TikTok jako narzędzie budowania wizerunku politycznego: studium empiryczne oddziaływania przekazów na TikToku na odbiór polskich polityków

Agata Olszanecka-Marmola, Maciej Marmola, Krzysztof Darmoń, Artur Maślak

Streszczenie w języku polskim


TikTok stał się w ostatnich latach najszybciej rozwijającym się medium społecznościowym. Jego potencjał zaczynają zauważać również politycy, który wykorzystują to medium do budowania politycznego wizerunku i przekonania do siebie najmłodszych wyborców. Celem prezentowanego artykułu jest zdiagnozowanie, w jaki sposób przekazy polityczne na TikToku wpływają na ocenę wybranych polskich polityków. Aby to sprawdzić, przeprowadziliśmy badanie quasi-eksperymentalne (N=197) z dwukrotnym pomiarem w jednej próbie. Jego wyniki potwierdzają, że TikTok można uznać za skuteczne narzędzie w procesie budowania wizerunku politycznego. Zaprezentowane przekazy pozytywnie wpłynęły na ocenę tych polityków, którzy umiejętnie wykorzystywali specyfikę TikToka, publikując treści o charakterze rozrywkowym. Pogłębiona analiza wykazała, że podatność na zmianę ocen polityków pod wpływem treści z TikToka wiąże się z płcią i preferencjami politycznymi, a mniejsze znaczenie w tej kwestii mają autoidentyfikacje ideologiczne odbiorców.


Słowa kluczowe


TikTok, wizerunek polityczny, media społecznościowe, młodzi wyborcy

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Batorski, D., Rudź, M., Winciorek, A., Woźniak, R. 2023. Obraz kampanii w mediach społecznościowych. Raport IV, Fundacja im. Stefana Batorego, Warszawa.

Bhandari, A., Bimo, S. 2022. Why’s Everyone on TikTok Now? The Algorithmized Self and the Future of Self-Making on Social Media, “Social Media + Society”, vol. 8(1), pp. 1–11. DOI: https://doi.org/10.1177/20563051221086241.

Biedroń, R. 2022. Bo Polska, to już nie państwo demokratyczne :( #biedron #dlaciebie #dc [TikTok], https://www.tiktok.com/@rbiedron/video/7122066075453361413 (dostęp: 24.02.2023).

Biedroń, R. 2023. Ciężki powrót do szkoły po feriach? #school #schoollife #fyp @mlodalewica [TikTok], https://www.tiktok.com/@rbiedron/video/7204753594267061509 (dostęp: 24.02.2023).

Cervi, L., Tejedor, S., Blesa, F. G. 2023. TikTok and Political Communication: The Latest Frontier of Politainment? A Case Study, “Media and Communication”, vol. 11(2), pp. 203–217. DOI: https://

doi.org/10.17645/mac.v11i2.6390.

Cervi, L., Tejedor, S., Marín Lladó, C. 2021. TikTok and the new language of political communication, “Cultura, Lenguaje y Representación”, vol. 26, pp. 267–287. DOI: https://doi.org/10.6035/clr.5817.

Falkowski, A., Michalak, M. 2009. Doświadczenie i opinia w kształtowaniu wizerunku polityków, [w:] Polityka i politycy. Diagnozy–oceny–doświadczenia, J. Miluska (red.), Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.

Gulati, J., Williams, C. B. 2021. Digital Media Expenditures in Presidential Campaigns, 2008–2020, [in:] The Internet and the 2020 Campaign, T. L. Towner, J. C. Baumgartner (eds.), Lexington Books, Lanham, MD.

Hysa, B., Karasek, A., Zdonek, I. 2021. Social Media Usage by Different Generations as a Tool for Sustainable Tourism Marketing in Society 5.0 Idea, “Sustainability”, vol. 13(3), 1018. DOI: https://doi.org/10.3390/su13031018.

IBIiMS. 2024. TikTok w polityce: Nowa arena dla polskich polityków w 2023 roku, Instytut Badań Internetu i Mediów Społecznościowych, https://ibims.pl/tiktok-w-polityce-nowa-arena-dla-polskich-politykow-w-2023-roku/ (dostęp: 24.02.2023).

Isaak, J., Hanna, M. J. 2018. User Data Privacy: Facebook, Cambridge Analytica, and Privacy Protection, “Computer”, vol. 51(8), pp. 56–59. DOI: https://doi.org/10.1109/MC.2018.3191268.

jw. 2023. Polscy internauci na TikToku cztery godziny dłużej niż na Facebooku, Wirtualne Media, https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/tiktok-jak-korzystac-ile-ma-uzytkownikow-polska-facebook-instagram (dostęp: 24.02.2023).

Kaid, L. L., Holtz-Bacha, C. 2000. Gender Reactions to TV Political Broadcasts: A Multicountry Comparison, “Harvard International Journal of Press/Politics”, vol. 5(2), pp. 17–29. DOI: https://doi.org/10.1177/1081180X00005002003.

Karvonen, L. (2010). The personalisation of politics: A study of parliamentary democracies, ECPR Press, Colchester.

Kowalski, J. 2022. Prawie 21 000 zł emerytury ZA NIC! [TikTok], https://www.tiktok.com/@januszkowalskiofficial/video/7067260423036210438 (dostęp: 24.02.2023).

Kowalski, J. 2023. Hejt i nienawiść ruskich, platformianych i ubeckich trolli [TikTok], https://www.tiktok.com/@januszkowalskiofficial/video/7197691601785834757 (dostęp: 24.02.2023).

Mentzen, S. 2022a. Sukcesy rządu Mateusza Morawieckiego. #mentzen #slawomirmentzen #nowanadzieja [TikTok], https://www.tiktok.com/@slawomirmentzen/video/7177024503325740294 (dostęp: 24.02.2023).

