Teachers’ Literary Work for Children as a Tool for (Self-)Creation in Professional Development

Monika Kupiec, Natalia Twardosz

Abstract


The preschool teacher’s own literary text for children of a preschool teacher based on her professional experience, published in book form, is a special tool – the impact on the child and the development of the teacher. The main goal of the article was to reach the determinants of the teacher’s motivation for literary activity for children. An individual case study using a literary text and an interview with its author was used. The research technique used is the content analysis of the interview with the author and the analysis of her literary text. The analysis draws on categories related to one of the perspectives of existence in biography – the sensitive narrator. In the text, the teacher perpetuated the needs of a real child. The genesis of the author’s book lies in the therapeutic impact of the teacher on the child and the impact of the text itself. The process of creating a literary text for children combined the teacher’s awareness of her own ability to influence who she is and became a tool for her own development. The preschool teacher’s own book for children is a tool of (self-)creation – a story about the child and herself.


Keywords


teacher; creativity; children’s book; self-creation; development

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Adamek, I. (2014). Kreatywność i twórczość potrzebą i wartością nauczyciela. W: I. Adamek, J. Bałachowicz (red.), Kompetencje kreatywne nauczyciela wczesnej edukacji dziecka (s. 34–47). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Baluch, A. (1987). Dziecko i świat przedstawiony, czyli tajemnice dziecięcej lektury. Warszawa: Nasza Księgarnia.

Baluch, A. (2005). Książka jest światem. O literaturze dla dzieci małych oraz dla dzieci starszych i nastolatków. Kraków: Universitas.

Bednarz-Łuczewska, P., Łuczewski, M. (2012). Podejście biograficzne. W: D. Jemielniak (red.), Badania jakościowe. Metody i narzędzia (t. 2; s. 91–109). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Bozorovna, S.Z. (2023). Formation of Innovative Activities of Technology Teacher. European Journal of Higher Education and Academic Advancement, 1(2), 158–161. DOI: 10.61796/ejheaa.v1i2.123

Bruner, J. (2006). Kultura edukacji. Kraków: Universitas.

Butler, J. (1992). Teacher Professional Development: An Australian Case Study. Journal of Education for Teaching, 18(3), 221–227. DOI: 10.1080/0260747920180302

Chęcińska, U. (2015). Książka jest światem. O kulturze edukacji czytelniczej jako impresji postaw. W: A. Ungeheuer-Gołąb, M. Chrobak, M. Rogoż (red.), O tym, co Alicja odkryła… W kręgu badań nad toposem dzieciństwa i literaturą dla dzieci i młodzieży (s. 33–42). Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.

Day, C. (2008). Rozwój zawodowy nauczyciela. Gdańsk: GWP.

Dudzikowa, M. (1993). Kompetencje autokreacyjne – możliwość ich nabywania w toku studiów pedagogicznych. Edukacja, Studia, Badania, Innowacje, 44(4), 14–28.

Gaś, Z. (2001). Doskonalący się nauczyciel. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Jezierski, K. (2010). Zagadnienie tożsamości w ujęciach Dana P. McAdamsa i Erika H. Eriksona. Psychologia Rozwojowa, 15(4), 93–102.

Konieczna, E. (2004). Arteterapia w teorii i praktyce. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Korczak, J. (1987). Myśli. Warszawa: PIW.

Kozielecki, J. (1991). Psychologiczna teoria samowiedzy. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Krawczyk-Bocian, A. (2023). Biograficzne istnienie w opowieści. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.

Lasocińska, K. (2013). Twórcze aspekty działań autobiograficznych. W: K. Lasocińska, J.K. Wawrzyniak (red.), Autobiografia jako twórcze wyzwanie. Scenariusze warsztatów biograficznych (s. 16–43). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Leszczawska, M. (red.). (2023). Szuflada z bajkami. Opowieści terapeutyczne studentów pedagogiki i filologii polskiej. Jelenia Góra: Wydawnictwo Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej.

Łukasik, J.M. (2018). Rozwój osobisty nauczyciela – nieobecna kategoria. Ruch Pedagogiczny, (2), 29–37.

Łukasik, J.M. (2020). Rozwój osobisty i zawodowy nauczycielek w okresie wczesnej dorosłości. Edukacja Ustawiczna Dorosłych, (3), 85–97.

Molicka, M. (2006). Psychologiczne aspekty aksjologii baśni. W: G. Leszczyński (red.), Kulturowe konteksty baśni. T. 2: W poszukiwaniu straconego królestwa (s. 110–122). Poznań: Centrum Sztuki Dziecka.

Oreck, B. (2004). The Artistic and Professional Development of Teachers: A Study of Teachers’ Attitudes Toward and Use of the Arts in Teaching. Journal of Teacher Education, 55(1), 55–69. DOI: 10.1177/0022487103260072

Pilch, T., Bauman, T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Straś-Romanowska, M. (2010). Psychologia wobec małych i wielkich narracji. W: M. Straś-Romanowska, B. Bartosz, M. Żurko (red.), Psychologia małych i wielkich narracji (s. 21–40). Warszawa: Eneteia.

Tokarczuk, O. (2013). Palec w soli, czyli krótka historia mojego czytania. W: M. Rabizo-Birek, M. Pocałuń-Dydacz, A. Bieniasa (red.), Światy Olgi Tokarczuk. Studia i szkice (s. 13–22). Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Tokarczuk, O. (2020). Czuły narrator. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Tomanek, K., Bryda, G. (2015). Odkrywanie postaw dydaktyków zawartych w komentarzach studenckich. Analiza treści z zastosowaniem słownika klasyfikacyjnego. Przegląd Socjologiczny, 64(4), 51–81.

Tomczyk, N. (2022). A jeżeli jesteś inny. Historyjka o tym, jak kochać siebie za to, jakim się jest. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Trzebiński, J. (2002). Narracja jako sposób rozumienia świata. Gdańsk: GWP.

Uszyńska-Jarmoc, J. (2015). Kreatywność nauczycieli a ich przekonania i intencje dotyczące interakcji wychowawczych z dziećmi. W: J. Uszyńska-Jarmoc, B. Kunat (red.), Twórczość codzienna jako aktywność całożyciowa człowieka (s. 147–158). Białystok: Trans Humana.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2024.37.2.111-122
Date of publication: 2024-09-30 16:58:52
Date of submission: 2024-02-06 23:00:00


Statistics


Total abstract view - 154
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 35

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Monika Kupiec, Natalia Twardosz

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.