Self-Esteem and the Level of Pupils’ Educational and Professional Aspirations

Marzena Okrasa

Abstract


The paper addresses the educational and professional aspirations and self-esteem of adolescents, taking into account the analysis of conducted research. The considerations refer to aspirations and self-esteem in the context of human functioning in a dysfunctional family. The study was conducted among a group of 126 elementary school pupils. The research problem was contained in the question: Is there, and if so, what is, a relationship between the educational aspirations (dependent variable) of pupils graduating from elementary school and their self-esteem (independent variable)? A diagnostic survey method using the Rosenberg Self-Esteem Scale and the author’s aspirations questionnaire were used. The research confirmed that there is a relationship between high educational and professional aspirations and high self-esteem results, and between low aspirations and low self-esteem. Referring to Mellody’s concept, attention was paid to the children’s natural trait – worthiness, which in a dysfunctional family improperly shapes children’s self-esteem, affecting their quality of life and aspirations in the future.


Keywords


aspirations; self-esteem; dysfunctional family; worthiness

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Biernat, R. (2016). Troska o poczucie własnej wartości dzieci w rzeczywistości szkolnej – wymiar teoretyczny i praktyczne implikacje. Społeczeństwo, Edukacja, Język, (4), 150–167.

Branden, N. (1998). 6 filarów poczucia własnej wartości. Łódź: Feeria.

Chuma, B. (2006). Rola nauczyciela akademickiego w kształtowaniu aspiracji edukacyjno-zawodowych studentów pedagogiki. Studia Pedagogiczne Akademii Świętokrzyskiej, 16, 181–192.

Dybowska, E. (2011). Rola instytucji w profilaktyce rodzinnych uwarunkowań niedostosowania społecznego dzieci. W: K. Biel, J. Kusztal (red.), Dziecko zagrożone wykluczeniem. Elementy diagnozy, działania profilaktyczne i pomocowe (s. 311–336). Kraków: Wydawnictwo WAM.

Dzwonkowska, I., Lachowicz-Tabaczek, K., Łaguna, M. (2008). Samoocena i jej pomiar. Polska adaptacja skali SES M. Rosenberga. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych.

Gendek, M. (2023). Gdy goni nas przeszłość. Psychologia, (5), 22–25.

Godlewska, A. (2002). Poczucie własnej wartości. W: M. Pawlus (red.), Encyklopedia Rodzice i Dzieci (s. 690–692). Bielsko-Biała: Park.

Janowski, A. (1977). Aspiracje młodzieży szkół średnich. Warszawa: PWN.

Kirenko, J. (2019). Perspektywa przypadkowych zdarzeń a umiejętności społeczne studentów kierunków nauczycielskich z różnym poziomem samooceny. Edukacja, Technika, Informatyka, (2), 15–26. DOI: 10.15584/eti.2019.2.1

Kłoskowska, A. (1970). Wartości, potrzeby i aspiracje kulturalne małej społeczności miejskiej. Studia Socjologiczne, (3), 5–26.

Kunikowski, J., Kamińska, A., Gawryluk, M. (2016). Aspiracje zawodowe młodzieży. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J, Paedagogia-Psychologia, 29(4), 55–78. DOI: 10.17951/j.2016.29.4.55

Lewowicki, T. (1987). Aspiracje dzieci i młodzieży. Warszawa: PWN.

Lewowicki, T., Galas, B. (1984). Poziom aspiracji młodzieży. Nowa Szkoła, (9), 387–390.

Łaguna, M., Lachowicz-Tabaczek, K., Dzwonkowska, I. (2007). Skala samooceny SES Morrisa Rosenberga – polska adaptacja metody. Psychologia Społeczna, 2(4), 164–176.

McKay, M., Greenberg, M.J., Fanning, P. (2023). Wybrakowani, bezwartościowi, wadliwi. Zmień autodestrukcyjne przekonania dzięki technikom terapii schematów oraz ACT. Sopot: GWP.

Mellody, P. (2008). Toksyczne związki. Anatomia i terapia współuzależnienia. Warszawa: Jacek Santorski & Co Agencja Wydawnicza.

Nowakowska-Buryła, I., Kusiak, K. (2019). Natura kompetencji a ograniczenia i trudności w kształceniu międzykulturowym nauczycieli edukacji elementarnej. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 14(2), 41–53. DOI: 10.35765/eetp.2019.1452.03

Pomykało. W. (red.). (1997). Encyklopedia pedagogiczna. Warszawa: Fundacja Innowacja.

Reykowski, J. (1992). Procesy emocjonalne, motywacja, osobowość. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Rosenberg, M. (1965). Society and Adolescent Self-Image. New York: Princeton University Press.

Skorny, Z. (1980). Aspiracje młodzieży oraz kierujące nimi prawidłowości. Warszawa: PWN.

Szewczuk, W. (red.). (1985). Słownik psychologiczny. Warszawa: Wiedza Powszechna.

Szymczyk, K. (2011). Wpływ rodziny na aspiracje zawodowe dzieci. W: H. Marzec (red.), Z rodziną i dla rodziny w dobie globalizacji (T. 1; s. 171–179). Piotrków Trybunalski: Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie.

Wosik-Kawala, D. (2007). Korygowanie samooceny uczniów gimnazjum. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Woźniak, W. (2005). Rola systemu edukacyjnego w kreowaniu i utrwalaniu nierówności społecznych. Pobrane z: https://dspace.uni.lodz.pl/bitstream/handle/11089/3632/Wozniak-Edukacja.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Young, J.E., Klosko, J.S., Weishaar, M.E. (2019). Terapia schematów. Przewodnik praktyka. Gdańsk: GWP.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2024.37.1.139-151
Date of publication: 2024-06-27 07:56:38
Date of submission: 2023-09-30 20:23:32


Statistics


Total abstract view - 198
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 116

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.