The Value of Memoir Competitions in Pedeutology in the Context of Defining New Research Areas on Teachers and the Teaching Profession

Joanna Małgorzata Łukasik

Abstract


The article focuses on the specificity of memoir competitions in pedeutology. The most important assumptions and ideas of competitions in pedeutology, as well as the use of the biographical method in describing the functioning of teachers in Poland over the last hundred years are described. Six memoir competitions, together with the described and developed scientific categories, were analysed in order to reveal common points of research which makes it possible to portray the teaching profession through the prism of the selected categories, as well as to show the most frequently undertaken studies on the teaching profession. Additionally, some research categories which are undertaken sporadically are presented, as well as categories which are absent but desirable due to the dynamics of changes, are indicated.


Keywords


teacher; biography; memoir competitions; pedeutology

Full Text:

PDF

References


Borowska-Beszta, B., Bartnikowska, U., & Ćwirynkało, K. (2017). Analiza wtórna jakościowych danych zastanych: przegląd założeń teoretycznych i aplikacji metodologicznych. Jakościowe Badania Pedagogiczne, 2(1), 5–24.

Dróżka, W. (1993a). Moja twarz jest niepowtarzalna. Kielce: Jedność.

Dróżka, W. (1993b). Pokolenia nauczycieli. Kielce: Wyd. WSP.

Dróżka, W. (1996). Młode pokolenie nauczycieli. Kielce: Wyd. WSP.

Dróżka, W. (2005). Nauczycielska dojrzałość: pamiętniki średniego pokolenia nauczycieli 2004. Kielce: Wyd. AŚ.

Dróżka, W. (2008). Generacja wielkiej zmiany: studium autobiografii średniego pokolenia nauczycieli polskich 2004. Kielce: Wyd. AŚ.

Dróżka, W. (2016). Życie wartościowe według nauczycieli: Porównanie pokoleniowe i epokowe. Forum Oświatowe, 28(2), 257–280. Retrieved from http://forumoswiatowe.pl/index.php/czasopismo/article/view/412

Dróżka, W. (2019a). Ewolucja etosu i roli społecznej nauczycieli z lat 1992–1993, 2002–2004 i 2014–2016. Kielce: Wyd. UJK.

Dróżka, W. (2019b). Nauczycielskie przesłane – w trosce o przyszłość. Pamiętniki starszego pokolenia nauczycieli 2016. Kielce: Wyd. UJK.

Dróżka, W. (2019c). Wychowanie do człowieczeństwa – jako przesłanie starszego pokolenia nauczycieli w świetle pamiętników 2016. Rocznik Pedagogiczny, 42, 13–35.

Lalak, D. (2010). Życie jako biografia. Podejście biograficzne w perspektywie pedagogicznej. Warszawa: Żak.

Łukasik, J.M. (2011). Z codzienności nauczyciela. Jastrzębia Góra: Unicorn.

Łukasik, J.M. (2013). Doświadczanie życia codziennego – narracje nauczycielek na przełomie życia. Kraków: Impuls.

Łukasik, J.M. (2016a). Codzienność w narracjach nauczycielek w okresie wczesnej dorosłości, vol. 1. Kraków: Wyd. AIK, WAM.

Łukasik, J.M. (2016b). Codzienność w narracjach nauczycielek w okresie średniej dorosłości, vol. 2. Kraków: Wyd. AIK, WAM.

Łukasik, J.M. (2021). Konkursy pamiętnikarskie w pedeutologii. Tradycje – Tendencje – Perspektywy badań. Kraków: Wyd. UP.

Łukasik, J.M., & Stańkowski, B. (red.). (2015). Wyzwania szkolnej codzienności. Kraków: Wyd. AIK, WAM.

Nowak, J. (1991). Przemiany zawodu nauczycielskiego. Wrocław – Warszawa – Kraków: Wyd. UW.

Skibińska, M. (2016). Mikroświaty kobiet. Relacje autobiograficzne. Warszawa: Wyd. UW.

Smolińska-Theiss, B., & Theiss, W. (2010). Badania jakościowe – przewodnik po labiryncie. In S. Palka (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice (pp. 79–102). Gdańsk: GWP.

Soroka-Fedorczuk, A. (red.). (2015). Doświadczenia zawodowe w narracjach pamiętnikarskich nauczycielek wczesnej edukacji, vol. I. Kraków: Impuls.

Soroka-Fedorczuk, A., & Nyczaj-Drąg, M. (red.). (2015). Doświadczenia zawodowe w narracjach pamiętnikarskich nauczycielek wczesnej edukacji, vol. II. Kraków: Impuls.

Znaniecki, F. (2018a). Założenia metody autobiograficznej w pięcioksięgu o wieśniakach polskich w Europie i Ameryce. Pamiętnikarstwo Polskie, 1–2, 27–28.

Znaniecki, F. (2018b). Metoda socjologii. Warszawa: PWN.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2023.36.4.7-17
Date of publication: 2024-03-14 10:37:02
Date of submission: 2023-12-19 20:53:12


Statistics


Total abstract view - 478
Downloads (from 2020-06-17) - PDF - 187

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.