Autyzm jako koncepcja kontrowersyjna. Jakie specjalne potrzeby edukacyjne wiążą się z autyzmem?
Streszczenie w języku polskim
Sto lat po pojawieniu się na scenie naukowej autyzm coraz częściej znajduje się w centrum uwagi nie tylko psychologii klinicznej i terapeutycznej, oprócz medycyny, psychologii i neuronauki zajmują się nim bowiem szeroko także szkoły i służba zdrowia. Koncepcja autyzmu pozostaje jednak kontrowersyjna, poza tym zjawisko to nie do końca zostało wyjaśnione. Psychoanaliza może pomóc zrozumieć, w jaki sposób koncepcja ta powstała w psychologii i jak zmieniała się aż do czasów współczesnych. W większości przypadków – zarówno słynnych, jak i zwykłych – dziecko autystyczne, które trafia do szkoły, wydaje się niewykształcone i unika bliskiego kontaktu. Jakie specjalne potrzeby edukacyjne istnieją w przypadku autyzmu? Artykuł został oparty na odkryciach Z. Freuda, aby wskazać kierunek prowadzący do wyjaśnienia subiektywnego pragnienia bycia człowiekiem wśród ludzi, nawet w przypadku osób autystycznych.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDF (English)Bibliografia
LITERATURE
Asperger H. (1944). Die „Autistischen Psychopathen” im Kindesalter. Archiv für Psychiatrie und Nervenkrankheiten, 117, pp. 76–136. DOI: https://doi.org/10.1007/BF01837709
Baron-Cohen S., Leslie A.M., Frith U. (1985). Does the autistic child have a “theory of mind”? Cognition, 21(1), pp. 37–46. DOI: https://doi.org/10.1016/0010-0277(85)90022-8
Bleuler E. (1911). Il pensiero autistico. Pisa: ETS.
Bleuler E. (1950). Dementia Praecox or the Group of Schizophrenias. New York: International Universities Press.
Colombo R. (2019). Autismo precoce infantile o psicopatologia precoce. In: M.G. Pediconi, C. Urbinati (eds.), “Non ci Sono”. Autismo: orientamenti di guarigione con la psicoanalisi (pp. 59–76). Franco Angeli, Milano: Franco Angeli.
Evans B. (2017). The Metamorphosis of Autism. Manchester: Manchester University Press.
Grandin T. (1995). Thinking in Pictures and Other Reports from My Life with Autism. New York: Doubleday Publisher.
Grandin T., Johnson C. (2005). Animals in Translation: Using the Mysteries of Autism to Decode Animal Behaviour. New York: Scribner.
Grey I.M., Honan R., McClean B., Daly M. (2005). Evaluating the effectiveness of teacher training in Applied Behaviour Analysis. Journal of Intellectual Disabilities, 9(3), pp. 209–227. DOI: https://doi.org/10.1177/1744629505056695
Hermelin B., Frith U. (1991). Psychological studies of childhood autism: Can autistic children make sense of what they see and hear? Focus on Autistic Behavior, 6(1), pp. 6–13. DOI: https://doi.org/10.1177/108835769100600102
Kanner L. (1942–43). Autistic disturbances of affective contact. Nervous Child, 3(2), pp. 217–238.
Mijolla de A. (2005). International Dictionary of Psychoanalysis. New York: Thomson Gale.
Parsonson B.S. (2012). Evidence-Based Classroom Behaviour Management Strategies. Kairaranga, 13(1), pp. 16–23.
Pediconi M.G., Urbinati C. (eds.). (2019). “Non ci Sono”. Autismo: orientamenti di guarigione con la psicoanalisi. Milano: Franco Angeli.
Piaget J. (1923). La pensée symbolique et le pensée de l’enfant. Archives de Psychologie, 18, pp. 273–304.
Rutter M. (1972). Childhood schizophrenia reconsidered. Journal of Autism and Developmental Disorders, 2, pp. 315–337. DOI: https://doi.org/10.1007/BF01537622
Thunberg G., Thunberg S., Ernman M., Ernman B. (2019). Our House Is on Fire: Scenes of a Family and a Planet in Crisis. London: Penguin Books.
Vidal F. (1994). Piaget before Piaget. Cambridge: Harvard University Press.
Williams D. (1992). Nobody Nowhere: The Extraordinary Autobiography of an Autistic Girl. Doubleday Publisher.
Winnicott D.W. (1953). Psychoses and child care. British Journal of Medical Psychology, 26(1), pp. 68–74. DOI: https://doi.org/10.1111/j.2044-8341.1953.tb00810.x
Winnicott D.W. (2016). Autism. In: L. Caldwell, H.T. Robinson (eds.), The Collected Works of D.W. Winnicott (Vol. 7; pp. 349–364). Oxford: Oxford University Press.
NETOGRAPHY
Interview with Temple Grandin. (2006). Retrieved from: https://wrongplanet.net/interview-with-temple-grandin (access: 10.09.2020).
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/pe.2020.4.153-169
Data publikacji: 2021-03-29 09:42:56
Data złożenia artykułu: 2020-06-21 21:38:42
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2021 Maria Gabriella Pediconi
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.