Education – Mind Training

Alicja Antas-Jaszczuk

Abstract


The article provides an outline on how research into the mind may affect changes which can be introduced in the system of education and upbringing. The need for reforms results from dynamic progress of knowledge in the field of neuroscience which indicates the direction while further transforming the process of teaching. The aim is to make a use of full potential of human brain, taking into account entire knowledge about human’s development, his mind and activity. Additional confrontation may result from an increased development of the mankind and requirements imposed by modern global civilization. So far various concepts have been developed and presented in the area of education and upbringing. Still a number of those sophisticated models which attempt to keep up with today’s progress, need to be tested empirically for their effectiveness.


Keywords


education; development; mind; neuroscience

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Bauman, Z. (2006). Praca, konsumpcjonizm i nowi ubodzy. Kraków: Wydawnictwo WAM.

Bertolero, M., Bassett, D.S. (2019). Jak materia nauczyła się myśleć. Świat Nauki, (8), 16–23.

Delors, J. (red.). (1998). Edukacja – jest w niej ukryty skarb. Raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji dla XXI wieku. Warszawa: Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Wydawnictwa UNESCO.

Dennet, D.C. (2017). Od bakterii do Bacha. O ewolucji umysłów. Kraków: Copernicus Center Press.

Drat-Ruszczak, K. (2000). Teorie osobowości – podejście psychodynamiczne i humanistyczne. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (T. 2; s. 601–652). Gdańsk: GWP.

Faure, E. (1975). Uczyć się, aby być. Warszawa: PWN.

Gałdowa, A. (1999). Klasyczne i współczesne koncepcje osobowości. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Gmerek, T. (2007). Społeczne funkcje szkolnictwa w Finlandii. Poznań–Leszno: Wyższa Szkoła Humanistyczna im. Króla Stanisława Leszczyńskiego.

Guz, S. (2006). Metoda Montessori w przedszkolu i szkole. Kształcenie i osiągnięcia dzieci. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Kaku, M. (2014). Przyszłość umysłu. Dążenie nauki do zrozumienia i udoskonalenia naszego umysłu. Warszawa: Prószyński i S-ka.

Kant, I. (1999). O pedagogice. Łódź: Dajas.

Kozielecki, J. (1995). Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa: PIW.

Kozielecki, J. (1997). Transgresja i kultura. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Krastew, I., Holmes, S. (2018). Teraz my urządzimy Europę. Gazeta Wyborcza. Magazyn Świąteczny, (24–26 grudnia), 12–13.

Kuchta, R. (2004). Pedagogika Marii Montessori. W: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika (T. 1; s. 324–334). Warszawa: PWN.

Lindsay, P.H., Norman, D.A. (1984). Procesy przetwarzania informacji u człowieka. Wprowadzenie do psychologii. Warszawa: PWN.

Maciejasz, D. (2018). Chiński skok po wiedzę za dolary. Gazeta Wyborcza, (299), 10–11.

Maslow, A.H. (1986). W stronę psychologii istnienia. Warszawa: Wydawnictwo Pax.

Nikitorowicz, J. (2009). Edukacja regionalna i międzykulturowa. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Nosal, C.S. (2009). Umysł rozbity i integrowany – w poszukiwaniu holonu. W: J. Kozielecki (red.), Nowe idee w psychologii. Psychologia XXI wieku (s. 110–130). Gdańsk: GWP.

Powęska, M. (2019). Czy uda się nam stworzyć sztuczny mózg? Wiedza i Życie, (1), 24–29.

Radlińska, H. (1961). Pedagogika społeczna. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Radziewicz-Winnicki, A. (2008). Pedagogika społeczna. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Schafer, M., Schiller, D. (2020). Społeczne mapy drogowe mózgu. Świat Nauki, (3), 18–23.

Suddendorf, T. (2018). Ludzki umysł ma dwie cechy odróżniające nas od zwierząt. Świat Nauki, (10), 18–23.

Wolf, Ch. (2018). Mózg jak odcisk palca. Charaktery, (3), 14–17.

Wosińska, W. (2004). Psychologia życia społecznego. Gdańsk: GWP.

Zimbardo, P.G. (1999). Psychologia i życie. Warszawa: PWN.

Żylińska, M. (2013). Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2021.34.1.91-108
Date of publication: 2021-04-27 15:38:02
Date of submission: 2019-06-17 12:33:57


Statistics


Total abstract view - 823
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 882

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Alicja Antas-Jaszczuk

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.