The Use of New Media Technologies by Youth and Seniors. Research report
Abstract
The Internet and new media have become an integral part of everyday life for many people, regardless of age or social status. Young people and senior citizens are two important social groups affected by the development of media technologies, although often in very different ways. People belonging to different social categories may use new technologies in significantly different ways and have different problems related to their everyday use. Therefore, the aim of the analysis in the following sections is to identify the characteristics and ways in which young people and seniors use new media technologies. The analyses of the empirical material obtained in the face-to-face interviews aimed to answer the following research questions: (RQ1) What are the ways, characteristics and problems associated with the use of new media technologies by contemporary users? (RQ2) What are the peculiarities of the use of new media technologies by young people? (RQ3) What are the peculiarities of the use of new media technologies by older people? The results of the research indicate that the ways, characteristics and problems of using media technologies are rarely shared between older and younger people, as significant discrepancies are usually revealed. In particular, the observation of the specifics of the use of new media technologies by young people indicates that for them it is a tool that is indispensable for their daily personal, social and educational needs (permanent connection). Seniors, on the other hand, recognise the benefits of technology, but at the same time value life beyond the screen.
Wykorzystanie nowych technologii medialnych przez młodzież i seniorów. Raport z badań
Internet i nowe media stały się integralną częścią życia codziennego wielu osób, niezależnie od wieku czy statusu społecznego. Młodzież i seniorzy to dwie ważne grupy społeczne, których dotyczy rozwój technologii medialnych, choć często w zupełnie inny sposób. Osoby należące do różnych kategorii społecznych mogą znacząco odmiennie korzystać z nowych technologii i mieć inne problemy związane z ich codziennym wykorzystywaniem. Dlatego celem analizy w kolejnych częściach opracowania jest wskazanie cech charakterystycznych i sposobów korzystania z nowych technologii medialnych przez młodzież i seniorów. Celem analizy materiału empirycznego uzyskanego w wywiadów bezpośrednich było otrzymanie odpowiedzi na następujące pytania badawcze: (Pb1) Jakie są sposoby, cechy charakterystyczne i problemy związane z korzystaniem z nowych technologii medialnych przez współczesnych użytkowników? (Pb2) Jaka jest specyfika korzystania z nowych technologii medialnych przez młodzież? (Pb3) Jaka jest specyfika korzystania z nowych technologii medialnych przez osoby starsze? Wyniki badań wskazują, że sposoby, cechy charakterystyczne i problemy korzystania z technologii medialnych rzadko są wspólne dla osób starszych i młodszych; zazwyczaj ujawniają się istotne rozbieżności. W szczególności obserwacja specyfiki korzystania z nowych technologii medialnych przez młodzież wskazuje, że jest to dla nich narzędzie niezbędne do realizacji codziennych potrzeb osobistych, społecznych i edukacyjnych (permanentne podłączenie). Seniorzy natomiast dostrzegają korzyści płynące z technologii, ale jednocześnie cenią sobie życie poza ekranem.
Słowa kluczowe: nowe technologie; młodzież; seniorzy; korzystanie z mediów; wywiady bezpośrednie
Keywords
Full Text:
PDF (Polish)References
ABC Rynek i Opinia (2023). Dojrzali konsumenci w sieci. Pobrane 7 maja 2024 z: https://arc.com.pl/gotowe-raporty-syndykatowe/dojrzali-konsumenci-w-polsce/
Adamczyk M.D., Lisiecka-Bednarczyk A. (2022). Obecność i bezpieczeństwo osób starszych w cyberprzestrzeni. Cybersecurity and Law, 8(2), 219–229.
Antosz P. (2014). Aktywność młodzieży w Internecie i zagrożenia z nią związane. Kraków: Uniwersytet Jagielloński.
Babbie E. (2007). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: PWN.
Bauer Z., Pisarek W. (2006). Nowe media. W: W. Pisarek (Red.). Słownik terminologii medialnej (ss. 130–131). Kraków: Universitas.
CBOS (2023). Korzystanie z internetu w 2023 roku. Komunikat z badań Nr 72/2023. Pobrane 7 sierpnia 2023 z: https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2023/K_072_23.PDF
Czerniawska D., Fenrich W., Olcoń-Kubicka M. (2011). Internet wzbogacił moje życie. W:
M. Olcoń-Kubicka (Red.), Bariery w korzystaniu z Internetu przez osoby w wieku 50+ (s. 15–21). Warszawa.
Digital Poland (2023). Technologia w służbie społeczeństwu. Czy Polacy zostaną społeczeństwem 5.0? Edycja 2023. Pobrane 12 listopada 2023 z: https://digitalpoland.org/publikacje/pobierz?id=361d97e9-ca5e-4614-afd9-d9d506c66033
Eurostat (2023). 96% of Young People in the EU Uses The Internet Daily. Pobrane 10 listopada 2023 z: https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-eurostat-news/w/ddn-20230714-1
Gudkova S. (2012). Badania jakościowe. Metody i narzędzia. W: D. Jemielniak (Red.), Wywiad w badaniach jakościowy (s. 12). Warszawa.
