Doświadczenia rodziców i dzieci podczas pandemii COVID-19

Tiziana Schirone, Isabella Quadrelli

Streszczenie w języku polskim


Na podstawie badania, którym objęto łącznie 1122 włoskich rodziców (96,5% kobiet, 3,5% mężczyzn) dzieci w średnim wieku 7,56 lat (N = 1461, SD = 2,03), przeprowadzono analizę tego, w jaki sposób rodzice dzieci w wieku 5–11 lat przedstawiają zmiany w codziennych nawykach oraz doświadczenia własne i dzieci w związku ze skutkami wywołanymi stanem zagrożenia zdrowia. Zbadano również, w jaki sposób praca, życie rodzinne, czynniki kontekstowe i ekspozycja w mediach związana z informacjami dotyczącymi pandemii COVID-19 przyczyniły się do wpływania na stany emocjonalne i wzorce zachowań. Program badawczy został przeprowadzony za pomocą ankiety internetowej w czerwcu 2020 r. Pandemia była doświadczana na różne sposoby w czterech klastrach. Najwyższy poziom dyskomfortu można zaobserwować u tych rodziców, którzy doświadczyli izolacji i lęku przed zarażeniem z wyższym poziomem lęku, który został spotęgowany percepcją zmiany i pogorszeniem warunków pracy. Rodzice z większą niestabilnością emocjonalną stwierdzili u swoich dzieci niską stabilność emocjonalną i wysokie tony depresyjne. Uzyskane wyniki badania pozwalają wnioskować, że zdolność rodziców do przetwarzania i mentalizowania emocji poprzez stawienie czoła trudnościom i stresowi spowodowanemu sytuacją pandemiczną może działać jako czynnik ochronny w przeciwstawianiu jakiejkolwiek niestabilności emocjonalnej u dzieci.


Słowa kluczowe


COVID-19; czynniki ryzyka; stabilność emocjonalna rodziców; stabilność emocjonalna dzieci; konflikty relacyjne

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


Barbaranelli, C., Caprara, G.V., Rabasca, A. (1998). BFQ-C Big Five Questionnaire Children. Firenze: O.S. Organizzazioni Speciali.

Brooks, S., Webster, R.K., Smith, L.E., Woodland, L., Wessely, S., Greeberg, N., Rubin, G.D. (2020). The Psychological Impact of Quarantine and How to Reduce It Rapid Review of the Evidence. The Lancet, 395, 14–20. doi:10.1016/S0140-6736(20)30460-8

Canzi, E.C.R., Ferrari, L., Danioni, F.V., Ranieri, S., Parise, M., Donato, S., Bertoni, A.M.M., Rapelli, G., Iafrate, R., Lanz, M., Regalia, C., Rosnati, R., Lopez, G., Pagani, A.F., Barni, D. (2021). Essere genitori durante l’emergenza COVID-19: stress percepito e difficoltà emotive deifigli. Maltrattamento e abuso all’infanzia, 23(1), 29–46.

Caprara, G.V., Barbaranelli, C., Borgogni, L. (1994). BFO. Big Five Observer. Firenze: O.S. Organizzazioni Speciali.

Casagrande, M., Favieri, F., Tambelli, R., Forte, G. (2020). The Enemy Who Sealed the World. Effects Quarantine Due to the COVID-19 on Sleep Quality, Anxiety, and Psychological Distress in the Italian Population. Sleep Medicine, 75, 12–20. doi:10.1016/j.sleep.2020.05.011

Chao, M., Xue, D., Liu, T., Yang, H., Hall, B.J. (2020). Media Use and Acute Psychological Outcomes During COVID-19 Outbreak in China. Journal of Anxiety Disorders, 74, 102248. doi:10.1016/j.janxdis.2020.102248

Craig, L., Churchill, B. (2021). Dual-Earner Parent Couples’ Work and Care During COVID-19. Gender Work & Organization, 28(S1), 514–527. doi:10.1111/gwao.12497

de Araújo, L.A., Veloso, C.F., de Campos Souza, M., João Marcos Coelho de Azevedo, J.M.C., Tarro, G. (2021). The Potential Impact of COVID-19 Pandemic on Child Growth and Development: A Systematic Review. Jornal de Pediatria, 97(4), 369–377. doi:10.1016/j.jped.2020.08.008

Del Boca, D., Oggero, N., Profeta, P., Rossi, M.C. (2020). Women’s Work, Housework and Childcare Before and During Covid-19. Covid Economics. Vetted and Real-Time Papers, 28, 70–90.

Heath, R.L., Gay, C.D. (1997). Risk Communication: Involvement, Uncertainty, and Control’s Effect on Information Scanning and Monitoring by Expert Stakeholders. Management Communication Quarterly, 10(3), 342–372. DOI:10.1177/0893318997010003004

Holman, E.A., Thmpson, R.R., Garin, D.R., Cohen Argento, A. (2020). The Unfolding Covid-19 Pandemic: A Probability-Based, Nationally Representative Study of Mental Health in the United States. Science Advances, 6(42). doi:10.1126/sciadv.abd5390

Istat. 2019. Conciliazione tra lavoro e famiglia. Anno 2018. https://www.istat.it/it/fies/2019//11/Report-Conciliazione-lavoro-e-famiglia.pdf (access: 12.05.2022).

