Doświadczenia rodziców i dzieci podczas pandemii COVID-19
Streszczenie w języku polskim
Na podstawie badania, którym objęto łącznie 1122 włoskich rodziców (96,5% kobiet, 3,5% mężczyzn) dzieci w średnim wieku 7,56 lat (N = 1461, SD = 2,03), przeprowadzono analizę tego, w jaki sposób rodzice dzieci w wieku 5–11 lat przedstawiają zmiany w codziennych nawykach oraz doświadczenia własne i dzieci w związku ze skutkami wywołanymi stanem zagrożenia zdrowia. Zbadano również, w jaki sposób praca, życie rodzinne, czynniki kontekstowe i ekspozycja w mediach związana z informacjami dotyczącymi pandemii COVID-19 przyczyniły się do wpływania na stany emocjonalne i wzorce zachowań. Program badawczy został przeprowadzony za pomocą ankiety internetowej w czerwcu 2020 r. Pandemia była doświadczana na różne sposoby w czterech klastrach. Najwyższy poziom dyskomfortu można zaobserwować u tych rodziców, którzy doświadczyli izolacji i lęku przed zarażeniem z wyższym poziomem lęku, który został spotęgowany percepcją zmiany i pogorszeniem warunków pracy. Rodzice z większą niestabilnością emocjonalną stwierdzili u swoich dzieci niską stabilność emocjonalną i wysokie tony depresyjne. Uzyskane wyniki badania pozwalają wnioskować, że zdolność rodziców do przetwarzania i mentalizowania emocji poprzez stawienie czoła trudnościom i stresowi spowodowanemu sytuacją pandemiczną może działać jako czynnik ochronny w przeciwstawianiu jakiejkolwiek niestabilności emocjonalnej u dzieci.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDF (English)Bibliografia
Barbaranelli, C., Caprara, G.V., Rabasca, A. (1998). BFQ-C Big Five Questionnaire Children. Firenze: O.S. Organizzazioni Speciali.
Brooks, S., Webster, R.K., Smith, L.E., Woodland, L., Wessely, S., Greeberg, N., Rubin, G.D. (2020). The Psychological Impact of Quarantine and How to Reduce It Rapid Review of the Evidence. The Lancet, 395, 14–20. doi:10.1016/S0140-6736(20)30460-8
Canzi, E.C.R., Ferrari, L., Danioni, F.V., Ranieri, S., Parise, M., Donato, S., Bertoni, A.M.M., Rapelli, G., Iafrate, R., Lanz, M., Regalia, C., Rosnati, R., Lopez, G., Pagani, A.F., Barni, D. (2021). Essere genitori durante l’emergenza COVID-19: stress percepito e difficoltà emotive deifigli. Maltrattamento e abuso all’infanzia, 23(1), 29–46.
Caprara, G.V., Barbaranelli, C., Borgogni, L. (1994). BFO. Big Five Observer. Firenze: O.S. Organizzazioni Speciali.
Casagrande, M., Favieri, F., Tambelli, R., Forte, G. (2020). The Enemy Who Sealed the World. Effects Quarantine Due to the COVID-19 on Sleep Quality, Anxiety, and Psychological Distress in the Italian Population. Sleep Medicine, 75, 12–20. doi:10.1016/j.sleep.2020.05.011
Chao, M., Xue, D., Liu, T., Yang, H., Hall, B.J. (2020). Media Use and Acute Psychological Outcomes During COVID-19 Outbreak in China. Journal of Anxiety Disorders, 74, 102248. doi:10.1016/j.janxdis.2020.102248
Craig, L., Churchill, B. (2021). Dual-Earner Parent Couples’ Work and Care During COVID-19. Gender Work & Organization, 28(S1), 514–527. doi:10.1111/gwao.12497
de Araújo, L.A., Veloso, C.F., de Campos Souza, M., João Marcos Coelho de Azevedo, J.M.C., Tarro, G. (2021). The Potential Impact of COVID-19 Pandemic on Child Growth and Development: A Systematic Review. Jornal de Pediatria, 97(4), 369–377. doi:10.1016/j.jped.2020.08.008
Del Boca, D., Oggero, N., Profeta, P., Rossi, M.C. (2020). Women’s Work, Housework and Childcare Before and During Covid-19. Covid Economics. Vetted and Real-Time Papers, 28, 70–90.
Heath, R.L., Gay, C.D. (1997). Risk Communication: Involvement, Uncertainty, and Control’s Effect on Information Scanning and Monitoring by Expert Stakeholders. Management Communication Quarterly, 10(3), 342–372. DOI:10.1177/0893318997010003004
Holman, E.A., Thmpson, R.R., Garin, D.R., Cohen Argento, A. (2020). The Unfolding Covid-19 Pandemic: A Probability-Based, Nationally Representative Study of Mental Health in the United States. Science Advances, 6(42). doi:10.1126/sciadv.abd5390
Istat. 2019. Conciliazione tra lavoro e famiglia. Anno 2018. https://www.istat.it/it/fies/2019//11/Report-Conciliazione-lavoro-e-famiglia.pdf (access: 12.05.2022).