Mentzen, S. 2022b. Czym jest krówka? #mentzen #slawomirmentzen #nowanadzieja #skarbowka #podatki #vat #krowka [TikTok], https://www.tiktok.com/@slawomirmentzen/video/7181108032259001605 (dostęp: 24.02.2023).

Montag, C., Yang, H., Elhai, J. D. 2021. On the Psychology of TikTok Use: A First Glimpse from Empirical Findings. “Frontiers in Public Health”, vol. 9, 641673. DOI: https://doi.org/10.3389/fpubh.2021.641673.

Newman, N., Fletcher, R., Eddy, K., Robinson, C. T., Nielsen, R. K. 2023. Reuters Institute digital news report 2023, Reuters Institute for the Study of Journalism. DOI: https://doi.org/10.60625/RISJ-P6ES-HB13.

Nowicka, W. 2022. Kaja Godek... #aborcja #polska #news #fy [TikTok], https://www.tiktok.com/@wandanowicka_/video/7182224430263799045 (dostęp: 24.02.2023).

Nowicka, W. 2023. See you #2023 #polska #foryou #politics [TikTok], https://www.tiktok.com/@wandanowicka_/video/7184098823604718853 (dostęp: 24.02.2023).

Olszanecka-Marmola, A. 2020. Czy telewizyjna reklama polityczna może zmienić wizerunek kandydata?, Adam Marszałek, Toruń.

Olszanecka-Marmola, A., Marmola, M. 2020. Gender Differences in Reactions to TV Political Advertising: An Empirical Study of the 2015 Presidential Election in Poland, “Annales Universitatis

Mariae Curie-Skłodowska, Sectio K – Politologia”, vol. 27(2), pp. 109–125. DOI: https://doi.org/10.17951/k.2020.27.2.109-125.

OpenMobi. 2021. Jak marki powinny komunikować się z użytkownikami TikToka?, https://openmobi.pl/tiktok_raport2021/ (dostęp: 24.02.2023).

Ortiz-Ospina E. 2019. The rise of social media, Our World in Data, https://ourworldindata.org/rise-ofsocial-media (dostęp: 24.02.2023).

Pindur, S., Pyka, B., Gruszka, G., Duda, A., Gielata, D., Szuba, J. 2021. Oddziaływanie przekazów w mediach społecznościowych na zmianę postrzegania liderów politycznych wśród młodych ludzi – studium przypadku Roberta Biedronia i Janusza Korwin-Mikkego, [w:] Wybory parlamentarne i prezydenckie 2019–2020 w państwach europejskich: nacjonalizmy – echo przeszłości czy nieuchronna przyszłość, Z. Sielska, A. Robak, K. Kaczmarczyk (red.), Adam Marszałek, Toruń.

Tereszkiewicz, A. 2022. TikTok – przegląd badań naukowych, „Media i Społeczeństwo”, nr 16, pp. 210–230. DOI: https://doi.org/10.53052/MiS.2022.16.13

TikTok. 2023. Expanding TikTok’s Research API and Commercial Content Library, https://newsroom.tiktok.com/en-eu/expanding-tiktoks-research-api-and-commercial-content-library (dostęp: 24.02.2023).

Tusk, D. 2022. Przygotowania świąteczne… #tusk #rodzina #swieta #choinka #zakupy #polityka #foryou [TikTok], https://www.tiktok.com/@donald_tusk/video/7179158723628256518 (dostęp: 24.02.2023).

Tusk, D. 2023. Pomidory po 3.99zł #Tusk #Polityka #Inflacja #PiS #Drożyzna [TikTok], https://www.tiktok.com/@donald_tusk/video/7210785765515644166 (dostęp: 24.02.2023).

tw. 2023. TikTok w Polsce coraz bliżej Instagrama, X stracili ponad milion użytkowników, Wirtualne Media, https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/tiktok-w-polsce-instagram-x (dostęp: 24.02.2023).

Umańska, E. 2023. Kobiety i polityka, Komunikat z Badań CBOS, nr 123/2023, Centrum Badania Opinii Społecznej, Warszawa.

Vergeer, M., Hermans, L., Sams, S. 2013. Online social networks and micro-blogging in political campaigning: The exploration of a new campaign tool and a new campaign style, “Party Politics”, vol 19(3), pp. 477–501. DOI: https://doi.org/10.1177/1354068811407580.

Wysocka, M., Pokrywka, A., Jakubiszyn, K., Janczura, K., Radek, P., Ziółkowska, J., Kuś, J. 2022. Kim są polscy użytkownicy TikToka? (Część 4). GetHero & Uniwersytet SWPS, Warszawa.

Zamora-Medina, R., Suminas, A., Fahmy, S. S. 2023. Securing the Youth Vote: A Comparative Analysis of Digital Persuasion on TikTok Among Political Actors, “Media and Communication”, vol. 11(2). DOI: https://doi.org/10.17645/mac.v11i2.6348.

Zulli, D., Zulli, D. J. 2022. Extending the Internet meme: Conceptualizing technological mimesis and imitation publics on the TikTok platform, “New Media & Society”, vol. 24(8), pp. 1872–1890.

DOI: https://doi.org/10.1177/1461444820983603.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/k.2024.31.2.73-87
Data publikacji: 2024-12-28 19:30:18
Data złożenia artykułu: 2024-03-25 19:15:42


Statystyki


Widoczność abstraktów - 0
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 0

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2024 Agata Olszanecka-Marmola, Maciej Marmola, Krzysztof Darmoń, Artur Maślak

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.