Istat. 2020. Fase 1: le giornate in casa duranteil lockdown. www.istat.it (access: 12.05.2022).

Izdebski, Z.W., Mazur, J. (2021). Changes in Mental Well-Being of Adult Poles in the Early Period of the COVID-19 Pandemic with Reference to Their Occupational Activity and Remote Work. International Journal of Occupational Medicine and Environmental Health, 34(2), 251–262. doi:10.13075/ijomeh.1896.01778

Jiao, W.Y., Wang, L.N., Liu, J., Fang, S.F., Jiao, F.Y., Pettoello-Mantovani, M., Somekh, E. (2020). Behavioral and Emotional Disorders in Children during the COVID-19 Epidemic. Journal of Pediatrics, 221, 264–266. doi:10.1016/j.jpeds.2020.03.013

Kasperson, R.E., Renn, O., Slovic, P., Brown, H.S., Emel, J., Goble, R. (1988). The Social Amplification of Risk: A Conceptual Framework. Risk Analysis, 8(2), 177–187. doi:10.1111/j.1539-6924.1988.tb01168.x

Korajlija, L., Jokic-Begic, N. (2020). COVID-19: Concerns and Behaviours in Croatia. British Journal of Health Psychology, 25(4), 849–855. doi:10.1111/bjhp.12425

Lachlan, K.A., Spence, P.R., Seeger M. (2009). Terrorist Attacks and Uncertainty Reduction: Media Use after September 11. Behavioral Sciences of Terrorism and Political Aggression, 1(2), 101–110. doi:10.1080/19434470902771683

Liu, X., Kakade, M., Fuller, C.J., Fan, B., Fang, Y., Kong, J., Guan, Z., Wu, P. (2012). Depression aftr Exposure to Stressful Events: Lessons Learned from the Severe Acute Respiratory Syndrome Epidemic. Comprehensive Psychiatry, 53(1), 15–23. doi:10.1016/j.comppsych.2011.02.003

Marchetti, D., Fontenesi, L., Mazza, C., Di Giandomenico, S., Roma, P., Verrocchio, M.C. (2020). Parenting-Related Exhaustion During the Italian COVID-19 Lockdown. Journal of Pediatric Psychology, 45(10), 1114–1123. doi:10.1093/jpepsy/jsaa093

Pisano, L., Galimi, D., Cerniglia, L. (2020). A Qualitative Report on Exploratory Data on the Possible Emotional/Behavioral Correlates of Covid-19 Lockdown in 4–10 Years Children in Italy. PsyArXiv, 4. doi:10.31234/osf.io/stwbn

Shockley, K.M., Clark, M.A., Dodd, H., King, E.B. (2021). Work-Family Strategies During COVID-19: Examining Gender Dynamics among Dual-Earner Couples with Young Children. Journal ofApplied Psychology, 106(1), 15–28. doi:10.1037/apl0000857

Spinelli, M., Lionetti, F., Pastore, M., Fasolo, M. (2020). Parents’ Stress and Children’s Psychological Problems in Families Facing the COVID-19 Outbreak in Italy. Frontiers in Psycholoygy, 11, 1713. doi:10.3389/fpsyg.2020.01713

Sprang, G., Silman, M. (2013). Posttraumatic Stress Disorder in Parents’ and Youth after Health-Related Disasters. Disaster Medicine and Public Health Preparedness, 7(1), 105–110. doi:10.1017/dmp.2013.22

Vaziri, H., Casper, W.J., Wayne, J.H., Matthews, R.A. (2020). Changes to the Work-Family Interface During the COVID-19 Pandemic: Examining Predictors and Implications Using Latent Transition Analysis. Journal of Appllied Psychology, 105(10), 1073–1087. doi:10.1037/apl0000819

Wang, C., Pan, R., Wan, X., Tan, Y., Xu, L., Ho, C.S., et al. (2020). Immediate Psychological Responses and Associated Factors During the Initial Stage of the 2019 Coronvirus Disasese (COVID-19) Epidemic among the General Population in China. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(5), 1729. doi:10.3390/ijerph17051729

Wang, G., Zhang, J., Zhao J., Zhang, J., Jiang, F. (2020). Mitigate the Effects of Home Confinement on Children During the COVID-19 Outbreak. The Lancet, 395(10228), 945–947. doi:10.1016/S0140-6736(20)30547-X




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/pe.2022.6.99-110
Data publikacji: 2022-11-04 07:44:19
Data złożenia artykułu: 2022-01-01 12:53:28


Statystyki


Widoczność abstraktów - 640
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 360

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2022 Tiziana Schirone, Isabella Quadrelli

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.