Managers’ Temperament and the Motivation of Achievements

Irena Pufal-Struzik, Ryszarda Ewa Bernacka

Abstract


The article analyzes the issue of managers’ temperament and motivation to achieve from a personological perspective. The main research goal was to diagnose the state of psychological properties in the context of variables such as: position held, years of work, and sex of the manager. The research used the questionnaire temperament PTS and the LMI Achievement Motivation Questionnaire. The results gathered in a 216-person group of managers with an average age of 41 were analyzed. The statistical inference allowed the formulation of the following conclusions. There is a relationship between temperament and the motivation behind the manager’s achievements. Temperament is a predictor of the motivation of the manager’s achievements. A chairman, CEO or manager do not differ in temperament, but the manager is less independent than the chairman. With the growing number of years at work, the compensatory effort, taking care of prestige and perseverance are reduced also in the manager’s position. The longer the total seniority, the less satisfaction with the achievements and the lower self-control. As far as temperament is concerned, statistically women show significantly higher level of mobility of nervous processes, and in the scope of achievement motivation – higher enthusiasm for learning and goal orientation. On the other hand, the level of satisfaction with achievements and self-control is statistically significantly higher in male managers. The research results can be used in recruitment as well as for directing the development of the psychological potential of male and female managers.


Keywords


temperament; motivation of achievements; manager

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Brandstatter, H. (1997). Becoming an Entrepreneur – A Question of Personality Structure? Journal of Economic Psychology, 18(2–3), 157–177, DOI: https://doi.org/10.1016/S0167-4870(97)00003-2.

Domurat, A. (2006). O motywacji przedsiębiorczości i jej percepcji wśród przedsiębiorców. W: E. Aranowska, M. Goszczyńska (red.), Człowiek wobec wyzwań i dylematów współczesności. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Józefowi Kozieleckiemu (s. 133–155). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Dymkowski, M., Nosal, C., Piskorz, Z. (1993). Psychologiczne kryteria doboru kadry kierowniczej. W: S. Witkowski (red.), Psychologiczne wyznaczniki sukcesu w zarządzaniu (s. 129–147). Wrocław: UW.

Franken, R.E. (2005). Psychologia motywacji. Gdańsk: GWP.

Jachnis, A. (1994). Temperament a predyspozycje do zawodu menedżera. W: S. Witkowski (red.), Psychologia sukcesu (s. 65–72). Warszawa: PWN.

Klinkosz, W., Sękowski, A. (2006). H. Schulera i M. Prochaski polska wersja Inwentarza Motywacji Osiągnięć – Leistungsmotivationsinventar (LMI). Czasopismo Psychologiczne, 7(2), 253–264.

Klinkosz, W., Sękowski, A.E. (2013). Inwentarz Motywacji Osiągnięć. Polska adaptacja LMI – Leistungs motivations inventar H. Schulera, G.C. Thorntona, A. Frintrupa i M. Prochaski. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Knight, F.H. (2012). Risk, Uncertainty and Profit. New York: Courier Corporation.

Kozielecki, J. (1997). Transgresja i kultura. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Łukaszewski, W., Doliński, D. (2000) Mechanizmy leżące u podstaw motywacji. W: J. Strelau (red.), Psychologia – podręcznik akademicki (T. 2: s. 441–468). Gdańsk: GWP.

Markman, G.D., Baron, R.A. (2003). Person-entrepreneur ship fit: Why some people are more successful as entrepreneurs than others. Human Resource Management Review, 13(2), 281–301, DOI: https://doi.org/10.1016/S1053-4822(03)00018-4.

McClelland, D.C. (1961). The Achievement Society. Princeton: Van Nostrand.

McClelland, D.C. (1962). Business drive and national achievement. Harvard Business Review, 40, 99–112.

Morawiecka, E. (2013). Podmiotowe komponenty przedsiębiorczości w ujęciu teoretycznym i empirycznym – próba psychologicznej syntezy. W: J. Wasilczuk (red.), Przedsiębiorczość w ośmiu odsłonach (s. 59–72). Gdańsk: Politechnika Gdańska.