Istat. 2020. Fase 1: le giornate in casa duranteil lockdown. www.istat.it (access: 12.05.2022).
Izdebski, Z.W., Mazur, J. (2021). Changes in Mental Well-Being of Adult Poles in the Early Period of the COVID-19 Pandemic with Reference to Their Occupational Activity and Remote Work. International Journal of Occupational Medicine and Environmental Health, 34(2), 251–262. doi:10.13075/ijomeh.1896.01778
Jiao, W.Y., Wang, L.N., Liu, J., Fang, S.F., Jiao, F.Y., Pettoello-Mantovani, M., Somekh, E. (2020). Behavioral and Emotional Disorders in Children during the COVID-19 Epidemic. Journal of Pediatrics, 221, 264–266. doi:10.1016/j.jpeds.2020.03.013
Kasperson, R.E., Renn, O., Slovic, P., Brown, H.S., Emel, J., Goble, R. (1988). The Social Amplification of Risk: A Conceptual Framework. Risk Analysis, 8(2), 177–187. doi:10.1111/j.1539-6924.1988.tb01168.x
Korajlija, L., Jokic-Begic, N. (2020). COVID-19: Concerns and Behaviours in Croatia. British Journal of Health Psychology, 25(4), 849–855. doi:10.1111/bjhp.12425
Lachlan, K.A., Spence, P.R., Seeger M. (2009). Terrorist Attacks and Uncertainty Reduction: Media Use after September 11. Behavioral Sciences of Terrorism and Political Aggression, 1(2), 101–110. doi:10.1080/19434470902771683
Liu, X., Kakade, M., Fuller, C.J., Fan, B., Fang, Y., Kong, J., Guan, Z., Wu, P. (2012). Depression aftr Exposure to Stressful Events: Lessons Learned from the Severe Acute Respiratory Syndrome Epidemic. Comprehensive Psychiatry, 53(1), 15–23. doi:10.1016/j.comppsych.2011.02.003
Marchetti, D., Fontenesi, L., Mazza, C., Di Giandomenico, S., Roma, P., Verrocchio, M.C. (2020). Parenting-Related Exhaustion During the Italian COVID-19 Lockdown. Journal of Pediatric Psychology, 45(10), 1114–1123. doi:10.1093/jpepsy/jsaa093
Pisano, L., Galimi, D., Cerniglia, L. (2020). A Qualitative Report on Exploratory Data on the Possible Emotional/Behavioral Correlates of Covid-19 Lockdown in 4–10 Years Children in Italy. PsyArXiv, 4. doi:10.31234/osf.io/stwbn
Shockley, K.M., Clark, M.A., Dodd, H., King, E.B. (2021). Work-Family Strategies During COVID-19: Examining Gender Dynamics among Dual-Earner Couples with Young Children. Journal ofApplied Psychology, 106(1), 15–28. doi:10.1037/apl0000857
Spinelli, M., Lionetti, F., Pastore, M., Fasolo, M. (2020). Parents’ Stress and Children’s Psychological Problems in Families Facing the COVID-19 Outbreak in Italy. Frontiers in Psycholoygy, 11, 1713. doi:10.3389/fpsyg.2020.01713
Sprang, G., Silman, M. (2013). Posttraumatic Stress Disorder in Parents’ and Youth after Health-Related Disasters. Disaster Medicine and Public Health Preparedness, 7(1), 105–110. doi:10.1017/dmp.2013.22
Vaziri, H., Casper, W.J., Wayne, J.H., Matthews, R.A. (2020). Changes to the Work-Family Interface During the COVID-19 Pandemic: Examining Predictors and Implications Using Latent Transition Analysis. Journal of Appllied Psychology, 105(10), 1073–1087. doi:10.1037/apl0000819
Wang, C., Pan, R., Wan, X., Tan, Y., Xu, L., Ho, C.S., et al. (2020). Immediate Psychological Responses and Associated Factors During the Initial Stage of the 2019 Coronvirus Disasese (COVID-19) Epidemic among the General Population in China. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(5), 1729. doi:10.3390/ijerph17051729
Wang, G., Zhang, J., Zhao J., Zhang, J., Jiang, F. (2020). Mitigate the Effects of Home Confinement on Children During the COVID-19 Outbreak. The Lancet, 395(10228), 945–947. doi:10.1016/S0140-6736(20)30547-X
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/pe.2022.6.99-110
Data publikacji: 2022-11-04 07:44:19
Data złożenia artykułu: 2022-01-01 12:53:28
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2022 Tiziana Schirone, Isabella Quadrelli
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.