Substantive Implications of the Statement “Work is the Value” for Pedagogy of Work

Waldemar Furmanek

Abstract


The statement (which is accepted in humanistic pedagogy of work) that human work is a value and a sphere in which values become a reality, still calls for interpretation. The author makes such an attempt by outlining the characteristics of human work. The way of presenting human work in axiological and ethical perspective indicates that it is a phenomenon owing to which changes in both man and his environment are taking place. This, in turn, should be used by pedagogy in order to support man in his life-long development.


Keywords


the work of human values; anti-values; axiology; culture

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Bitner B., Stępień K. (2000), Wprowadzenie do etyki zawodowej, Poznań: Wydawnictwo eMPi2.

Chałas K. (2003), Wychowanie ku wartościom. Elementy teorii i praktyki, t. 1, Lublin–Kielce: Wydawnictwo Jedność.

Denek K. (1998), O nowy kształt edukacji, Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.

Denek K. (2001), Aksjologiczne aspekty edukacji szkolnej, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Denek K. (2003), Dziecko w świecie wartości, t. 1, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Furmanek W. (2002), Edukacja wobec poliparadygmatyczności nauk o niej, [w:] W kręgu edukacji, nauk o niej i społeczeństwa, Poznań: Wydawnictwo UAM.

Furmanek W. (2003), Poliparadygmatyczny charakter badań pedagogicznych, [w:] J. Kuźma, J. Morbitzer (red.), Nauki pedagogiczne w teorii i praktyce edukacyjnej, Kraków: Wydawnictwo Naukowe AP.

Furmanek W. (2006), Zarys humanistycznej teorii pracy, Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

Furmanek W. (2008), Zniewolenie przez pracę a problematyka pedagogiki pracy, [w:] R. Gerlach (red.), Edukacja i praca. Konteksty − wyzwania – antynomie, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.

Furmanek W. (2010a), Praca człowieka w perspektywie wartości. Refleksje z lektury książek prof. Z. Wiatrowskiego, „Szkoła − Zawód – Praca”, nr 1.

Furmanek W. (2010b), Cechy pracującego człowieka obiektem badań współczesnej pedagogiki pracy (inspiracje kardynała Stefana Wyszyńskiego), [w:] L. Marszałek, A. Solaka (red.), O społeczeństwie, wychowaniu i pracy w myśli Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa: Wydawnictwo UKSW.

Furmanek W. (2013a), Godność obiektem badań nauk humanistycznych, [w:] W. Furmanek (red.), Wartości w pedagogice. Wolność, odpowiedzialność, godność we współczesnej pedagogice, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Furmanek W. (2013b), Humanistyczna pedagogika pracy. Charakterystyka dyscypliny naukowej, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Furmanek W. (2013c), Humanistyczna pedagogika pracy. Praca człowieka, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Furmanek W. (2013d), Pedagogika wobec wyzwań współczesności, „Annales UMCS. Sectio J”, t. 26.

Furmanek W. (2013e), Etyczne wymiary współczesnej pracy człowieka, „Labor et Educatio”, nr 1.

Furmanek W. (2014), Nowa praca człowieka w cywilizacji informacyjnej, Międzynarodowa Konferencja Naukowa w Ciechocinku (maj).

Furmanek W. (w druku), Humanistyczna pedagogika pracy. Jakość życia obiektem badań.

Gurycka A. (1979), Struktura i dynamika procesu wychowawczego, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Nowak M. (2000), Problemy pedagogiki otwartej, Lublin: Wydawnictwo KUL.

Stańczyk P. (2013), Człowiek, wychowanie, praca w kapitalizmie. W stronę krytycznej pedagogiki pracy, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Wołoszyn S. (1977), Kategoria „powinności” jako podstawowa aksjologiczna kategoria pedagogiki − jak ją rozumieć?, [w:] T. Kukułowicz, M. Nowak (red.), Pedagogika ogólna. Problemy aksjologiczne, Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.

Wyszyński S. (2001), Duch pracy ludzkiej, Warszawa: Wydawnictwo im. Stefana Kardynała Wyszyńskiego Soli Deo, PAX.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2017.30.2.29
Date of publication: 2017-11-09 08:16:34
Date of submission: 2016-06-30 15:38:21


Statistics


Total abstract view - 769
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 1393

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Waldemar Furmanek

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.