Cyberbullying from the Perspective of Teenagers and their Parents

Teresa Nella Rzepa, Marta Przybylska-Duda

Abstract


The goal of the study was to verify the awareness of the level of cyberbullying and threat related to it by teenagers and their parents. The research was carried out among grammar school students and their parents by means of the author’s questionnaire. It was established that the level of awareness of cyberbullying is higher among children than among their parents. Moreover, more than half of the pupil respondents revealed they had been its victims while one third – its culprits. The level of insecurity related to cyberbullying also revealed to be higher among the young people than among their parents. The largest difference was observed in relation to identity theft and unflattering comments. Statistically significant differences were also related to such forms of cyberbullying as: harassment through frequent phone calls, creating websites in order to ridicule and humiliate another person.


Keywords


cyberbullying; cyber violence; peer violence

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Andrzejewska A. (2014), Dzieci i młodzież w sieci zagrożeń realnych i wirtualnych. Aspekty teoretyczne i empiryczne, Warszawa: Difin.

Aouil B., Piwowarska K. (2011), Cyberprzemoc w życiu młodzieży ponadgimnazjalnej – komunikat z badań, [w:] B. Aouil, K. Czerwiński, D. Wosik-Kawala (red.), Internet w psychologii – psychologia w Internecie, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Aronson E. (2011), Człowiek istota społeczna, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Besley B. (2009), Cyberbullying: An Emerging Threat to the “Always On” Generation, www.cyberbullying.ca/pdf/Cyberbullying_Article_by_Bill_Belsey.pdf (dostęp: 04.07.2014).

Dolata E., Niesiobędzka M., Dolata I. (2011), Porządek normatywny w cyberprzestrzeni, [w:] Z. Majchrzyk, F.J. Terelak (red.), Agresja wirtualna vs realna: poglądy i badania, Białystok: Wyższa Szkoła Administracji Publicznej im. Stanisława Staszica.

Gebauer K. (2005), Mobbing w szkole, Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.

Jędrzejko M., Taper A. (2012), Dzieci a multimedia, Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR.

Kacprzak L. (2006), Przemoc wobec dziecka jako patologia społeczna, Piła: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Staszica.

Kmiecik-Baran K. (2000), Młodzież i przemoc. Mechanizmy socjologiczno-psychologiczne, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kowalski R.M., Limber S.P., Agatston P.W. (2010), Cyberprzemoc wśród dzieci i młodzieży, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Li Q., Cross D., Smith P.K. (eds.) (2012), Cyberbullying in the Global Playground. Research from International Perspectives, Chichester: Wiley-Blackwell, DOI: http://dx.doi.org/10.1002/9781119954484.

Majchrzyk Z. (2011), Realna i wirtualna rzeczywistość, [w:] Z. Majchrzyk, F.J. Terelak (red.), Agresja wirtualna vs realna: poglądy i badania, Białystok: Wyższa Szkoła Administracji Publicznej im. Stanisława Staszica.

Pyżalski J. (2008), Agresja elektroniczna i cyberbullying – stary dom z nową fasadą? Nowe technologie komunikacyjne w życiu młodzieży, www.robusdproject.wsp.lodz.pl/5_opis.pdf (dostęp: 04.07.2014).

Pyżalski J. (2009), Agresja elektroniczna wśród dzieci i młodzieży, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Pyżalski J. (2012), Agresja elektroniczna i cyberbullying jako nowe ryzykowne zachowania młodzieży, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Walrave M., Heirman W. (2008), Skutki cyberbullyingu – oskarżenie czy obrona technologii?, Warszawa: Fundacja Dzieci Niczyje, http://fdn.pl/nr-1-26-2009-cyberprzemoc (dostęp: 03.07.2014).

Willard N. (2007), Educator’s Guide to Cyberbullying and Cyberthreats, www.accem.org/pdf/cbcteducator.pdf (dostęp: 03.07.2014).

Wojtasik Ł. (2007), Przemoc rówieśnicza a media elektroniczne, Warszawa: Fundacja Dzieci Niczyje, http://fdn.pl/nr-1-26-2009-cyberprzemoc (dostęp: 02.07.2014).

Wojtasik Ł. (2008), Rodzice wobec zagrożeń dzieci w Internecie, Warszawa: Fundacja Dzieci Niczyje, http://fdn.pl/nr-1-26-2009-cyberprzemoc (dostęp: 05.07.2014).

Ziółkowska B. (2005), Okres dorastania. Jak rozpoznać ryzyko i jak pomagać?, [w:] A. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka, Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2015.28.2.19
Date of publication: 2016-09-07 12:34:43
Date of submission: 2016-01-12 14:36:28


Statistics


Total abstract view - 2052
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 953

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2016 Teresa Nella Rzepa, Marta Przybylska-Duda

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.