InfoSenior (2023a). Badanie Infosenior. Edycja IV. Pobrane 8 lipca 2023 z: https://zbp.pl/getmedia/6a0c1d08-5230-4530-a390-84da0ece2797/Prezentacja_InfoSenior_2023
InfoSenior (2023b). Polscy seniorzy online. Większość z nich ma bankowe konto internetowe [BADANIE]. Pobrane 7 grudnia 2023 z: https://forsal.pl/finanse/finanse-osobiste/artykuly/8641951,polska-seniorzy-bankowe-konta-internetowe.html
Kiełczykowska A. (2023). MZ: nadmierne korzystanie z nowych technologii to złożone wyzwanie dla zdrowia publicznego. Pobrane 10 grudnia 2023 z: https://naukawpolsce.pl/aktualnosci/news%2C97763%2Cmz-nadmierne-korzystanie-z-nowych-technologii-cyfrowych-zlozone-wyzwanie
Krajowy Instytut Mediów (2023). Polacy 50+. Pobrane 8 lipca 2023 z: https://kim.gov.pl/wyniki-badan/
Łukasik-Turecka A. (2023). Disinformation in the Polish Media Space in the First Year of Russia’s Full-Scale Aggression Against Ukraine. Przegląd Strategiczny, 13(16), 251–260.
Meszczyńska M. (2023). Nie radzą sobie z biurowymi aplikacjami, nie umieją weryfikować źródeł. Kompetencje cyfrowe polskich uczniów są zadziwiająco niskie. Pobrane 7 sierpnia 2023 z: https://strefaedukacji.pl/nie-radza-sobie-z-biurowymi-aplikacjami-nie-umieja-weryfikowac-zrodel-kompetencje-cyfrowe-polskich-uczniow-sa-zadziwiajaco/ar/c5-17249277
NASK (2023). Co robią nasze dzieci w sieci, czyli Raport z najnowszego badania NASK „Nastolatki 3.0”. Pobrane 7 sierpnia 2023 z: https://www.nask.pl/pl/aktualnosci/5316,Co-robia-nasze-dzieci-w-sieci-czyli-Raport-z-najnowszego-badania-NASK-Nastolatki.html
Nowak E. (2016). Teoria agenda-setting a nowe media. Studia Medioznawcze, 66(3), 11–24.
Olak R. (2023). Badanie EY Polska: Młodzi w internecie: bez kontroli, bez ograniczeń, bez świadomości zagrożeń. Pobrane 7 sierpnia 2023 z: https://www.ey.com/pl_pl/news/2023/05/ey-ostrozni-w-sieci-mlodzi-w-internecie
Petrosyan A. (2023). Europe online penetration rate 2023 by region. Pobrane 11 listopada 2023 z: https://www.statista.com/statistics/1391410/europe-region-internet-penetration-rate/
Sadowski R. (2023). Social media 2023. Pobrane 5 grudnia 2023 z: https://www.newspoint.pl/blog/social-media-2023-analiza-gemius-pbi-i-iab-polska-o-przyszlosci-mediow-spolecznosciowych
Szmiegielska B., Bąk A., Hołda M. (2012), Seniorzy jako użytkownicy internetu. Nauka, 2, 141–155.
Szpunar M. (2008). Czym są nowe media – próba konceptualizacji. Studia Medioznawcze, 4(35), 32–40.
Szymaniak M. (2023). Seniorzy przyklejeni do ekranów. Scrollują telefon, zamiast pobawić się z wnuczką. Pobrane 12 listopada 2023 z: https://spidersweb.pl/plus/2023/11/seniorzy-smartfony-uzaleznienie
Techmańska B. (2019). Czy młodzi ludzie potrafią korzystać z Internetu? Uwagi i spostrzeżenia. Edukacja – Technika – Informatyka, 2(28), 245–251.
Tyszkowski J. (2022). Wykluczenie cyfrowe. Pobrane 12 listopada 2023 z: https://vibez.pl/wydarzenia/wykluczenie-cyfrowe-dotyka-milionow-polakow-nie-tylko-seniorow-6822230214589280a
UKE (2023). Jak młodzi użytkownicy korzystają z usług telekomunikacyjnych – wyniki badania dzieci i rodziców. Pobrane 8 sierpnia 2023 z: https://uke.gov.pl/blog/jak-mlodzi-uzytkownicy-korzystaja-z-uslug-telekomunikacyjnych-wyniki-badania-dzieci-i-rodzicow,70.html
Wrótniak J. (2018). Portale społecznościowe w edukacji współczesnej młodzieży. Edukacja – Technika – Informatyka, 3(25), 178–182.
Zakrzewski P. (2023). Seniorzy w sieci – cyberbezpieczeństwo starszych osób w sieci. Pobrane 10 grudnia 2023 z: https://demagog.org.pl/analizy_i_raporty/seniorzy-w-sieci-cyberbezpieczenstwo-starszych-osob-w-sieci/
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/ms.2023.7.89-108
Date of publication: 2024-05-21 12:29:04
Date of submission: 2024-01-17 11:08:43
Statistics
Indicators
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Adrianna Róża Matyjasik
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.