorowicz, J. (2022). Tożsamość dziecka jako ideologiczny konstrukt powinnościowy. Dylemat i wyzwanie edukacyjne. Wychowanie w Rodzinie, 27(2), 31–43. DOI: 10.34616/wwr.2022.2.031.043

Ogrodzka-Mazur, E. (2008). Procesy globalizacyjne a postawy patriotyczne i obywatelskie współczesnej młodzieży. Od tożsamości narodowej do tożsamości globalnej. W: T. Lewowicki, B. Grabowska, A. Gajdzica (red.), Socjalizacja i kształtowanie się tożsamości – aktualne doświadczenia na pograniczu polsko-czeskim (s. 23–50). Toruń: Adam Marszałek.

Rembierz, M. (1999). Źródła i dylematy tożsamości. „Colloquia communia”. Tożsamość człowieka wobec życia i śmierci, (2), 13–22.

Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Sobecki, M. (2007). Kultura symboliczna a tożsamość. Studium tożsamości kulturowej Polaków na Grodzieńszczyźnie z perspektywy edukacji międzykulturowej. Białystok: Wydawnictwo Trans Humana.

Sobecki, M. (2022). Tożsamość rodzinna a genealogia. Perspektywa pedagogiczna. W: E. Ogrodzka-Mazur, A. Szczurek-Boruta, B. Grabowska, A. Szafrańska (red.), O tożsamości, kondycji i powinnościach pedagogiki – tradycja i współczesność. Księga pamiątkowa dedykowana Profesorowi Tadeuszowi Lewowickiemu z okazji 80. urodzin (s. 381–389). Toruń: Adam Marszałek.

Suchodolska, J. (2017). Poczucie jakości życia młodych na przykładzie studenckiej społeczności akademickiej. Toruń: Adam Marszałek.

Tołwińska, B. (2001). Stereotypy płci a tożsamość indywidualna. W: T. Bajkowski, K. Sawicki (red.), Tożsamość osobowa a tożsamości społeczne (s. 67–73). Białystok: Wydawnictwo Trans Humana.

Turska, E. (2017). Dom rodzinny jako przestrzeń kształtowania tożsamości. W: E. Turska (red.), Dom rodzinny w doświadczeniu (auto)biograficznym (s. 19–30). Wrocław: Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego. DOI: 10.34616/22.19.085

Wieradzka-Pilarczyk, A. (2019). Rodzina jako obszar tworzenia tożsamości. Teologia i Moralność, 14(1), 181–196. DOI: 10.14746/tim.2019.25.1.10

Witkowski, L. (1989). Rozwój i tożsamość w cyklu życia. Studium koncepcji Erika H. Eriksona. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

NETOGRAFIA

Uniwersytet Śląski w Katowicach. (b.d.). Wydział Sztuki i Nauk o Edukacji. Historia. Pobrane z: https://us.edu.pl/wydzial/wsne/o-wydziale/historia




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2023.36.2.29-39
Date of publication: 2023-08-28 09:42:13
Date of submission: 2023-03-31 20:37:29


Statistics


Total abstract view - 248
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 184

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Katarzyna Jas

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.