Uczenie się w kontekście social media

Aleksandra Madej-Ciupek, Adam Łojan, Kamila Wrona

Streszczenie w języku polskim


Obecnie procesy uczenia się i nauczania są utrudnione przez wiele dystraktorów, a jednym z istotniejszych jest stale rosnąca popularność internetu i mediów społecznościowych (np. Facebook, Instagram, Snapchat), która stawia dydaktykę przed nowymi wyzwaniami. Możliwość ciągłego pozostawania online niesie za sobą wiele korzyści, ale również przeszkód, z którymi należy się zmierzyć. Przedstawione w niniejszym artykule badanie miało na celu dokonanie analizy i opisanie zależności pomiędzy używaniem internetu (głównie portali społecznościowych) a wynikami w nauce, biorąc pod uwagę aspekt osobowości rozumianej zgodnie z Sześcioczynnikowym Modelem Osobowości HEXACO oraz samooceny studentów mierzonej Skalą Samooceny Rosenberga. Wykazano, że średnia ocen koreluje dodatnio z satysfakcją z uzyskanych w nauce wyników oraz z sumiennością. Badanie nie wykazało istotnych zależności pomiędzy uzyskaną średnią ocen a częstotliwością korzystania z internetu i samooceną. Wykazano ujemną korelację samooceny ze skłonnością do porównywania swoich wyników z innymi. W niniejszym artykule zaprezentowano także dalsze kierunki badań związane z omawianą problematyką oraz ograniczenia dotyczące niniejszej pracy.


Słowa kluczowe


media społecznościowe; wyniki w nauce; samoocena; osobowość; studenci

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Aladwani, A.M., Almarzouq, M. (2016). Understanding compulsive social media use: The premise of complementing self-conceptions mismatch with technology. Computers in Human Behavior, 60, 575–581. DOI: https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.02.098

Alwagait, E., Shahzad, B., Alim, S. (2015). Impact of social media usage on students academic performance in Saudi Arabia. Computers in Human Behavior, 51(B), 1092–1097. DOI: https://doi.org/10.1016/j.chb.2014.09.028

Bereźnicki, F. (2001). Dydaktyka kształcenia ogólnego. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Brooks, S. (2015). Does personal social media usage affect efficiency and well-being? Computers in Human Behavior, 46, 26–37. DOI: https://doi.org/10.1016/j.chb.2014.12.053

Cheng, W., Ickens, W. (2009). Conscientiousness and self-motivation as mutually compensatory predictors of university-level GPA. Personality and Individual Differences, 47(8), 817–822. DOI: https://doi.org/10.1016/j.paid.2009.06.029

Dzwonkowska, I., Lachowicz-Tabaczek, K., Łaguna, M. (2008). Samoocena i jej pomiar. Skala samooceny SES M. Rosenberga. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Fila-Jankowska, A. (2009). Samoocena autentyczna. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica.

Fried, C.B. (2008). In-class laptop use and its effects on student learning. Computers & Education, 50(3), 906–914. DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2006.09.006

Mehdizadeh, S. (2010). Self-Presentation 2.0: Narcissism and Self-Esteem on Facebook. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 13(4), 357–364. DOI: https://doi.org/10.1089/cyber.2009.0257

Niemierko, B. (2007). Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Lau, W.W.F., (2017). Effects of social media usage and social media multitasking on the academic performance of university students. Computers in Human Behavior, 68, 286–291. DOI: https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.11.043

Lee, K., Ashton, M.C. (2009). The HEXACO Personality Inventory – Revised. Pobrane z: http://hexaco.org (dostęp: 7.02.2018).

Strus, W., Cieciuch, J. (2014). Poza Wielką Piątkę. Przegląd nowych modeli struktury osobowości. Polskie Forum Psychologiczne, 19(1), 17–49. DOI: https://doi.org/10.14656/PFP20140102

Tawfeeq Alahmar, A. (2016). The impact of social media on the academic performance of second year medical students at College of Medicine, University of Babylon, Iraq. Journal of Medical & Allied Sciences, 6(22), 77–83. DOI: https://doi.org/10.5455/jmas.236927

Vedel, A. (2014). The Big Five and tertiary academic performance: A systematic review and meta-analysis. Personality and Individual Differences, 71, 77–76. DOI: https://doi.org/10.1016/j.paid.2014.07.011

Zawadzki, B., Strelau, J., Szczepaniak, P., Śliwińska, M. (1998). Inwentarz Osobowości NEO-FFI Costy i McCrae. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2020.33.2.85-93
Data publikacji: 2020-06-29 17:48:46
Data złożenia artykułu: 2018-11-04 18:27:33


Statystyki


Widoczność abstraktów - 1970
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 1146

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2020 Aleksandra Madej-Ciupek, Adam Łojan, Kamila Wrona

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.