Museum in a Polish School in Latvia – a Place of Remembrance, Meetings and a Tool in Education. Case Study

Sylwia Antonowicz

Abstract


When we talk about multiculturalism in the context of education, school resources are worth considering. One of the ways to use the materials collected by the school is to create a school museum. In the article, there is presented the activity of a school museum functioning for over 20 years in the Rezekne Polish State Gymnasium in Latvia. The presented proposals constitute a response to the research problem posed in the form of a question: What role does the museum play in the minority school in Rezekne? The museum activity of the Rezekne Polish State Gymnasium was shown from three perspectives as 1) a place of remembrance whose main task is to share collective memories, 2) a meeting place for cultures whose main task is integration in various minority groups in Latgale territory in Latvia, and 3) a tool in regional education.


Keywords


school museum; minority school; Polish school in Latvia; memorial site

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Babiński, G. (1994). Pogranicze etniczne, pogranicze kulturowe, peryferie – szkic wstępny problematyki. Pogranicze. Studia Społeczne, (4), 5–28.

Baza danych szkół. http://www.polska-szkola.pl/db/web/database/115?field%5B1578%5D=%C5%81otwa&queryString=&dateFrom=&dateTo= (dostęp: 23.05.2018).

http://data.csb.gov.lv/pxweb/lv/iedz/iedz__riga/RIG040.px/table/tableViewLayout1 (dostęp: 16.02.2019).

Nikitorowicz, J. (2009). Edukacja regionalna i międzykulturowa. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Nora, P. (1974). Mémoire collective. W: J. Le Goff, P. Nora (dir.), Faire de l’histoire (s. 398–401). Paris: Gallimard.

Plewko, J. (2004). Łotwa. W: K. Dopierała (red.), Encyklopedia Polskiej Emigracji i Polonii (s. 208–209). Toruń: Oficyna Wydawnicza Kucharski.

Przewoźny, W. (2006). Edukacyjna rola muzeów. W: A.W. Brzezińska, A. Hulewska, J. Słomska (red.), Edukacja regionalna (s. 131–158). Warszawa: PWN.

Szpociński, A. (2008). Miejsca pamięci: lieux de mémoire. Teksty Drugie, (4), 11–20.

Unger, P.M. (2007). Zbiory i muzea szkolne w wychowaniu patriotycznym. W: M. Żaryn (red.), Wychowanie patriotyczne. Tradycje i wyzwania współczesności. Materiały pokonferencyjne (s. 68). Warszawa: Muzeum Historii Polski.

Urlińska, M.M. (2007). Szkoła polska na obczyźnie wobec dylematów tożsamościowych. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2019.32.2.83-92
Date of publication: 2019-10-31 17:20:14
Date of submission: 2018-07-02 22:13:28


Statistics


Total abstract view - 1033
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 617

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Sylwia Antonowicz

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.