Piskorz, Z., Piskorz, J. (2010). Przedsiębiorcy i kierownicy – podobni czy różni? Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, (115), 596–605.

Schuler, H., Thornton, G.C., Frintrup, A., Mueller-Hanson, R. (2004). Achievement Motivation Inventory. Manual. Oxford: Hogrefe & Huber Publisher.

Shane, S., Locke, E.A., Collins, C.J. (2003). Entrepreneurial Motivation. Human Resource Management Review, 13(2), 257–279, DOI: https://doi.org/10.1016/S1053-4822(03)00017-2.

Shaver, K., Scott, L. (1991). Person, Process, Choice: The Psychology of New Venture Creation. Entrepreneurship Theory and Practice, 16(2), DOI: https://doi.org/10.1177/104225879201600204.

Stewart, W.H., Carland, J.C., Carland, J.W. (1998). Is risk taking an attribute of entrepreneurship? A comparative analysis of instrumentation. Proceedings of the Association for Small Business and Entrepreneurship, 51–56.

Strelau, J. (1998). Psychologia temperamentu. Warszawa: PWN.

Strelau, J. (2001). Psychologia temperamentu. Warszawa: PWN.

Strelau, J., Zawadzki, B. (1998). Kwestionariusz temperamentu PTS. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Strzałecki, A. (2003). Psychologia twórczości. Między tradycją a ponowoczesnością. Warszawa: Wydawnictwo UKSW.

Strzałecki, A. (2005). Psychologiczne wymiary efektywności funkcjonowania polskich menedżerów w warunkach transformacji ustrojowej. W: A. Tokarz (red.), W poszukiwaniu zastosowań psychologii twórczości (s. 31–50). Kraków: Wydawnictwo UJ.

Strzałecki, A., Kusal, A. (2002). Osobowościowe i temperamentalne mechanizmy sprawnego zarządzania. Studia Psychologica, 3, 5–20.

Strzałecki, A., Tomaszewicz, B. (2004). Wyznaczniki efektywności funkcjonowania polskich menedżerów w warunkach zmian systemowych. Studia Psychologica UKSW, 5, 125–139.

Strzałecki, A., Czołak, D. (2005). Osobowościowe i temperamentalne czynniki warunkujące osiąganie sukcesu w przedsiębiorczości. Przegląd Psychologiczny, 48(2), 133–151.

Terelak, J. (1999). Psychologia menedżera. Warszawa: Difin.

Tyszka, T. (1997). Psychologia zachowań ekonomicznych. Warszawa: PWN.

Tyszka, T., Zaleśkiewicz, T. (2001). Racjonalność decyzji. Pewność i ryzyko. Warszawa: PWE.

Wärneryd, K.-E. (1988). The Psychology of Innovative Entrepreneurship. W: W.F. van Raaji, G.M. van Veldhoven, K.-E. Wärneryd (eds.), Handbook of Economic Psychology (s. 404–447). Dordrecht: Academic Publishers.

Wärneryd, K.-E. (2004). Psychologia i ekonomia. W: T. Tyszka (red.), Psychologia ekonomiczna (s. 7–38). Gdańsk: GWP.

Widerszal-Bazyl, M. (1979). Ukierunkowanie motywacji osiągnięć a poziom wykonania pracy. Wrocław: Ossolineum.

Witkowski, S.A. (2010). Rynek pracy a modyfikacja oczekiwanych kompetencji menedżera – dynamika zmian w organizacji. W: B. Kożusznik, M. Chrupała-Pniak (red.), Zastosowania psychologii w zarządzaniu (s. 177–190). Katowice: Wydawnictwo UŚ.

Zawadzki, B., Strelau, J. (1997). Formalna charakterystyka zachowania – Kwestionariusz temperamentu (FCZ-KT). Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2019.32.4.197-215
Date of publication: 2019-12-31 17:08:29
Date of submission: 2019-05-18 01:57:43


Statistics


Total abstract view - 2003
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 692

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Irena Pufal-Struzik, Ryszarda Ewa Bernacka

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.