Mediatisation of film discourse on the example of Pawel Pawlikowski's 'Cold War' (2018) - results of own research
Abstract
Sent the issue of mediatization of film discourse in the context of national branding and to define the role of cinematography in the process of creating a nation brand. The aim of the author was to investigate the forms of promoting cinema abroad and prove that properly organized promotion can be an effective tool for creating a national brand of cinematography. The research area concerned mainly mediatized film criticism and methods of promoting Polish films abroad, and the research tools used were developed on the basis of structured and available data on the Internet. The article presents an analysis of foreign reviews of Cold War by Paweł Pawlikowski and the position of this film on the most popular foreign portals gathering international criticism, such as Rotten Tomatoes and AlloCiné. The results made it possible to learn the opinions of critics and viewers about this film, constituting a starting point for considerations on the functioning of Polish films in the global circulation and the role of Polish cinematography.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Adamczak, M. (2010). Globalne Hollywood. Filmowa Europa i polskie kino. Gdańsk: słowo/obraz terytoria.
Anholt, S. (2005b). Sprawiedliwość marek. Jak branding miejsc i produktów może uczynić kraj bogatym, dumnym i pewnym siebie. Warszawa: Fundacja Promocja Polska, Instytut Marki Polskiej.
Anholt, S., & Hildreth, J. (2005a). Brand America. Tajemnica Megamarki. Warszawa: Instytut Marki Polskiej.
Balme, C.B. (2014). The Theatrical Public Sphere. Cambridge: Cambridge University Press. doi:10.1017/CBO9781139051668
Bowen, W., & Baumol, W. (1966). Performing Arts: The Economic Dilemma: A Study of Problems Common to Theater, Opera, Music, and Dance. New York: The Twentieth Century Fund.
Dinnie, K. (2009). Nation Branding: Concepts, Issues, Practice. Oxford: Butterworth-Heinemann. doi:10.4324/9780080554570
Encheva, K., Driessens, O., & Verstraeten, H. (2013). The mediatization of deviant subcultures: An analysis of the media-related practices of graffiti writers and skaters. MedieKultur: Journal of Media and Communication Research, 29(54), 8–25. doi:10.7146/mediekultur.v29i54.7349
Fiske, J. (1987). Television Culture. London–New York: Methuen.
Fornäs, J. (2011). Medialisering: Introduktion. W: J. Fornäs & A. Kaun (Eds.), Medialisering av kultur, politik, vardag och forskning: Slutrapport från Riksbankens Jubileumsfonds forskarsymposium i Stockholm 18–19 augusti 2011 (s. 5–13). Huddinge: Södertörns högskola.
Gad, K. (2016). Polska e-marka narodowa. Spoty promocyjne Polski w internecie jako element brandingu narodowego. Kraków: Instytut Dziennikarstwa Mediów i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Gawroński, S. (2011). Branding narodowy w praktyce. Studium przypadku Księstwa Liechtensteinu. Rzeszów: BBConsult.
Gębicka, E. (2006). Między państwowym mecenatem a rynkiem. Polska kinematografia po 1989 roku w kontekście transformacji ustrojowej. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Gębicka, E. (2015). Problemy tożsamości polskiego kina w dobie globalizacji i konkurencji na rynku filmowym. W: K. Doktorowicz (red.), Tożsamość w wieku informacji. Media, internet, kino (s. 55–71). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Hepp, A. (2011). Medienkultur. Die Kultur mediatisierter Welten. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften. doi:10.1007/978-3-531-94113-4
Hereźniak, M. (2011). Marka narodowa. Jak skutecznie budować wizerunek i reputację kraju. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Hess, A., & Najbor, J. (2020). Promotion of Polish Cinema abroad as an Element of Nation Branding. Case Study of “Cold War” (2018) by Pawel Pawlikowski. Sustainability, 12(14), 1–2. doi:10.3390/su12145621
Hjarvard, S. (2008). The Mediatization of Society: A Theory of the Media as Agents of Social and Cultural Changes. Nordicom Review, 29(2), 105–134. doi:10.1515/nor-2017-0181
Hjarvard, S. (2013). The Mediatization of Culture and Society. London–New York: Routledge. doi:10.4324/9780203155363
Hjarvard, S., & Nybro Petersen, L. (2013). Mediatization and cultural change. MedieKultur: Journal of Media and Communication Research, 29(54), 1–7. doi:10.7146/mediekultur.v29i54.8123
Humphreys, L. (2013). Mobile Social Media: Future Challenges and Opportunities. Mobile Media & Communication, 1(1), 20–25. doi:10.1177/2050157912459499
Kaun, A., & Fast, K. (2014). Mediatization of Culture and Everyday Life. Pobrane z: http://sh.diva-portal.org/smash/get/diva2:698718/FULLTEXT02.pdf
Kopecka-Piech, K. (2011). Media Convergence Strategies: Polish Examples. Wrocław: Astrum.
Kopecka-Piech, K. (2012). Mobilne media miejskie. Studia Medioznawcze, 3(50), 111–128.
Krowicki, P. (2014). Dyplomacja publiczna i branding narodowy w służbie pozytywnego wizerunku. W: E. Mocek (red.), Promocja Polski w świecie. Kultura – dyplomacja – marka narodowa (s. 9–151). Warszawa: Collegium Civitas Press, Instytut Adama Mickiewicza.
Levinson, P. (2009). New New Media. Boston: Penguin Academics.
Lewicki, A. (2016). Międzynarodowa recepcja kina polskiego. Szkic. Kwartalnik Filmowy, (95), 219–230.
Olins, W. (2014). Wally Olins o marce. Warszawa: Instytut Marki Polskiej.
Państwowy Instytut Sztuki Filmowej. (b.d.). Międzynarodowa dystrybucja „Zimnej wojny”. Pobrane z: https://pisf.pl/aktualnosci/miedzynarodowa-dystrybucja-zimnej-wojny/#
Płażewski, J. (2002). O promocji polskiego kina za granicą. Pobrane z: https://culture.pl/pl/artykul/o-promocji-polskiego-kina-za-granica
Pulver, A. (2018). Th 50 best films of 2018 in the US: No. 9 – Cold War. The Guardian. Pobrane z: https://www.theguardian.com/fim/2018/dec/11/best-fims-2018-us-cold-war
Skowronek, B. (2016). Dyskurs filmowy jako odmiana dyskursu medialnego. W: B. Witosz, K. Sujkowska-Sobisz, E. Ficek (red.), Dyskurs i jego odmiany (s. 189–200). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Szczęsna, E. (red.). (2002). Słownik pojęć i tekstów kultury. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Szpunar, M. (2008). Czym są nowe media – próba konceptualizacji. Studia Medioznawcze, 4(35), 31–40. Pobrane z: https://studiamedioznawcze.pl/Numery/2008_4_35/pelny.pdf
Wei, R. (2013). Mobile Media: Coming of Age with a Big Splash. Mobile Media and Communication, 1(1), 50–56. doi:10.1177/2050157912459494
Wróblewska, A. (2014). Rynek filmowy w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo Wojciech Marzec.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/ms.2021.5.77-94
Date of publication: 2022-06-07 09:57:12
Date of submission: 2021-11-15 23:00:04
Statistics
Indicators
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Joanna Najbor
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.