Realizacja funkcji wychowawczej w kontekście edukacji zdalnej – aspekt etyczno-pedagogiczny

Małgorzata Łobacz

Streszczenie w języku polskim


Wychowanie stanowi pomoc w pokonywaniu słabości i w dążeniu do pełni człowieczeństwa. Polega ono w swej najgłębszej naturze na docenieniu jednostki, która jest nieskończona, a tym samym na uznaniu formacji za proces nigdy niedokończony, za dzieło narażone na niepowodzenie, nieprzewidywalne, a jednocześnie konkretne i żywe. W artykule znajduje się zarys zagadnień dotyczących realizacji funkcji wychowawczej, ze szczególnym uwzględnieniem okresu edukacji zdalnej w związku z pandemią COVID-19, a także wskazano na podstawowe kwestie dotyczące tzw. wrażliwości etycznej w profesji pedagoga, m.in. na problem etyki zawodu pedagoga, rangę funkcji wychowawczej w dobie kultury pośpiechu oraz dążenia do osiągania dyplomów i kwalifikacji, nierzadko kosztem wartości moralnych. Wychowanie zostało ukazane jako swoiste wezwanie do służenia pomocą uczniowi nie tylko w integralnym rozwoju, lecz także w obliczu sytuacji nieprzewidzianych, wyjątkowych, do których niewątpliwie zalicza się pandemia COVID-19.


Słowa kluczowe


funkcja wychowawcza; nauczyciel; uczeń; pandemia COVID-19

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


Chudy, W. (2009). Pedagogia godności. Elementy etyki pedagogicznej. Lublin: TN KUL.

Dziewiecki, M. (2006). Co dalej z wychowaniem w szkole? http://www.opoka.org.pl/biblioteka/I/ID/wychow_md_codalej.html (access: 3.04.2013).

Grzelak, Sz., Żyro, D. (2020). Jak wspierać uczniów po roku epidemii? Wyzwania i rekomendacje z obszaru wychowania, profilaktyki i zdrowia psychicznego. Zadanie zrealizowane na zlecenie Ministra Edukacji i Nauki. Raport oparty na wynikach badań naukowych przeprowadzonych wśród uczniów, rodziców i nauczycieli w okresie 04. 2020–01.2021. fie:///C:/Users/DELL/Downloads/Raport_jak_wspierac_uczniow_po_roku_epidemii.pdf (access: 30.04.2022).

Koludo, A. (2020). Strategie kształcenia na odległość. In: J. Pyżalski (red.), Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele (pp. 43–50). Warszawa: EduAkcja.

Kunowski, S. (1981). Podstawy współczesnej pedagogiki. Łódź: Wydawnictwo Salezjańskie.

Łobocki, M. (2004). Wybrane problemy wychowania nadal aktualne. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Łobocki, M. (2009). W trosce o wychowanie w szkole. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Łukasik, J.M., Mróz, A., Koperna, P. (2020). Młodzi nauczyciele o zdalnej edukacji w czasie COVID-19. In: N.G. Pikuła, K. Jagielska, J.M. Łukasik (red.), Wyzwania dla edukacji w sytuacji pandemii COVID-19 (pp. 31–56). Kraków: SCRIPTUM.

Okoń, W. (2007). Nowy słownik pedagogiczny. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Osial, W. (2012). Wychowawczo-aksjologiczne aspekty misji nauczyciela. Pedagogia Christiana, 2(30), 148.

Pesci, F. (2006). Filozoficzna perspektywa wychowania. Ethos, 75, 37–51.

Pielachowski, J. (2007). Mocne i słabe strony wychowania w szkole. (Nie)prześmiewcze refleksje długoletniego praktyka. In: M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak (red.), Wychowanie. Pojęcia – Procesy – Konteksty. Interdyscyplinarne ujęcie (t. 3, pp. 233–262). Gdańsk: GWP.

Radziwiłł, A., Jakubowski, J., Sawicki, M. (2004). Dialogi. Dobra szkoła. Szkoła w życiu – życie w szkole. W rozmowie z Krystyną Romanowską. Warszawa: Dom Wydawniczy Ego.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 roku w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. 2017 poz. 356).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 roku w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. 2017 poz. 1658).

Szudra-Barszcz, A. (2012). Sensy i bezsensy etyki zawodu pedagoga. In: A. Szudra-Barszcz, S. Sztobryn (red.), Filozofia wychowania w praktyce pedagogicznej (pp. 51–73). Lublin: KUL.

Tarnowska, B. (2002). Etyka zawodu nauczyciela. Wychowawca, 2, 10–11.

www1: http://szkola.wp.pl/kat,1021419,title,Edukacyjny-wyscig-szczurow,wid,12396648,page,2,wiadomosc.html (access: 12.03.2022)




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/pe.2022.6.19-29
Data publikacji: 2022-11-04 07:44:11
Data złożenia artykułu: 2022-05-05 06:27:08


Statystyki


Widoczność abstraktów - 371
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 194

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2022 Małgorzata Łobacz

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.